POČELI su prije 27 godina s malim komadom zemlje u obiteljskom vlasništvu, a danas imaju OPG s pet hektara zemlje i jedan su od značajnijih proizvođača cvijeća u Hrvatskoj. Koliko god to zvučalo čudno, u razvoju obiteljskog biznisa pomogla im je pandemija koronavirusa, za vrijeme koje su, osim dotad već razvijene veleprodaje, počeli razvijati i maloprodaju cvijeća, odnosno buketa i cvjetnih aranžmana.
Priča je to o OPG-u Novosel iz Gornje Stubice koji se bavi uzgojem cvijeća. Jasna i Krešimir Novosel te njihovo troje odrasle djece - Magdalena, Petar i Antun - danas u Hrvatskom zagorju uzgajaju tridesetak sezonskih vrsta cvijeća.
Imaju 19 plastenika i pet hektara zemlje
"Svih pet hektara zemlje nam je pod cvijećem, a imamo i 19 plastenika za uzgoj malo zahtjevnijih biljki", objašnjava za Index Jasna.
Uzgojem cvijeća počela se baviti još dok je studirala. Mama joj je, kaže, dala sjeme i rekla neka ga posadi pa će onda vidjeti što i kako dalje. Posao joj se svidio.
"Volim taj posao, ne bih ga radila da ga ne volim. Svi u obitelji smo fakultetski obrazovani, ali volimo cvijeće. Počeli smo se baviti tim poslom s par biljčica i komadom zemlje, a onda smo kupovali komad po komad zemljišta i došli do sadašnjih pet hektara", priča naša sugovornica.
Sa suprugom Krešimirom vlasnica je OPG-a Novosel. Posao je, kaže Jasna, težak i zahtjevan, ali sretna je kada vidi da su joj i klijenti zadovoljni.
Radni dan im traje od rano ujutro do kasno navečer
Radni dan u obitelji Novosel uglavnom počinje vrlo rano, nerijetko i u 3.30 sati ujutro ako idu na Zelenu tržnicu na zagrebačkom Žitnjaku, gdje se obavlja veleprodaja cvijeća. I sam rad na polju i u plastenicima uzima im puno vremena, kao i slaganje buketa i cvjetnih aranžmana. S poslom završavaju kasno navečer, s obzirom na to da za sljedeći dan treba pripremiti svježe ubrano cvijeće.
"Najznačajniji klijenti su nam cvjećarnice, a dosta radimo i za vjenčanja, krstitke i krizme. Osim svježe ubranog cvijeća, izrađujemo i bukete, aranžmane i košarice s cvijećem", ističe Jasna.
Izbijanje pandemije koronavirusa za OPG Novosel otvorilo je nove prilike. Naime, zbog lockdowna, u kojem su zatvorene i cvjećarne, morali su tražiti nove kupce pa su se počeli baviti i maloprodajom.
Zbog lockdowna pokrenuli i maloprodaju
"Zbog zatvaranja cvjećarni i svođenja gospodarske aktivnosti u zemlji na minimum, nismo mogli prodavati cvijeće. Zato smo izravno plasirati naše proizvode na tržište. To se pokazalo dobrim potezom jer su ljudi od nas naručivali cvjetne aranžmane. Da nije bilo koronavirusa, vjerojatno bismo ostali samo u veleprodaji", kaže Jasna.
Narudžbe, dodaje, primaju samo preko interneta i onda slažu bukete, aranžmane i cvjetne košare, ovisno o tome što klijent traži. I u tom segmentu su, ističe naša sugovornica, najveći kupci organizatori vjenčanja, krštenja i krizmi. Najviše se prodaju šareni cvjetni aranžmani, oni koji obuhvaćaju više različitih vrsta cvijeća. Tu su mini ružice i razne druge vrste cvijeća.
Tržište cvijeća u Hrvatskoj: Velik uvoz, mali izvoz
Tržište cvijeća u Hrvatskoj Jasna ocjenjuje prilično problematičnim. Na tržištu je, upozorava, puno uvoznog cvijeća, a jako malo domaćeg. Istodobno, troškovi proizvodnje su veliki.
"Domaći proizvođači cvijeća ne mogu dobiti ni trećinu cijene uvoznog cvijeća, dok su troškovi repromaterijala i ostalog jako veliki", žali se Jasna.
Prema nedavno objavljenim podacima Hrvatske gospodarske komore (HGK), Hrvatska je u prvih deset mjeseci prošle godine uvezla rezanog cvijeća u vrijednosti od 10,6 milijuna eura, što je 30 posto više nego u istom razdoblju 2018. godine. Glavninu uvoza rezanog cvijeća čine ruže, za kojima slijedi rezano cvijeće za bukete i ukrase. Najveći dio cvijeća uvozimo iz Nizozemske, a u manjim količinama i iz Slovenije i Njemačke. No sve je veći uvoz rezanog cvijeća u EU iz Kenije, Etiopije, Kolumbije i Ekvadora pa se i u našim cvjećarnama, zaključili su u Komori, vjerojatno može naći cvijeće, posebno ruže, i iz tih egzotičnih destinacija.
I dok nam uvoz cvijeća raste, izvoz pada. U prvih 10 mjeseci prošle godine, pokazuju podaci HGK-a, ukupno smo izvezli cvijeća u vrijednosti nešto manjoj od 0,7 milijuna eura, što je jedan posto manje nego u prvih 10 mjeseci 2018. godine. Izvoz ruža u istom je razdoblju zabilježio još veći pad, čak 15 posto. Najviše cvijeća, ističu u HGK-u, izvozimo na tržišta Slovenije i Bosne i Hercegovine.
Cilj im je postati jedan od lidera u proizvodnji cvijeća u Hrvatskoj
Unatoč takvim trendovima na hrvatskom tržištu cvijeća, u OPG-u Novosel ne odustaju. Želja im je, ističe Jasna, otvoriti obrt i baviti se izradom cvjetnih aranžmana ponajprije za vjenčanja. Žele raditi i na tome da postanu lider u proizvodnji cvijeća u Hrvatskoj. O izvozu zasad ne razmišljaju, za tako nešto su, smatra Jasna, premali.
"Imamo još nekoliko ideja, ali njih tek treba razraditi", zaključuje Jasna.