BRITANSKI glumac, redatelj i komičar Sacha Baron Cohen definitivno je poznatiji po svojim likovima Boratu, Ali G-u, Brunu i ostalima nego po svom političkom aktivizmu.
No Baron Cohen je ostavio snažan dojam govorom koji je prošli tjedan održao na summitu međunarodne židovske organizacije za borbu protiv antisemitizma i obranu ljudskih prava Anti-Defamation League.
Facebook odlučio da ne treba provjeravati laž političara
Tema govora nije bila politička u uskom smislu, ali itekako ima i političke implikacije, a to su sloboda govora, odnosno regulacija lažnih vijesti i govora mržnje na društvenim mrežama.
Baronu Cohenu je povod za ovaj govor očito bila odluka direktora i osnivača Facebooka Marka Zuckerberga da njegova tvrtka neće provjeravati istinitost političkih oglasa i ostalog sadržaja koji objavljuju političari, iako u isto vrijeme provjerava "obične" lažne vijesti i sličan dezinformirajući sadržaj.
>> Zuckerberg tvrdi da Facebook ne treba provjeravati laži. Što vi mislite?
"Mislim da nije u redu da u demokraciji privatne kompanije cenzuriraju političare ili vijesti", objasnio je Zuckerberg svoju odluku. Facebook ovu iznimku za svoju politiku borbe protiv lažnih vijesti zove "iznimkom za ono što je vrijedno objavljivanja" jer je, prema njihovom mišljenju, u interesu javnosti čuti što političari imaju reći.
Sacha Baron Cohen: Facebook, Twitter i ostali su najveći propagandni stroj u povijesti
No, Baron Cohen se u svom govoru žestoko obrušio na ovakvu politiku vlasnika najveće društvene mreže na svijetu, kao i drugih velikih internetskih tvrtki: Googlea, YouTubea i Twittera.
"Demokracija, koja ovisi o zajedničkim istinama, povlači se, a autokracija, koja ovisi o zajedničkim lažima, napreduje. Zločini iz mržnje rastu, kao i ubojiti napadi na religijske i etničke manjine. Što svi ovi opasni trendovi imaju zajedničko? Ja sam samo komičar i glumac, nisam znanstvenik, ali jedna stvar mi je prilično jasna: Svu ovu mržnju i nasilje (u svijetu) olakšava nekolicina internetskih tvrtki koje (zajedno) čine najveći propagandni stroj u povijesti", rekao je Baron Cohen u svom govoru i izazvao aplauz publike.
"Algoritmi o kojima ove platforme ovise namjerno pojačavaju tip sadržaja koji drži korisnike angažiranima: priče koje privlače njihove prostije instinkte i koje izazivaju bijes i strah. Zato je YouTube preporučio videa teoretičara zavjera Alexa Jonesa milijune puta. Zato lažne vijesti postižu bolje rezultate od pravih vijesti, jer studije pokazuju da se laži šire brže od istine", dodao je.
"Da je Facebook postojao 1930-ih, dozvolio bi Hitleru da objavljuje 30-sekundne oglase o svom 'rješenju' za 'židovski problem'"
"Vrijeme je da se ove tvrtke nazovu onako kakve jesu: najveći izdavači u povijesti. I evo ideje za njih: poštujte osnovne standarde i prakse koje poštuju novine, časopisi i televizijske vijesti svaki dan", objasnio je svoj zahtjev.
"Uzmite temu političkih oglasa, primjerice. Srećom, Twitter ih je konačno zabranio, a i Google uvodi promjene. Ali ako ih platite, Facebook će objaviti bilo koji 'politički' oglas koji želite, čak i ako je laž. I čak će vam pomoći mikro-targetirati te laži svojim korisnicima za maksimalni učinak. Pod njegovom iskrivljenom logikom, da je Facebook postojao 1930-ih, dozvolio bi Hitleru da objavljuje 30-sekundne oglase o svom 'rješenju' za 'židovski problem'", istaknuo je Baron Cohen.
"Kao što je u jednom naslovu rečeno, zamislite što je Goebbels mogao napraviti s Facebookom", dodao je.
Britanski glumac, koji je kao i Zuckerberg židovskog porijekla, posebno se obrušio na direktora Facebooka zbog toga što je ovaj u jednom intervjuu rekao da misli da Facebook ne treba zabranjivati sadržaj koji poriče Holokaust.
"Šestorka iz Silicijske doline"
"U ovom trenutku još uvijek postoje poricatelji Holokausta na Facebooku, a Google vas i dalje vodi na najodvratnije stranice za poricanje Holokausta jednostavnim klikom. Jedan od čelnika Googlea jednom mi je rekao, nevjerojatno, da te stranice samo pokazuju 'obje strane' ove teme. To je ludilo", upozorio je britanski glumac.
Baron Cohen je nazvao čelnike Facebooka, Googlea i njegove krovne tvrtke Alphabeta, Twittera i YouTubea "šestorkom iz Silicijske doline i optužio ih da "više brinu za povećanje cijene svojih dionica nego za zaštitu demokracije":
"Postoji nešto što se zove objektivna istina. Činjenice postoje. A ako ove internetske tvrtke zaista žele napraviti nešto, trebaju zaposliti dovoljno nadzornika koji će zaista nadzirati, usko surađivati s grupama poput ADL-a, inzistirati na činjenicama i očistiti svoje platforme od ovih laži i teorija zavjera", zaključio je Baron Cohen u govoru koji je ubrzo postao viralan.