Ruski proratni influenceri svojim izvještavanjem o sukobu ostvaruju velike prihode od oglašavanja na društvenim mrežama, otkrio je BBC. Uz dnevnu porciju jezivih videa napada dronovima i lažnih tvrdnji o ukrajinskom predsjedniku Volodimiru Zelenskom, oni objavljuju oglase za bilo što, od kriptovaluta do mode.
Poznati u Rusiji kao "Z-blogeri" zbog svoje podrške ratu koji se simbolizira slovom Z, često su uključeni u ruske postrojbe i objavljuju snimke s prve linije u kojima pozivaju mlade Ruse da se prijave u vojsku.
Od početka invazije u veljači 2022. godine proratni influenceri stekli su milijune pratitelja na Telegramu, platformi društvenih medija kojoj su se mnogi Rusi okrenuli nakon što je predsjednik Vladimir Putin zabranio Instagram, Facebook i Twitter.
Ta eksplozija broja korisnika dovela je do porasta Telegramovog tržišta oglašavanja. Ratni influenceri su to iskoristili. Prodaju oglasne prostore tvrtkama koje žele doprijeti do mlade publike.
Kako bi saznali koliko naplaćuju, članovi BBC-jevog Globalnog tima za dezinformacije predstavljali su se kao vlasnici hotela zainteresirani za objavljivanje oglasa.
Jedan od influencera je Aleksandar Kots, dopisnik provladinih novina koji je postao ratni influencer, s više od 600.000 pratitelja na osobnom Telegram kanalu.
Drugi je Semjon Pegov, poznat kao WarGonzo, koji ima više od 1.3 milijuna pratitelja.
Objave skuplje od prosječne ruske plaće
Aleksandar Kots rekao je da bi to koštalo 520 do 790 eura po objavi na njegovom kanalu, ovisno o tome koliko je dugo reklama na vrhu njegovog feeda na Telegramu. WarGonzo je naveo protuvrijednost od 1807 eura po objavi.
Vrhunski ratni influenceri objavljuju najmanje jedan oglas dnevno, tako da njihov potencijalni prihod nadmašuje rusku prosječnu mjesečnu plaću od 66.000 rubalja (650 eura).
Reklamni agent koji radi s kanalima povezanim s Wagnerom iznio je ekvivalent od 330 eura po oglasu u Gray Zoneu, Telegram kanalu s ekskluzivnim pristupom Wagneru i preko 600.000 pratitelja.
Za oglašavanje na kanalu Aleksandra Simonova, dopisnika web stranice Ria Fan koju je osnovao pokojni šef plaćenika Jevgenij Prigožin, agent je naveo 210 eura po objavi.
Još jedan novinar Ria Fana, Aleksandar Jaremčuk, ima manje pratitelja pa su njegove stope niže, 100 eura po objavi.
Prošla Wagnerov tečaj, vodi TV emisiju
Dok neki od Z-blogera imaju značajno iskustvo ratnog izvještavanja za državne medije, drugi, poput Marijane Naumove, nemaju profesionalnu obuku. Bivša powerlifterica pohađala je tečaj izvještavanja u bazi plaćenika Wagnera, a sada vodi vlastitu emisiju na nacionalnoj televiziji.
BBC je pokušao intervjuirati istaknute ratne blogere, ali je Aleksandar Kots jedini od njih pristao razgovarati. Govoreći iz okupiranog ukrajinskog grada Bahmuta, sebe je opisao kao izvjestitelja u informacijskom ratu. Ipak, shvaćao je da ruska propaganda dijelom ovisi o ljudima poput njega.
"Ministarstvo obrane nas često sluša, a mi imamo izravan kanal da im privatno priopćavamo informacije. Sve je to iza scene i to je ono čime se bavim", rekao je Kots.
Objavljuju snimke. Neke su ekskluzivne, neke lažne
Rastuće tržište materijala za Z-blogere održava se stalnim dotokom ekskluzivnih videozapisa. Snimka im donosi različite sljedbenike, od domaće proratne publike do zapadnih i ukrajinskih analitičara koji pokušavaju shvatiti što se zapravo događa u ruskim rovovima.
Međutim, neki od videa koje su objavili proratni blogeri su lažni. Prošlog ožujka istaknuti influenceri, uključujući i Aleksandra Kotsa, objavili su video koji je navodno prikazivao dva ukrajinska vojnika kako zaustavljaju automobil sa ženom i malim djetetom.
Naoružani napadači na videu ženu nazivaju "svinjom" jer govori ruski i prijete joj. Z-blogeri su rekli da je video savršen primjer kako Ukrajina tretira civile. No, BBC je geolocirao ovaj video u Makijevki, grad u blizini Donjecka. Ovo područje Ukrajine je okupirano od 2014. Nemoguće je da je uniformirani ukrajinski vojnik djelovao na ovom okupiranom području.
Osim toga, korištenje kamera montiranih u vozila nezakonito je u Ukrajini. Zabrana je uvedena nakon ruske invazije kako bi se kretanje trupa držalo u tajnosti. I križ na vozilu razlikuje se od onog koji koriste ukrajinske oružane snage. Svi ovi elementi sugeriraju da je video namješten.
Mobilizirani Rus: Prijavio sam se zbog blogera
To je jedan od mnogih lažnih sadržaja koje Z-blogeri šire kako bi potaknuli mlade Ruse da podrže rat, a postoje dokazi da u tome i uspijevaju.
U jednom videu mobilizirani Rus kaže da je otišao u regrutni centar nakon što je pogledao nekoliko videa Vladlena Tatarskog, jednog od najglasnijih blogera. Tatarski je ubijen u travnju 2023. na sastanku sa svojim obožavateljima.
Još jedan Rus koji se dobrovoljno prijavio za borbu u Ukrajini rekao je blogeru da je to učinio nakon što je gledao mnogo izvještaja WarGonza. "Pratim sve vojne vijesti i analize na Telegramu", rekao je, misleći na Z-blogere.
Telegram: Mi smo posljednja slobodna platforma u Rusiji
Na pitanje o porastu broja Putinu u sklonih ratnih blogera na platformi, Telegram je rekao da je to "posljednja platforma preko koje Rusi mogu pristupiti neovisnim medijskim kućama poput Meduze, necenzuriranim međunarodnim vijestima poput BBC-ja ili govorima predsjednika Zelenskog".
Glasnogovornik je rekao da sve strane "imaju isti tretman" te da je Telegram poštovao međunarodne sankcije i blokirao ruske državne medije "tamo gdje ih zakoni zabranjuju".
Tijekom rata je predsjednik Putin pokazao da cijeni napore Z-blogera. Imenovao je Aleksandra Kotsa u predsjedničko vijeće za ljudska prava, a Semjona Pegova i nekoliko drugih blogera uvrstio je u radnu skupinu za mobilizaciju.
U lipnju je pozvao proratne influencere i izvjestitelje državnih medija u Kremlj na dvosatni razgovor. "Borba u informacijskom prostoru je bojno polje. Presudno bojno polje. I zaista računam na vašu pomoć", rekao je Putin.