AIR FRANCEOV Airbus 330 srušio se u Atlantski ocean nakon niza električnih kvarova koji su se dogodili tijekom pet fatalnih minuta prije nesreće u kojoj je 228 ljudi izgubilo život. O detaljima nesreće je, prema pisanju engleskog The Suna, šef Air Franca izvijestio obitelj žrtava na privatnom sastanku, ali tek nakon što su im zaprijetili tužbom zbog pretrpljene boli. U nesreći je stradalo i pet britanskih državljana, a jedan od njih je novinarima Suna premio riječi Pierrea Henrija Gourgeona.
> Španjolski pilot u vrijeme pada Airbusa vidio snažan bljesak
> Slovenac koji je bio u društvu s hrvatskim pomorcem za dlaku izbjegao kobni Air Franceov let
"Laičkim terminom rečeno, izgleda da se vitalna elektronika, uključujući i glavni kompjuter, pokvarila", rekao je Gourgeon rodbini stradalih putnika i članova posade.
Šef Air Franca priznao je da je Airbus poslao najmanje šest automatskih poruka iz kojih se može zaključiti kako se odvijala drama na avionu uoči nezapamćene katastrofe. Iz posljednje poruke koju je Acars (automatski komunikacijski sustav koji podnosi redovita izvješća o stanju zrakoplova) poslao u središnjicu Air Francea vidljivo je da je u pilotskoj kabini pao tlak, te je vanjski zrak penetrirao u avion. "Zrakoplov se sasvim sigurno slomio na dijelove, ali nismo sigurni je li se to dogodilo u zraku ili tek kad je pao u vodu", navodno je priznao Gourgeon.
Isključen autopilot
Automatizirane poruke koje su stizale u Air Franceovu bazu navodno su upozoravale kako je došlo do niza električnih kvarova na glavnom računalnom sustavu zrakoplova. Piloti su pokušali otkloniti kvar, ali istovremeno je pilot prijavio da ih udaraju snažne turbulencije, te su se našli okruženi olujnim oblacima nabijenim elektricitetom. Iz izvještaja se može iščitati i da je neposredno prije nesreće isključen autopilot, ali zasad nije poznato je li to bila posljedica kvara ili ga je pilot namjerno isključio kako bi se pokušao izbjeći turbulencije i izvući se iz oluje. Posljednja automatizirana poruka, koja je poslana u 4:14 prema hrvatskom vremenu, sugerirala je da je nesreća neizbježna s obzirom da je zrak ušao u avion i došlo je do pada tlaka.
Tako je definitivno otklonjena mogućnost da je avion pao zbog terorističkog čina, odnosno podmetnute bombe, te su potvrđene riječi brazilskog ministra obrane Nelsona Jobima. On je, podsjećamo, rekao je kako tragovi goriva na površini oceana isključuju mogućnost da je zrakoplov eksplodirao ili da je u njega bila podmetnuta bomba. "Postojanje tragova goriva isključuje mogućnost požara ili eksplozije. Ako su ostale mrlje u vodi, znači da zrakoplov nije gorio", rekao je Jobim na konferenciji za novinare.
Utrka s vremenom u potrazi za crnom kutijom
No, najbitnije informacije, poput uzroka kvara, i dalje su obavijene velom misterije. Više detalja trebala bi otkriti istraga koju predvodi Alain Bouillard, istražitelj zrakoplovnih nesreća koji se proslavio prije devet godina kada je vodio istragu u uzrocima pada Concordea. Bouillard je danas kazao kako se njegovo prvo izvješće može očekivati do kraja mjeseca. Detaljne informacije o istrazi zasad nisu poznate, a zna se tek da je Bouillard sastavio četiri tima: za potragu na moru, za istraživanje povijesti nestalog aviona, za opremu i upravljački sustav, te za istraživanje svih operacija vezanih uz upravljanje nestalim zrakoplovom.
Najvažnija će svakako biti potraga za crnom kutijom, za koju se pretpostavlja kako se trenutno nalazi na dubini od gotovo 4.000 metara. Kutija koja sadrži sve podatke o letu emitirat će signale tijekom narednih 30 dana; ukoliko je u tom razdoblju ne uspiju izvući iz mora, pravi uzroci pada Air Franceovog Airbusa mogli bi zauvijek ostati misterija. U potragu za kutijom uključila se podmornica Nautile, kojom je istražena olupina Titanica i koja se može spustiti na dubinu od 6.000 metara, ali ona će na mjesto nesreće stići tek za deset dana.
Počelo izvlačenje olupine
Brazilska mornarica, koja se zajedno s ratnim zrakoplovstvom odmah uključila u potragu za dijelovima nestalog zrakoplova, danas je započela iz mora izvlačiti dijelove olupine Airbusa. Dijelove aviona iz Atlantskog oceana izvlače helikopteri, te uh ukrcavaju na tri mornarička broda koji ih zatim prevoze za kopno. Dijelovi aviona u moru su uočeni još jučer, ali zbog lošeg vremena njihovo izvlačenje nije moglo početi ranije.
Avion je u oluju ušao presporo?
U francuskom dnevnom listu Le Monde danas su se pojavile i špekulacije kako je brzina zrakoplova možda bila jedan od bitnijih faktora nesreće. Francuski se dnevnik poziva na izvore bliske istrazi, te tvrdi kako je zrakoplov u oluju ušao presporo, što bi mogao biti jedan od razloga zbog kojih se srušio u ocean. Isti izvor tvrdi kako kompanija Airbus zbog toga sprema preporuku korisnicima svojih zrakoplova u kojoj će stajati da bi A330 tijekom lošeg vremena trebao letjeti isključivo na optimalnoj brzini.
Naime, prema navodima Le Mondea, piloti često usporavaju prilikom ulaska u oluju kako ne bi oštetili zrakoplov zbog prevelike brzine, ali to bi kod Airbusovog modela A330-200 moglo izazvati zastoj u radu motora. Iz Airbusa nisu željeli službeno komentirati ove navode.
Sprema se tužba protiv Air Francea
Članovi obitelji žrtava nesreće navodno se spremaju tužiti Air France za desetke milijuna eura. Potvrđeno je kako su već oformili skupinu koja će nadzirati potragu za tijelima njihovih najmilijih, te se konzultirali s odvjetnicima oko predstojeće parnice. "Već smo izabrali svoje predstavnike koji imaju punomoć da djeluju u naše ime i koji će zastupati naše interese, te prenijeti naše zahtjeve kompaniji", rekao je Marten Van Sluijs koji je u nesreći izgubio svoju 40-godišnju sestru Adrianu.
Francuski odvjetnik Bernard Rastines, koji je stručnjak upravo za ovakve slučajeve, tvrdi kako će Air France morati obiteljima žrtava isplatiti milijune eura. "Bit će to vrlo, vrlo, vrlo skupa parnica za Air France. U ovakvim slučajevima svaka obitelj bi mogla dobiti više stotina tisuća eura", tvrdi Rastines.
P.V.
Foto: AFP