AMAZON je poznat kao jedna od najrigoroznijih tvrtki kada je u pitanju zapošljavanje. Poznati su po postavljaju teških pitanja i zagonetki kandidatima jer u svaki dio razgovora uključuju njihovih 14 esencijalnih pravila liderstva. Kandidatu se ocjenjuje osobnost i njegove liderske sposobnosti, a ne kvalifikacije i obrazovanje.
Posao u oglašavanju, vrijedan 17 milijardi dolara, svakodnevno raste pa je Amazon postao jedna od rijetkih tvrtki koja može parirati svojim konkurentima Facebooku i Googleu, kao idealno mjesto za sve one koji traže posao.
Oglašavanje je poslovno područje na koje se tvrtka dosta fokusira. Amazon ima preko 1000 otvorenih pozicija za posao u svojih sedam timova. Potreba za novom radnom snagom mijenja se kao godišnja doba, ali je trenutačna potražnja veća od 130 mjesta koja su, prošlog lipnja, bila otvorena za zapošljavanje.
Business Insider je razgovarao s trenutačnim i bivšim radnicima Amazona, kao i s tvrtkom za zapošljavanje, kako bi olakšali pripremu za razgovor budućim kandidatima koji svoju budućnost vide u tvrtki Amazon.
Kako dobiti poziv
Preporuka će vas staviti za nijansu ispred drugih kandidata kada je u pitanju razgovor za posao, ali se ova tvrtka ne oslanja puno na preporuke. Samo 12% kandidata je na stranici Glassdoor napisalo da su pozvani na intervju u ovu tvrtku isključivo zbog preporuke. Kako bi usporedili, 15% Netflixovih radnika je pozvano na razgovor zbog preporuke i 25% Facebookovih radnika, prenosi Glassdoor.
Zaposlenik iz Amazona smatra da preporuke mogu pomoći kandidatu da se istakne naspram ostalih, ali da glavni intervju ima najveću ulogu u tome hoćete li dobiti posao ili ne.
Kako se pripremiti za intervju
Razgovori za posao u Amazonu poznati su po svojoj težini. Umjesto da vas pitaju o prošlim poslovima i iskustvima, kandidatima se postavljaju bihevioralna pitanja. Cilj tvrtke je pronaći ljude koji će se stopiti s kulturom Amazona i zato njihov prvi razgovor s kandidatom, koji se obavlja telefonski, traje sat vremena.
Connor Folley, bivši radnik Amazona tvrdi da se za razgovor pripremao na Glassdoor stranici za ocjenjivanje zaposlenika tako što je zapisivao u Word dokument sva pitanja koja su korisnici naveli.
Tamo možete vidjeti da su kandidati bez iskustva u marketingu zaposleni upravo u tom području rada. Važnija im je vaša sklonost prema principima liderstva koje oni traže, od toga imate li iskustva u tom području.
Evo nekoliko tipičnih pitanja koje kandidatima postavljaju zaposlenici Amazona:
1. Ispričaj mi jednu situaciju u kojoj se nisi slagao sa svojim šefom ili kolegom iz tima.
2. Ispričaj mi situaciju u kojoj si izišao iz okvira svog posla.
3. Ispričaj mi događaj u kojem si odlično savladao kriznu situaciju.
4. Navedite primjer kada ste morali donijeti poslovnu odluku od visokog utjecaja, a da niste imali dovoljno podataka ni vremena analizirati situaciju.
Kandidati trebaju zapamtiti Amazonove principe i objasniti kako oni predstavljaju te vrijednosti. Amazon koristi STAR metodu (situacija, zadatak, akcija i rezultat) u svojim intervjuima. Zaposlenici daju kandidatima situaciju u kojoj trebaju implementirati određeni princip liderstva. Potrebno je detaljno opisati problem i objasniti kako bi ga oni riješili. Odgovori temeljeni na određenim podacima i statistici mogu izdvojiti određenog kandidata iz hrpe.
Radnik ove tvrtke procijenio je da više od polovice uspješnih odgovora na pitanja iz intervjua dolaze iz kandidatove sposobnosti da kvantificira situaciju i da je dobro objasni. Na primjer, zaposlenik može pitati kandidata koji želi mjesto u oglašavanju, kako bi on pomogao brendu da napravi bolju strategiju targetiranja publike za određene oglase.
Direktor agencije za zapošljavanje Three Pillars Recruting, Avi Bogart smatra da su pitanja Amazona odlična za bolje ocjenjivanje kredibiliteta kandidata. Kada netko nije dovoljno jasan, velike su šanse da mu nešto nedostaje. Upravo zato je zaposlenicima u Amazonu jako važan ovakav način ispitivanja pri zapošljavanju.
Kako funkcionira proces intervjua
Cijeli proces zapošljavanja traje mjesec dana, što stručnjaci nazivaju brzim procesom odabira. Zaposlenici bi se trebali javiti kandidatima s informacijama o sljedećem koraku, dva dana nakon telefonskog intervjua. Oni koji stignu do intervjua lice u lice, odgovor mogu očekivati u roku od pet dana.
"Amazon ima pravilo svoje kandidate tretirati kao kupce. Ne žele bespotrebno trošiti njegovo vrijeme. Žele da budu brzi, transparentni i da ih dobro informiraju o svemu što trebaju znati pri odabiru", tvrdi stručnjak za oglašavanje Amazona.
Prvo vas pozivaju i s vama obavljaju telefonski intervju koji traje sat vremena. Ako ste sretnik i uspješno ga prođete, sljedeći je korak intervju uživo, gdje vas ispituje nekoliko ljudi. Takav je sustav ispitivanja poznat i kao Amazonov sustav povećala. Funkcionira na sljedeći način: Kandidati ulaze u prostoriju u kojoj će ih intervjuirati šest zaposlenih. Svaki od njih kandidatu postavlja pitanja o jednom ili dva principa liderstva. Zaposlenici zapisuju svoja detaljna zapažanja, što limitira količinu kontakta očima koji oni uspostavljaju s kandidatom. Ovaj proces može trajati šest ili više sati po kandidatu.
Amazonov intervju proces je rigorozan i specifičan
Većina zaposlenika zaposleni su u sektoru u kojem se kandidat nada da će dobiti posao. Uvijek je jedan od zaposlenika osoba iz drugog sektora (tzv. bar-raiser), ali kandidati ne znaju koja osoba ne pripada sektoru za koji su se prijavili. Ovi su zaposlenici podvrgnuti rigoroznim obukama kako bi ostali neutralni dok postavljaju teška pitanja potencijalnim radnicima. Bar-raiser je tu da osigura kako će izabrani kandidat biti bolji od polovice ljudi koji su već zaposleni na tom mjestu u tvrtki. Bar-raiser i menadžer koji zapošljava kandidate moraju se složiti oko izbora prije nego što se kandidatu ponudi ugovor.
"Posao bar-raisera je kopati dublje i dodatno ispitivati kandidate. Oni će ih nakon odgovora na određeno pitanje često pitati 'Zašto?'. Kandidati bi svaki svoj odgovor trebalo potkrijepiti provjerenim informacijama ili statistikom", smatra Rina Yashayeva, bivša radnica Amazona.
Amazonov intervju proces je rigorozan i specifičan, ali je i odličan. Connor Folley Amazonov način intervjuiranja koristi i za potrebe svoje nove tvrtke.
"Proces je odabira rigorozan, ali je ujedno i pravi pristup kandidatu jer ga motivira da razgovor shvati kao izazov. On se osjeća ugodno da poveže svoje potrebe s potrebama tvrtke za koju konkurira. Slično je kao kada želite pristupiti vojsci ili mornarici. Vidite izazov, želite se dokazati da ga možete dostići i na kraju postajete dio tog tima.