ODNEDAVNO je novi direktor Infinuma, jedne od najvećih hrvatskih IT tvrtki, Nikola Kapraljević, koji je na tom mjestu zamijenio Tomislava Cara. Kapraljević je uzde u ovoj firmi preuzeo u ožujku.
On je u Infinum stigao kao četvrti zaposlenik i kroz godine postao je jedan od suvlasnika, a sada i CEO. Dosadašnji CEO Tomislav Car postao je chairman. S Kapraljevićem smo razgovarali o sadašnjosti i budućnosti tvrtke, njezinom mogućem širenju te viziji koju on za ovu tvrtku ima.
S obzirom na brojne promjene na tržištu rada, koliko je zahtjevno pronaći (i zadržati) kvalitetne zaposlenike?
Pronalaženje kvalitetnih zaposlenika je uvijek bilo izazovno. Tržište rada u Hrvatskoj je vrlo konkurentno, no isto je i po cijelom svijetu. Trudimo se ponuditi iznadprosječnu kompenzaciju, imati odlične radne uvjete i izazovne projekte na kojima ljudi mogu učiti i razvijati se. Nekoliko osvojenih nagrada za najboljeg poslodavca vjerojatno i govori u prilog tome.
Za nas je veći problem veličina samog tržišta u Hrvatskoj jer je premalo za potrebe Infinuma. Iz tog razloga otvaramo dodatne urede po svijetu, kako bismo zapošljavali i na ostalim tržištima.
Kroz Infinum Academy, koji danas radimo u gotovo svim državama gdje smo prisutni, educiramo potencijalne zaposlenike u područjima svog rada. Zbog velikog interesa, ali i potreba za zapošljavanjem, od ove godine smo udvostručili broj tečajeva i otvorili prijave i za polaznike koji nisu studenti.
Više ste puta osvojili nagrade za najboljeg poslodavca. Što vam je važno u odnosu sa zaposlenicima?
Sa zaposlenicima gradimo transparentan odnos te se trudimo što više ih upoznati s poslovanjem firme i planovima. Svi zaposlenici su jednako bitni i međusobno smo na "ti". U tom kontekstu nema klasične hijerarhije. Odnosno, hijerarhija postoji, ali u svrhu toga da bi se postigla maksimalna učinkovitost i iskoristilo vrijeme na pametan način, a ne nekome hranio ego. Svatko se može obratiti svakome.
U Infinumu smo okupili tim ljudi koji su zaista stručnjaci u svojim područjima, ali možda i bitnije od toga, svatko od njih je i kvalitetna osoba. Takvo radno okruženje pridonosi tome da su ljudi sretni na poslu, što u konačnici potvrđuje i nagrada za najboljeg poslodavca.
Jesu li vam nagrade inače važne i zašto?
Nagrade kao takve nisu bitne, ali bitno je da težite izvrsnosti i gledate što rade tvrtke i pojedinci oko vas. Nagrade su jedan od lakših načina na koji se možete usporediti s ostalima i vidjeti idete li u pravom smjeru.
To može biti u području brige za zaposlenike, profesionalne izvrsnosti, rezultata poslovanja ili bilo kojem drugom, no dobro je gledati kako ostali performiraju i kritički se osvrtati na ono što vi radite.
Kako biste definirali uspjeh? Što za vas znači taj pojam?
Svatko od nas treba definirati uspjeh na svoj način. Svi smo mi različiti. Moja percepcija uspjeha se sigurno kroz godine mijenjala. Rekao bih da sam nekad više fokusa stavljao na financije, no kako sam s vremenom došao do financijske slobode i toga da više ne moram iz dana u dan razmišljati o novcu, fokusiram se na druge stvari.
Financije su tu više kao semafor u sportu jer želiš biti bolji od ostalih. Puno me više veseli činjenica da su ljudi koji rade u Infinumu sretni, zadovoljni, da imaju priliku učiti, putovati i razvijati se te da mogu lijepo živjeti od toga što rade i pronaći neke svoje definicije uspjeha.
Osim toga, za mene privatno je ogroman uspjeh to što kod kuće imam obitelj s dvoje prekrasnih klinaca s kojima obožavam provoditi vrijeme.
Što biste savjetovali mladima, studentima i učenicima ili onima koji su na početku karijere, a žele uspjeti u IT-ju?
Velika prednost IT sektora je što možete krenuti jako mladi i bez formalnog obrazovanja, ali treba i biti svjestan kako je potrebno puno discipline, posvećenosti i samostalnog učenja da biste bili među najboljima. To je vrlo dinamičan sektor jer tehnologija brzo napreduje i potrebno je stalno ulagati u svoja znanja i vještine, no istovremeno vam daje i beskrajne mogućnosti.
Neovisno o industriji u kojoj ste, dok ste mladi, trebate puno češće prihvaćati rizik i ići van vlastite zone komfora. Dok god se trudite, učite i dajete maksimum, rezultat će u većini slučajeva biti pozitivan i dobar.
S ostalim suvlasnicima Infinuma ste ne samo poslovni partneri i kolege nego i prijatelji. Koliko se vaš odnos promijenio u ovih 17 godina?
Kolege i kolegicu s kojima sam suvlasnik Infinuma znam s prve godine fakulteta i prije svega bih rekao da smo prijatelji, a tek onda poslovni partneri i suvlasnici nekoliko tvrtki. Odnos nam je izgrađen na međusobnom povjerenju, poštovanju i uvažavanju. Svi smo vrlo različiti, no valjda nam te različitosti daju neki balans. Zanimljivo mi je da se nikad do sada nismo ozbiljno oko nečeg posvađali.
Čak i kad se svi ne slažemo, dojma sam da se uvijek trudimo ispoštovati jedni druge i provoditi odluke kao da su upravo onakve kakve smo htjeli da budu. Mislim da je to vrlo bitno u poslu, ali i u drugim međuljudskim odnosima.
U tvrtki Infinum ste od samog početka. Kolika je za vas novost što ste postali CEO kompanije?
Tvrtku smo na ovu novost operativno pripremali već duži period, tako da zapravo to nije bila prevelika promjena, ali definitivno će utjecati na percepciju Infinuma. Tom odlukom, a i uvođenjem puno novih ljudi na razinu vodstva tvrtke, dodatno idemo u smjeru razdvajanja vlasničke i upravljačke strukture.
Na koji način će vaši radni zadaci biti drugačiji?
Moji radni zadaci će u budućnosti biti više fokusirani na strateške aktivnosti Infinuma, a manje na dnevne operacije kao do sada. Uvođenjem novih kolega na razinu menadžmenta dio mojih zadataka u području svakodnevnog upravljanja tvrtkom prebacit će se na ostale ljude.
Filip Vugec u ulozi CDO-a (Chief Delivery Officera) i Mirta Rupnik kao PM Director preuzeli su brigu za kvalitetu i pravovremenost isporuke, dok će Josip Bišćan kroz ulogu CCO-a (Chief Client Officera) raditi na povećanju kvalitete odnosa s klijentima. Moj fokus će biti na rastu tvrtke, akviziciji novih klijenata te širenju prisutnosti na američkom i britanskom tržištu.
Što ste sve prije radili unutar tvrtke?
Radio sam sve i svašta kao i svi mi u početku. Počeo sam kao Android developer, zatim je netko trebao raditi iOS aplikacije pa sam malo to radio, onda Ruby on Rails. Na početku smo svi radili sve jer nije bilo prostora ni vremena da se specijaliziramo.
S vremenom sam počeo sve češće voditi projekte, organizirati ljude i posao pa sam došao do pozicije operativnog direktora, na kojoj sam bio sve do ove godine i blisko surađivao s Tomislavom (CEO). U tom sam se periodu najviše bavio nadzorom produkcije, planiranjem i razvojem poslovanja, ali i prodajom - tražio sam nove poslovne prilike i područja suradnje za Infinum.
Na tržištu ste 17 godina. Što biste naveli najvećim uspjesima ove tvrtke, a što najvećim izazovima s kojima ste se susretali?
Tvrtka već 17 godina iz godine u godinu uspješno raste. Od dvojice studenata smo narasli na gotovo 400 kolega i kolegica u 6 država. To smo sve ostvarili bez vanjskog financiranja i ta činjenica nam daje veliku slobodu u donošenju odluka.
Možemo se odlučiti, kao što i jesmo kroz Infinum Foundation, da doniramo 1% godišnjeg profita ili što god smatramo da je ispravno a da se ne moramo pravdati nekom investitoru koji očekuje maksimalan povrat ulaganja.
Osim toga, veliki uspjeh je i to što smo kroz tih 17 godina rada, organizaciju evenata, Infinum Academy, alumnije Infinuma i sve aktivnosti koje smo radili u tom vremenu pomogli izgraditi današnji hrvatski IT sektor. Mislim da možemo biti ponosni na to.
Izazovno je bilo krenuti u ovu pustolovinu bez radnog iskustva u drugim tvrtkama. Nitko od nas nikad nije imao drugi posao i sve smo naučili na svojoj koži. Osim toga, prije 17 godina bilo je jako teško graditi IT tvrtku u Hrvatskoj iz jednostavnog razloga što je tada IT sektor bio nepoznanica i svi su mislili da smo neki klinci koji sjede za kompjuterima...
Vjerojatno bi nam bilo lakše u Americi, ali nikada nisam požalio što smo ostali ovdje.
Apsolutno najizazovnija stvar od svega mi se čini to što smo bili prisiljeni slušati dad jokes kolege Josipa Bišćana. Prošlo je 17 godina i još uvijek se nisam navikao i svaki put me iznenadi!
Koliko se sukus onoga čime se bavite promijenio u ovih 17 godina? Kako biste svoje djelovanje opisali prije 17 godina, a kako danas?
Nekad smo mi bili klinci i ljudi uopće nisu doživljavali da radimo nešto ozbiljno. Tada smo puno energije i vremena ulagali u edukaciju tržišta, dok je danas postalo općeprihvaćeno i jasno da su ulaganja u digitalne proizvode i transformaciju poslovanja nešto što svi moraju raditi. Danas nudimo znatno širu paletu usluga kako bismo podržali klijente u sveobuhvatnoj digitalnoj transformaciji poslovanja.
Proizvodi na kojima radimo su znatno složeniji i imaju puno veći utjecaj na živote korisnika. Ljudi su danas potpuno okruženi tehnologijom i imaju drugačija očekivanja i doživljaj svega. Susreću ekrane svugdje oko sebe i potrebno je ulagati puno vremena da se ne pogube u svemu tome.
Upravo zbog toga i zbog vrtoglavog rasta troškova razvoja sve veći naglasak stavljamo na product strategy kako bismo zajedno s klijentima pronašli odgovarajući balans jer je vrlo lako otići u krivom smjeru i potrošiti velike količine novaca na proizvod koji ljudi možda ne žele koristiti ili nisu spremni platiti.
Postoji li polje koje želite posebno osnažiti u narednom razdoblju?
Svakako želimo povećati prisutnost na američkom i britanskom tržištu, ne samo u broju kvalitetnih suradnji s klijentima već i u broju ljudi u svojim uredima u New Yorku i Londonu.
Kako se način suradnje s klijentima sve više mijenja u smjeru da zajedno s njima razvijamo alate koji su strateški bitni za njihovo poslovanje, tako se povećava i potreba za uslugama razvoja digitalne strategije. Upravo takve usluge želimo posebno osnažiti na američkom i britanskom tržištu u narednom razdoblju.
Koje biste još suradnje izdvojili kao zanimljive i što ih čini takvima?
Teško je izdvojiti jedan ili dva projekta. Svaka suradnja je posebna na svoj način i generalno ne radimo projekte "samo zbog novca" tako da svaki ima neku priču. Imamo nekoliko klijenata s kojima sada radimo već preko 10 godina (RBA, HPB, ERSTE, A1), to su definitivno suradnje koje bih uvijek izdvojio.
S druge strane su projekti koje radimo s Fortune 500 kompanijama (Philips, KPMG, Disney), često zanimljivi zbog svoje kompleksnosti i specifičnih područja/industrija.
S vremena na vrijeme surađujemo i s perspektivnim start-upovima. Oni su uglavnom spremni koristiti neke novije tehnologije i vrlo inovativne, pa i nama pružaju priliku za učenjem. Odličan primjer je Underline, online videoplatforma za organizaciju konferencija te pohranu znanstvenih predavanja, istraživanja i diskusija.
Koliko iznose prihodi tvrtke na godišnjoj razini?
Prošlu godinu završili smo s prihodom od 150 milijuna kuna, što je bio rast od 30 posto u odnosu na 2020., više nego što smo očekivali. Rastemo kontinuirano, što nam je i najvažnije. Ta godina nam je bila bitna jer smo ostvarili najveće širenje dosad, s otvaranjem ureda u tri nove države.
Ove godine zadali smo si rast od oko 25 posto. Plan je da kroz 3-5 godina dođemo do otprilike 1000-1200 zaposlenika. Važno nam je da radimo s kvalitetnim klijentima na razvoju dobrih proizvoda i da čvrsto stojimo iza svega što radimo - da razvijamo posao, održavamo dobre odnose s klijentima i da imamo zadovoljne zaposlenike.
Gdje sve tvrtka ima urede?
Trenutno poslujemo u šest zemalja. Osim Hrvatske, uredi su nam u Sloveniji, Crnoj Gori, Makedoniji, Velikoj Britaniji i SAD-u. Među strateškim ciljevima je daljnje širenje i ove godine planiramo otvoriti dva dodatna ureda u ovom dijelu Europe.
Prošle godine ste zatvorili prvu akviziciju u Makedoniji. Možete li nam reći više o tome, koliko je to bitan potez za Infinum?
Akvizicija makedonskog 3P Developmenta za nas je bila važna prvenstveno jer nam je bila prva. Dosad nismo imali iskustva u tom području i željeli smo samostalno odraditi jednu manju akviziciju prije nego što krenemo na veće. Do prošle godine rast Infinuma je bio isključivo organski, a akvizicija nas je upoznala s nama novim mehanizmima za rast i razvoj kompanije te označila otvaranje novog poglavlja.
Inače, u Skopju smo upravo prije nekoliko dana završili s uređenjem novog ureda iz kojeg će moći raditi 30-ak novih kolega i kolegica koji su nam se pridružili iz 3P-a. Aktivno radimo i na tome da povećamo broj zaposlenika tamo. Sve je to u skladu sa strategijom jačanja prisutnosti u regiji, a u sklopu koje ćemo i dalje tražiti tvrtke komplementarne Infinumu.
Na koje načine se planirate širiti u zapadnoj Europi, što bi tu bio osnovni cilj?
Prirodno je da želimo ojačati svoju prisutnost na lokacijama gdje već imamo puno klijenata jer to znači - potencijalno još više njih. Radimo s velikim europskim i svjetskim kompanijama, mnoge od njih su na Fortune 500 popisu i dobar dio njih ima središnjice u zemljama zapadne Europe. Ove godine nećemo otvarati dodatne urede u zapadnoj Europi, ali u narednim godinama sigurno hoćemo.
U javnosti je poznata suradnja s Porscheom. Osnovali ste i tvrtku Porsche Digital Croatia. O čemu se tu radi?
Do suradnje je došlo kada je Porsche Digital tražio lokaciju za novi centar za razvoj digitalnih proizvoda. U razgovoru s nama prepoznali su Zagreb kao odličnu lokaciju zbog kvalitetnih fakulteta koji daju vrhunsko znanje i obrazuju talentirane stručnjake.
Imamo snažnu tech zajednicu koja je dolaskom Porsche Digitala dobila na važnosti. Nije tajna da su do nas došli po preporuci Mate Rimca, s kojim smo prijatelji i surađujemo već dugi niz godina, kao ni da smo Tomislav Car i ja veliki fanovi sportskih automobila, posebno Porschea.
Sve se poklopilo, a Porsche Digital, ispostavilo se, vrlo je sličan Infinumu pa su u nama vidjeli dobrog partnera. Lokalno smo prepoznati kao odličan poslodavac, a radimo na velikim, kompleksnim projektima za globalne klijente.
U kompaniji Porsche Digital Croatia Infinum i Porsche imaju jednake udjele, a plan je u prve tri godine investirati 10 milijuna eura u razvoj kompanije i proizvode na kojima radimo. Godina i pol već je prošla i Porsche Digital Croatia je potpuno samostalan te zapošljava 60 stručnjaka.
Promijenili ste vizualni identitet tvrtke? Zbog čega? Što on sad odražava?
U posljednjih nekoliko godina Infinum se stabilno razvijao i mogli bismo reći da je odrastao - ove godine slavimo 17. rođendan. Htjeli smo da i naš vizualni identitet odražava taj rast.
Radili smo s talentiranom ekipom iz Size Studija koji su nam redizajnirali vizualni i kreirali verbalni identitet, kao i digitalni brandbook. Promjene su suptilne, ali odražavaju naš rast, fokusiranost na izvrsnost proizvoda i usluge, ulaganje u znanje i stalno usavršavanje. Sve su to vrijednosti Infinuma koje želimo i dalje razvijati.
U nedavnom ste intervjuu naveli kako ne razmišljate o prodaji, nego o tome koga biste mogli kupiti.
Kroz Infinum Ventures već smo uložili u kompanije koje su kompatibilne s Infinumom i našim vrijednostima te u čiji uspjeh vjerujemo. Jedna od posljednjih je i Rentlio Marka Mišulića, koji je predvodnik digitalizacije hrvatskog i regionalnog turizma.
Akvizicijom makedonskog 3P Developmenta probili smo led, tako da su buduće strateške akvizicije itekako realne.
Tvrtka ima besplatne tečajeve za mlade programere. O čemu se točno radi, zbog čega je takvo što pokrenuto?
Infinum Academy pokrenuli smo prije sedam godina jer smo primijetili da postoji svojevrsna praznina između teorije i prakse programiranja. Drugim riječima, imamo kvalitetne akademske programe koji studentima daju osnove znanja, ali kad dođe do primjene, imamo problem.
Jednostavno rečeno, htjeli smo osposobiti ljude u određenim područjima programiranja, a zatim izabrati najbolje i zaposliti ih. Danas možemo reći da je Infinum Academy, kao prva privatna inicijativa za besplatno obrazovanje studenata i odraslih u programiranju, uspješan projekt.
Kroz godine smo imali ukupno više od 2000 prijava na tečajeve, a većina onih koji su ih položili kasnije se zaposlila, bilo kod nas, bilo u drugim kompanijama.
Na koji još način Infinum posluje društveno odgovorno?
Prije dvije godine pokrenuli smo Infinum Foundation jer smo imali potrebu vratiti nešto zajednici. Smatram da, ako želimo da okruženje u kojem živimo postane bolje, moramo svi zajedno aktivno raditi na tome. I prije nego što je Foundation službeno osnovan, često smo donirali i podržavali projekte koji su nam bili interesantni i pratili naše vrijednosti, no s rastom kompanije broj upita koje smo dobivali postajao je sve veći i nismo to uspijevali strukturirano pratiti.
Tada smo odlučili osnovati Foundation, odvojiti jedan posto profita kompanije i odabrati zaposlenike koji će upravljati tim budžetom. Fokusirani smo na djecu i mlade, njihovo obrazovanje, poboljšanje kvalitete života i usmjeravanje u smjeru STEM-a i poduzetništva.
Ne pomažemo uvijek isključivo novčanim donacijama već ovisno o potrebama udruge ili projekta. Tako smo, npr. dječjem domu Sveta Ana u Vinkovcima pomogli donacijom opreme i igračaka, dok smo Crvenim nosevima napravili novu web stranicu.