PRVOG siječnja u Hrvatskoj se uvodi euro.
Ako se igdje krećete ili ste pogledali barem pola sata programa neke od nacionalnih televizija, sva je prilika da ste se susreli s kampanjom HNB-a i vlade za uvođenje eura.
Za kampanju potrošeno 23.5 milijuna kuna, evo koje su firme dobile poslove
Zamjena kune eurima reklamira se jumbo plakatima, TV spotovima, radijskim reklamama, a to je tek početak. Za cijelu kampanju, kako su za Index potvrdili iz HNB-a, potrošeno je 23.5 milijuna kuna bez PDV-a.
Za usluge promidžbene kampanje odabrane su zajednica ponuditelja Trotočka d.o.o. za trgovinu i usluge, SM Studio Marketing Komunikacije d.o.o. za promidžbu i ispitivanje tržišta i Printshop d.o.o. za proizvodnju, trgovinu i poslovne usluge, a ta je stavka koštala 3.994.007 kuna. Za usluge strategije oglašavanja u medijima, planiranja i zakupa medijskog prostora ugovor je potpisan s Real grupom d.o.o. za poslove marketinga i trgovine, a vrijednost ugovora je 14.500.000,00 kuna.
Usluge vođenja odnosa s javnostima i organizacije javnih događanja, dakle klasični PR posao, ugovorom je prepušten firmi Abeceda komunikacije d.o.o. za što će dobiti 740.000,00 kuna. Za usluge organizacije i vođenja pozivnog centra u vrijednosti 785.100 kuna odabran je Hrvatski telekom, za usluge organizacije i provođenja istraživanja javnog mnijenja ugovor je potpisan s tvrtkom Ipsos i vrijedan je 294.000,00 kuna.
"Euro na kotačima"
Zanimljiva je i posljednja stavka iz paketa javne nabave za usluge kreiranja i provođenja nacionalne informativne kampanje u cilju provedbe Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom, kako to službeno zovu HNB i vlada. Za "usluge realizacije putujuće izložbe Euro na kotačima" 3.183.200 kuna dobit će Trotočka d.o.o. za trgovinu i usluge i Super Truper Mix d.o.o. za promidžbu i usluge.
Ovako izložbu Euro na kotačima predstavljaju na službenim stranicama za uvođenje eura: "Izložba će biti održana u 27 hrvatskih gradova, euro će "doputovati" na popularne gradske lokacije, a multimedijski sadržaji posjetiteljima će pružiti sve relevantne informacije o uvođenju eura kao službene valute. "Euro na kotačima smješten je u četiri posebno dizajnirana kontejnera s prepoznatljivim vizualnim identitetom; prostor je osmišljen kako bi posjetiteljima izložbe uspješno prenio visokokvalitetan i zabavan informativni sadržaj. Tijekom trajanja izložbu će diljem Hrvatske prevoziti dva velika specijalizirana transportna vozila."
Jumbo plakati, spotovi...
Za većinu stavki iz javne nabave kojom je HNB naručivao pojedine usluge za kampanju nije jasno što sve uključuju, no zato se barem može vidjeti na što je otišao novac iz financijski najteže stavke - promidžbenu kampanju za što su, podsjetimo, odabrane firme Trotočka, SM Studio Marketing Komunikacije i Printshop d.o.o.
Gradovi su puni jumbo plakata s porukama vezanim uz zamjenu kuna eurom i poruku "Euro - naš novac", a i reklamni blokovi na domaćim televizijama puni su spotova kojima se građane "informira" u uvođenju eura.
Idiotski spot o poskupljenjima
A evo kako to informiranje izgleda.
"Bako, pa si vidjela ti ovo?" govori tinejdžerica baki koja u naslonjaču čita novine, pokazujući u nevjerici na mobitel.
"Pa sve će ti poskupjeti", nastavlja tinejdžerica.
"Ma ništa se ti ne brini", odgovara baka, prima se za naočale i nastavlja čitati novine.
"Informirana" baka koja čita novine "neinformiranoj" tinejdžerici koja je na mobitelu objašnjava da se ništa ne brine zbog poskupljenja
Ovako, doslovno, izgleda jedan od dva "informativna" spota za uvođenje eura. Nakon što baka bezbrižno tinejdžerici odgovori da ništa ne brine, kreće kratka naracija: "Kao brana neopravdanim poskupljenjima uvedeno je dvojno iskazivanje cijena prema fiksnom tečaju konverzije. Sve o zamjeni kune u euro saznajte na euro.hr i besplatnom telefonu. Od 1. siječnja, euro - naš novac."
Dakle, da rezimiramo "informiranje" HNB-a i vlade o euru. Baka čita novine i demantira "neinformiranu tinejdžericu" koja se informira s mobitela. I to je demantira tako da kaže tek: "Ma ništa se ti ne brini." Krv nije voda glumu u reklami bolje i ne spominjati.
Postoji i drugi spot, nešto manje stupidan od prvog
Postoji i druga reklama, nešto manje stupidna od prve.
U njoj se radnja odvija u pekarnici, gdje se odvija transakcija u kunama. Tinejdžer kupuje sendvič pa se, već na odlasku, u nekom prosvjetljenju okreće prema prodavaču (koji je u košulji) i pita: "Ej, a što s kunama kad dođe euro?"
"Treba ih zamijeniti, ništa lakše", spremno odgovara prodavač odmahujući rukom.
Potom se naracijom objašnjava da je najlakša zamjena uplatiti kune na svoje bankovne račune i da će se one 1. siječnja automatski zamijeniti u eure. Dakle, tinejdžer samo mora svojih 15-ak kuna za sendvič prebaciti na svoj račun u banku i automatski će mu se zamijeniti u eure.
Svaki spot košta 134.800 kuna. Ali iz HNB-a se hvale da imaju i druga sredstva promidžbe
Svaki od ova dva spota plaćen je, kako su potvrdili iz HNB-a na Indexov upit, 134.800 kuna.
"TV spotovi, te ostali načini oglašavanja (radio, oglasi za tiskovine, web banneri te vanjsko oglašavanje) samo su dio cjelokupne kampanje, no kampanja se obraća cijeloj općoj javnosti", navode iz HNB-a pa napominju da su pripremili i brošuru koja obuhvaća sve ključne odgovore u vezi zamjene kune eurom, koja "će u suradnji s Hrvatskom poštom biti isporučena u sva hrvatska domaćinstva. Naglašavaju da je prevedena i na romski jezik.
Ali to nije sve. Tu je i besplatan telefon koji je aktiviran 22. rujna i građani, napominju iz HNB-a, na njemu mogu dobiti odgovore na pitanja koja se odnose na zamjenu kune eurom svakim danom od 8 do 18 sati. Iz HNB-a su se pohvalili da su "organizirana događanja Dani eura u Osijeku, Rijeci, Splitu i Zagrebu na kojima se građani uz zabavni i informativni program mogu upoznati s eurom", a ističu i ranije spomenutu izložbu Euro na kotačima "koja će se održati u 27 hrvatskih gradova, a mobilni timovi će obići još 67 mjesta u blizini tih gradova kako bi dodatno educirali građane". Kažu iz HNB-a i da su pokrenuti profili na društvenim mrežama na kojima se građani također mogu informirati.
Država se nada da će, u najboljem slučaju, EU pokriti 50 posto višemilijunskog iznosa za kampanju
Cijelu informativnu kampanju sa svim onim stavkama koje smo spomenuli na početku teksta i koja je vrijedna 23.5 milijuna kuna, prema zajedničkom sporazumu, HNB i vlada financiraju u jednakim iznosima, dakle pola-pola.
Tvrde da će Europska komisija prema utvrđenom iznosu i modelu refundirati do 50 posto troškova na temelju potpisanog Sporazuma o partnerstvu između Europske komisije i vlade i zahtjeva za refundaciju koji će Europskoj komisiji uputiti te da je "navedeni zahtjev u visokoj fazi pripreme".
Dakle, iz HNB-a i vlade se nadaju da će im EU pokriti do 50 posto troškova, ali tek trebaju predati zahtjev.
Dotad nas ovakvim spotovima "informiraju" samo našim novcem.