KAKO je moguće iz Hrvatskih autocesta na stupićima i opremi za signalizaciju u prometu izvući 5,5 milijuna kuna a da to nitko ne primijeti? Vrlo jednostavno; dok god sve zainteresirane strane dobivaju svoj dio kolača, nitko neće probiti zakon šutnje. Pa je i u ovom slučaju Uskok pokrenuo istragu tek nakon što je priču objavio Index, a zatim i ostali mediji.
Radi se o korupciji koja se odvija na nižim strukturama HAC-a i koja do Uprave vjerojatno i ne dolazi. Glavni i odgovorni za namještanje natječaja u nabavi su, tvrde naši izvori iz HAC-a, direktor Sektora za održavanje i njegov zamjenik Željko Krapljan, koji su ujedno svojevrsni rekorderi po visini plaća među svim zaposlenicima Hrvatskih autocesta, pa spomenuti Krapljan, prema istim izvorima, tako zarađuje dvostruko više od šefa Uprave!
Voditelji tehničkih jedinica ignoriraju korupciju zbog zarade od pasivnih dežurstava
Princip namještanja natječaja vrlo je jednostavan. Dobro upućeni izvori iz HAC-a tvrde da operativni dio posla odrađuju Klarićevi pomoćnici Silvio Čamber i Damir Vrban koji su zatim, u slučaju o kojem smo pisali, javljali vlasniku Signalgrada Davoru Sučiću koje proizvode iz troškovnika HAC neće naručivati. Ostatak problema rješavali su sam direktor sektora i njegov zamjenik Krapljan. Naime, kako se potrebna oprema naručuje iz Tehničkih jedinica (kojih u HAC-u ima 19), oni su morali osigurati suradnju svih voditelja Tehničkih jedinica.
Klarić i Krapljan voditeljima tehničkih jedinica ispričali bi priču kako se pojedini artikli neće naručivati zbog štednje ili da bi sve tehničke jedinice imale istu opremu. Naravno da je voditeljima tehničkih jedinica bilo jasno da se radi o mutnim poslovima, ali to ih nije zabrinjavalo jer su i sami dobivali svoj dio kolača. Ne doduše od sredstava koja su Klarić i Krapljan izvukli iz HAC-a na namještenim natječajima u suradnji s ponuđačima, već preko dodataka na plaću.
Svim voditeljima tehničkih jedinica Krapljan i Klarić omogućili su isplaćivanje takozvanog pasivnog dežurstva u zamjenu za njihovu šutnju. Istu naknadu, naravno, isplaćuju i sebi i tako si povećavaju plaću za čak 10 tisuća kuna! Pasivno dežurstvo u HAC-u postoji zbog servisnih službi koje moraju izaći na teren u hitnim slučajevima i nema nikakvog razloga da tu privilegiju koriste direktor sektora, njegov zamjenik i voditelji tehničkih jedinica. To se posebno odnosi na razdoblje gospodarske krize, tijekom kojeg su sva pasivna dežurstva morala biti ukinuta u skladu s odredbama hrvatske Vlade!
Zamjenik direktora Krapljan ima duplo veću plaću od šefa Uprave!
No, to nije omelo Klarića i Krapljana da sebi, ali i svojim pulenima, drastično povećaju plaću primanjima na koja nemaju pravo. Privilegija pasivnog dežurstva ujedno svima njima omogućava da koriste službeni auto 24 sata dnevno. Pa je tako Krapljan, prema informacijama naših izvora iz HAC-a, u proteklih 18 mjeseci prešao više od 100.000 kilometara službenim automobilom, a koristio ga je i kad je išao na more! Ne treba niti spominjati da mu gorivo i cestarinu plaćaju Hrvatske autoceste iako bi si Krapljan s plaćom od gotovo 40.000 kuna to mogao priuštiti! Usporedbe radi, šef Uprave Hrvatskih autocesta ima plaću 19.000 kuna, a duplo manju plaću od Krapljana, primjerice, prima i premijerka Jadranka Kosor.
Samo na pasivnim dežurstvima direktor Stjepan Klarić mjesečno zarađuje dodatnih 10.064 kune bruto, dok njegov zamjenik Krapljan dobiva dodatnih 9.792,00 kn bruto. Zarada od pasivnih dežurstava izračunava se tako da se broj neradnih sati u mjesecu (544) pomnoži s 10 posto cijene radnog sata. Radni sat direktora sektora iznosi oko 185 kuna, a radni sat njegova zamjenika oko 180 kuna. Prema istoj računici, voditelji tehničkih jedinica dobivaju dodatnih 4.896,00 kuna bruto, s obzirom na to da njihov radni sat košta oko 54,4 kune. Što znači da ovaj nepotrebni igrokaz HAC svaki mjesec košta 112.880,00 kuna!
HAC-ov rekorder Krapljan, inače bivši saborski zastupnik HDZ-a, koji je u državnoj tvrtki zaposlen nakon što je poslan u invalidsku mirovinu i dobio otpremninu od 200.000 kuna, ujedno prima i naknadu za odvojeni život iako živi u Sisku iz kojeg svakodnevno službenim automobilom dolazi na posao u Zagreb, tvrde naši izvori. Kad se uzme u obzir i to da je Krapljan zbog navedene invalidske mirovine oslobođen plaćanja raznih poreza i prireza, njegova plaća penje se do vrtoglave svote kakvom se u državnim tvrtkama ne mogu pohvaliti mnogi.
Uprava HAC-a naredila glasnogovornicima: Ne odgovarajte na Indexov upit!
Da su svi voditelji tehničkih jedinica, kao i direktor Klarić i njegov zamjenik Krapljan, i dalje na pasivnim dežurstvima, iz Hrvatskih autocesta nam je službeno potvrđeno. "U skladu s operativnim programom održavanja autocesta u zimskom periodu, kao i planom rasporeda dežurstva u turističkoj sezoni, sukladno s člankom 42. Kolektivnog ugovora, isplaćivana je plaća uvećana za pasivno dežurstvo, a temeljem mjesečnih evidencija o satima pasivnog dežurstva, ovjerenih od nadležnih rukovoditelja", navodi se u službenom odgovoru Hrvatskih autocesta.
A da bismo dobili taj odgovor, morali smo se dobrano pomučiti. Naime, HAC-ovi glasnogovornici prema novim odredbama ne smiju odgovarati na novinarske upite bez dopuštenja Uprave. A Uprava HAC-a na Indexov upit isprva nije željela odgovoriti. Upit o pasivnim dežurstvima HAC-u smo poslali u srijedu, da bi dan kasnije saznali kako nećemo dobiti odgovor jer Uprava to ne dopušta. Šef Uprave HAC-a Stjepko Boban popustio je tek nakon što smo ga preko Službe za odnose s javnošću upozorili na to da uskraćivanje odgovora znači kršenje Zakona o dostupnosti informacija.