Foto: Facebook/Pivnica Medvedgrad
NAKON što je Index prije dva dana pisao da su ugostitelji primorani dići cijene i otpustiti radnike zbog podizanja PDV-a na 25 posto, sad smo razgovarali s još nekima, koji zbog ove mjere više ne planiraju širenje posla. A umjesto zapošljavanja većeg broja radnika, sad će morati smanjiti postojeću brojku.
Jedan od njih je vlasnik poznatog lanca pivnica u Zagrebu. Ivan Nauković zajedno sa svojom obitelji posjeduje pivnice Medvedgrad te su ujedno i vlasnici pivovare, a iako su planirali širenje posla, nakon ovog, kako kaže, drastičnog povećanja PDV-a - to jednostavno neće biti moguće.
Prepolovljen budžet za marketing
"Planirali smo otvaranje još nekoliko pivnica kako bi proširili posao, no sad ništa od toga. Taj posao više nećemo širiti već ćemo se više posvetiti proizvodnji piva. Ovo nas je povećanje itekako stajalo. Radili smo detaljne analize i tako smo došli do izračuna da smo na svakih 100 kuna izdanog računa bili u plusu 8 kuna. Nakon podizanja PDV-a ukoliko ne bi mijenjali cijene i provodili druge uštede bi na svakih 100 kuna bili u minusu 4 kune. Naravno da to ne možemo dopustiti.
Zato smo morali provesti određene mjere. Bili smo prisiljeni prepoloviti budžet za marketing. Budući da ne možemo smanjiti ulazne račune za namirnice, jedino što možemo je uštedjeti na marketingu i ljudima.
Bili smo prisiljeni napraviti i korekciju cijena, no podigli smo pivo samo za 6 posto, iako je PDV poskupio za 12 posto. Tako da u principu piva sad košta samo kunu više, no morali smo to učiniti.
A za radnike ćemo vidjeti hoćemo li smanjivati broj radnika ili plaće. Nešto ćemo na žalost morati od tog dvoje. Ovo je prezahtjevan posao, velika su davanja, stalne inspekcije. Mi nismo neki mali kvartovski kafić da ne izdajemo račune. Kod nas se sve fiskalizira. Imamo puno davanja i sad nakon ovog jednostavno ne možemo dalje širiti posao i zapošljavati nove ljude", rekao nam je Nauković.
Naglasio je i kako građani ni ne znaju da su poskupili i autorski honorari.
"Sad je skuplja i cijena grafičkog dizajner i bendova. Imat ćemo manje letaka, manje ekskluzivne promocije, manje muzike uživo", rekao nam je Nauković.
"Cijene dugo nisu podizane, a sve je poskupjelo"
Još jedan poznati zagrebački ugostitelj Zlatko Puntijar također je podigao cijenu u svom restoranu. On je također i vlasnik hotela, no za hotel kaže, mu se ništa ne mijenja. PDV je ostao isti. Međutim u restoranu je bio prisiljen povećati cijene, sve ovisno o proizvodu.
"Morat ćemo podići cijene. Već smo sad na rubu. Još uvijek kombiniramo i kalkuliramo kako ćemo što podići. Kad ljudi govore da ugostitelji nisu skinuli cijene kad je PDV bio smanjen na 13 posto, istovremeno ne shvaćaju da mi nismo svih ovih godina ni dizali cijene. Cijene dugo nisu podizane, a sve je poskupjelo. Već sad su cijene s kojima se radi na rubu rentabilnosti.
Što se radnika tiče, on kaže neće smanjivati broj zaposlenih jer je dodaje, već sad u deficitu.
"Ja se već borim da dobijem radnika jer je teško i do radnika doći. Odnosno pravog i kvalitetnog koji zna posao. No isto tako u razgovoru s ostalim ugostiteljima znam da će određeni broj kolega ipak morati smanjiti broj", rekao nam je Puntijar.
MInistar Cappelli za Index
A pitali smo i ministra turizma Garija Cappellija kako namjerava pomoći ugostiteljima jer je spominjao kompenzacijske mjere koje bi trebale ublažiti posljedice podizanja PDV-a.
"Moramo sagledavati sveukupni paket, odnosno cjelokupnu poreznu reformu. U sklopu same porezne reforme postoje stimulacije koje će omogućiti povećanu potrošnju građana i olakšice kao što su primjerice priznati troškovi reprezentacije koji imaju za cilj rasterećivanje i poboljšanje čitavog hrvatskog gospodarstva.
Mogu se dogoditi korekcije cijena, ali iz tih razloga konkurentnost na stranim, ali i domaćem tržištu neće pasti. Kvaliteta ponude je ključan faktor za hrvatski turizam i ono što nam garantira prepoznatljivost te zbog kojih hrvatski turizam ostvaruje ovakve rezultate. Potražnja će i dalje postojati i zato smatram da će neovisno o poreznoj stopi Hrvatska cijenom i kvalitetom svojih proizvoda i usluga itekako ostati konkurentna među zemljama u okruženju i jedna od najtraženijih destinacija", rekao je za Index ministar Cappelli, ne navodeći pritom konkretne mjere.