Foto: FAH, INA
U JUČERAŠNJOJ emisiji Otvoreno na HRT-u tema je bila pitanje o tome zašto je spremnik goriva u susjednoj Bosni i Hercegovini jeftiniji 120 kuna nego u Hrvatskoj.
"Trošarina od 3,86 kn u Hrvatskoj je viša nego u BiH i Srbiji zbog direktive Europske unije koja propisuje minimalnu trošarinu. Od cijene goriva koju građani plaćaju, otprilike 60% uzet će država", pojasnio je HRT-ov Darko Horvatić.
"Problem je što mi u litri goriva plaćamo porez na porez, jer ta trošarina ulazi u osnovicu za PDV, rekao je. Plaćamo 25% poreza na trošarinu, država uzima svoje, i uvijek se može pozvati na preporuku Europske komisije", dodao je.
Na upit o uvoznom gorivu i odakle dolazi, rekao je kako to nitko ne zna, kao što to nitko ni ne kontrolira.
Bašić: U BiH puno nekvalitetnije gorivo
Tin Bašić pojasnio je kako su trošarine i PDV osnovni uzroci drastične razlike u cijenama goriva u Hrvatskoj i BiH. PDV u Hrvatskoj je 25%, a u BiH 17%. Trošarine su kod nas 3,86kn, a u BiH 1,55kn. Tvrdi kako je kvaliteta goriva u Hrvatskoj poprilično dobra baš zbog direktiva EU-a koje mora slijediti. Kvaliteta goriva kod nas i u BiH dvije su različite stvari, u BiH je puno nekvalitetnije. Horvatić se nadovezao i rekao da je to daleko od istine. Kvaliteta goriva na našem tržištu veoma je upitna, smatra. Tko jamči da je gorivo na crpkama onakvo kakvo se traži na papirima i po propisima, rekao je. Otkada se država odrekla Branka Jordanića i Državnog inspektorata, i na brzinu razmontirala kombi "Istina", koji je mogao u svakom trenutku to detektirati, više nitko nikomu ne može jamčiti za kvalitetu onoga što trpa u svoje vozilo.
Tvrdi kako, umjesto goriva premium kvalitete, građani dobivaju koktel svega i svačega.
"Liberalizacija u naftnom sektoru nije uspjela zbog toga što se nije dogodilo razdvajanje proizvodnje i prerade nafte od distribucije", tvrdi Damir Novotny.
"Kod nas se događa oligopol, a to je štetno za ekonomiju", kazao je. Dva velika igrača, INA i Tifon, drže više od 50% tržišta. Tržište nije dovoljno razvijeno, nema dovoljno skladišta i distributivnih kanala. Potrošači kod monopola, a posebno oligopola, plaćaju puno više nego što bi trebali", pojasnio je.
"Država nije nevina jer je od 2007. utrostručila trošarine, djelomično zbog toga što ih je morala usklađivati s minimalnim trošarinama EU-a, ali dijelom i zbog toga što je bila nezasitna", zaključio je.