UGOVORIMA koji su potpisani u proljeće prošle godine odnosno na jesen 2007., Hrvatska je od američke tvrtke Air tractor kupila pet protupožarnih zrakoplova tipa Air tractor AT-802A Fire Boss koji su od zrakoplova CL-415, popularnih kanadera, nešto manji ali jednako efikasni u gašenju požara.
Svih pet zrakoplova isporučeno je u prvoj polovici 2008. i vrlo brzo su bili spremni za službu u prošlogodišnjoj protupožarnoj sezoni. Air tractori su čitavo prošlo ljeto bili korišteni u gašenju više desetina požara koji su buknuli na otvorenim površinama duž jadranske obale, međutim prema saznanjima tjednika Nacional, eksploatacija zrakoplova bila je pogrešna.
Naime, nakon protupožarne sezone zrakoplovi su postepeno išli na redovne tehničke preglede na kojima je utvrđeno da je izvanredno slana voda iz Jadranskog mora nagrizla određene dijelove letjelica koji su korodirali.
Informacije su potvrđene izvješćem brigadnog generala Mate Ostovića koji u izvješću upozorava da se Air tractori više ne bi smjeli koristiti na morskim površinama osim u krajnjoj nuždi odnosno onda kada je gašenje požara nužnije od izlaganje letjelice uvjetima koji pogoduju daljnjem nastanku korozije.
Da bi se Air tractori uspješno nosili s jadranskom slanom vodom, kao što je to slučaj s kanaderima, američki konstruktor bi morao dodatno pojačati konstrukciju te bi u zrakoplov morao ugraditi materijale otpornije na koroziju.
Zasad nije jasno tko je odgovoran za nastale probleme. Loptica krivnje se prebacuje između onoga tko je odobrio uporabu Air tractora na jadranskoj slanoj vodi i proizvođača koji je precijenio svoj proizvod i dozvolio uporabu Air tractora u uvjetima koje zrakoplov ne može podnijeti. Reakcija Ministarstva obrane još se čeka.
R.I.
Foto: Index (arhiva)