UKRAJINSKI zahtjev za isporukom američkih borbenih zrakoplova F-16 dobio je veliki poticaj tijekom vikenda kada je američki predsjednik Joe Biden dao potporu da se kijevski piloti obuče za upravljanje njima.
Bidenovi komentari na summitu s čelnicima zemljama G7 u Japanu došli su nekoliko dana nakon što su Velika Britanija i Nizozemska rekle da grade "međunarodnu koaliciju" kako bi pomogle Ukrajini u nabavi F-16 dok nastoji poboljšati svoju obranu od ruskih zračnih napada, piše CNN. F-16 bili bi nadogradnja zrakoplova iz sovjetske ere koji su trenutačno u ukrajinskoj floti. Predsjednik Volodimir Zelenski pozdravio je Bidenovu odluku, napisavši na Twitteru: "Ovo će uvelike ojačati našu vojsku u zraku".
Međutim, analitičari su upozorili da ovi avioni nisu lijek za sve i da postoje ranjivosti kojih je Moskva itekako svjesna i mogla bi ih iskoristiti. Zapravo, jedan aktivni pilot F-16 rekao je za CNN da su očekivanja možda previsoka: "Na vaše pitanje o tome stvara li F-16 razliku odgovor glasi - ne". Evo što trebate znati o F-16.
Što mogu F-16?
F-16 su jednomotorni, višenamjenski mlazni zrakoplovi, što znači da se mogu koristiti u zračnim misijama ili za napade na zemlji. Ratno zrakoplovstvo SAD-a naziva F-16, koji je prvi put poletio 70-ih godina, "relativno jeftinim oružanim sustavom visokih performansi".
Tisuće mlažnjaka proizvedene su tijekom desetljeća, a stotine su izvezene diljem svijeta. Prema katalogu međunarodnih zračnih snaga Flight Globala, gotovo 2200 zrakoplova F-16 bilo je ove godine aktivno širom svijeta, što ga čini najpopularnijim borbenim zrakoplovom s 15% svjetske flote.
Očekuje se da će F-16 za Ukrajinu biti starije verzije koje su bile u flotama američkih saveznika, posebice onih u zapadnoj Europi. Analitičari kažu da zrakoplovi F-16 koje bi Ukrajina dobila nisu najstariji, već zrakoplovi koji su prošli takozvanu "nadogradnju srednjeg životnog vijeka", što znači da su provedena poboljšanja avionike i softvera.
Ukrajina je rekla da joj je potrebno oko 200 F-16.
"Postoji višak F-16 u zapadnim zemljama, što znači da su zrakoplovi odmah dostupni i postoji logistika. Ima i drugih zrakoplova, boljih od F-16, ali ih je manje i nisu dostupni za isporuku", rekao je Robert Hopkins, bivši pilot američkog ratnog zrakoplovstva. Sposobniji zrakoplovi su vjerojatno F-35 i F/A-18 američke proizvodnje ili francuski Rafalei. A postoje i drugi koji su manje poznati.
"Tehnički najbolji zrakoplov vjerojatno bi bio švedski Gripen, zbog njegovih borbenih sposobnosti, sposobnosti da djeluje iz jednostavnih baza i lakšeg održavanja. Međutim, njihova je godišnja stopa proizvodnje niska i jednostavno nisu dostupni", rekao je Peter Layton, suradnik na Griffith Asia Instituteu i bivši časnik Kraljevskog australskog ratnog zrakoplovstva.
Layton ističe Nizozemsku kao glavni primjer kako bi F-16 mogli najlakše doći u Ukrajinu: "Nizozemci imaju oko 40 aviona F-16. Ovi nizozemski zrakoplovi su modernizirani, imaju relativno moderne radare i avioniku i mogu koristiti napredno oružje".
Pitanje obuke
Analitičari kažu da sam broj aktivnih F-16 diljem svijeta znači da imaju uspostavljenu logistiku i solidan broj dostupnih rezervnih dijelova - važnih komponenti za održavanje borbene sposobnosti zrakoplova. Ali također primjećuju da za moderne borbene zrakoplove poput F-16 obuka osoblja za održavanje može potrajati dulje nego obuka pilota.
"Mislim da je moguće naučiti ukrajinskog pilota da upravlja F-16 u tri mjeseca", rekao je Layton. Ali "obuka osoblja za održavanje može potrajati mjesecima ili godinama, ovisno o željenoj razini stručnosti", navodi se u izvješću Kongresne istraživačke službe (CRS) o mogućim transferima F-16. Čak i nakon što prođe do 133 dana školovanja, logističar američkih zračnih snaga mora proći godinu dana radnog iskustva kako bi postao potpuno kvalificiran, stoji u izvješću CRS-a.
A izvješće napominje da može postojati problem s brojevima. F-16 zahtijevaju puno održavanja; 16 sati po satu leta.
Što se tiče obuke pilota, Layton i aktivni pilot F-16, koji je razgovarao s CNN-om, kažu da je tromjesečna obuka dovoljna za osnove - podizanje aviona u zrak, letenje i sigurno slijetanje. Međutim, borbene uloge postaju mnogo složenije. Lako je naučiti letjeti na F-16, ali njihovo učinkovito korištenje u "dinamičkom okruženju prijetnji" moglo bi potrajati godinama, ističe pilot.
"Naučiti letjeti na F-16 samo je jedan dio obuke. Američki piloti prvo uče letjeti, zatim uče voditi dva F-16, zatim četiri F-16. Ovo je višegodišnji proces i to samo za osnovnu taktičku jedinicu", rekao je pilot F-16. Layton je objasnio da su se ukrajinski piloti mlaznih borbenih zrakoplova pokazali vještima i da bi mogli u hodu naučiti letjeti na F-16 ako se ograniče na protuzračnu obranu, obarajući ruske zrakoplove ili projektile.
Gdje će biti bazirani?
“Moja logika pada u vodu ako ih se bude pokušalo naučiti napadima na ciljeve na zemlji noću i u svim vremenskim uvjetima na malim visinama korištenjem infracrvenih sustava i laserski vođenih bombi. To bi trajalo duže", rekao je Layton.
Tu je i pitanje gdje bi ukrajinski F-16 bili bazirani. "F-16 se najbolje snalaze na dugačkim i kvalitetnim pistama. Mogli bi se suočiti s poteškoćama na grubljim nekadašnjim sovjetskim aerodromima, raspršenim diljem Ukrajine", napisali su u svibnju analitičari RAND Corpa John Hoehn i William Courtney.
"Kako bi koristila zapadne zrakoplove, Ukrajina bi možda trebala ponovno asfaltirati i potencijalno produljiti niz pista, što je proces koji bi Rusija vjerojatno uočila. Kad bi samo nekoliko aerodroma bilo u pogonu i na poznatim lokacijama, fokusirani ruski napadi mogli bi spriječiti ukrajinske F-16 u letenju", napisali su Hoehn i Courtney.
Pod pretpostavkom da Ukrajina može prevladati poteškoće u logistici i održavanju i pronaći sigurne piste s kojih će polijetati F-16, još uvijek joj treba pravo naoružanje da budu učinkoviti protiv borbenih zrakoplova koje Rusija koristi, poput Su-25 i MiG-31, ističu analitičari. "Prednosti prebacivanja naprednih zapadnih borbenih zrakoplova u traženju zračne nadmoći vjerojatno će se ostvariti samo ako se upare s velikim količinama streljiva proizvedenog na Zapadu", stoji u izvješću CRS-a.
"Niti jedan avion neće promijeniti tijek rata"
Napredno zapadno naoružanje za F-16 bilo bi skupo. Na primjer, jedna napredna raketa zrak-zrak srednjeg dometa (AMRAAM) košta oko 1.2 milijuna dolara, kaže CRS, dodajući da je za njenu izradu potrebno oko dvije godine. SAD bi mogao osigurati AMRAAM-ove i drugo oružje iz svojih zaliha, ali zbog dugotrajne proizvodnje riskiraju da se američke zalihe iscrpe prije eventualnog sukoba koji izravno uključuje američke snage, ističe CRS.
Unatoč svim mogućim problemima oko F-16, Hopkins je rekao da se vodi politički rat i da su u tom bojnom prostoru potrebne pobjede. Dopremanje F-16 u Ukrajinu pokazalo bi "snažnu političku i diplomatsku suradnju između više zapadnih zemalja, a posebno NATO-a". Layton je rekao da Ukrajina također treba gledati dugoročno. Kijev neće moći dobiti zamjenu za svoje sadašnje zrakoplove iz sovjetske ere koji budu izgubljeni u ratu.
"S vremenom neće biti borbeno učinkovitih ukrajinskih zračnih snaga. Trebaju im nove letjelice za buduće zadaće protuzračne obrane. Prijelaz na flotu zapadnjačke proizvodnje sada ima smisla", rekao je Layton.
Ali rat u Ukrajini ne pokazuje znake skorog završetka, a pilot F-16 s kojim je CNN razgovarao ne vidi kako bi avioni ubrzali njegov kraj. "Isporuka F-16 Ukrajini bit će poticaj za moral i dodati neke ograničene borbene sposobnosti. I to je sve. F-16 bi mogli izvršiti nekoliko napada tijekom sljedeće godine i postići neke pobjede, ali niti jedan avion neće promijeniti tijek rata".