ISTRAŽNI sudac Davor Svalina odredio je petorici osumnjičenika 48-satno zadržavanje u pritvoru na Bilicama. Očekuje se da će već tijekom sutrašnjeg dana tužitelj Michelle Squiccimarro podnijeti istražni zahtjev.
Podsjetimo, policija je poslijepodne u splitski istražni centar privela petoricu koju terete za tragediju nagibnog vlaka u Rudinama te smrt šestero putnika. Prijete im višegodišnje zatvorske kazne.
Svi osumnjičenici dali su obranu i tvrde da nisu krivi za nesreću u Kaštelima.
Prugu špricali vatrogasci iz Strušca kod Kutine
Sucu su dovedeni Ivan Medak, šef ekologije u HŽ Infrastrukturi, koji je odlučio o nabavi američkog retardanta TG-300, Drago Rogulj, šef protupožarne zaštite HŽ-a u Splitu, odgovoran za nadzor špricanja pruge te Ivan Tomašković, direktor Intradea, tvrtke koja je dobila posao nabave retardanta i izvođenja radova, i to naplatila gotovo milijuna kuna! Deset tisuća litara retardanta nabavili su, pak, za manje od 200 tisuća kuna.
Priveden je i Tomaškovićev punac Jozo Bazina, inženjer zaštite na radu i savjetnik u Intradeu, koji je za posao špricanja i izrade improvizirane prskalice angažirao prijatelja Branka Tišljara. On je, pak, sa svojim vatrogascima iz DVD-a Stružac kod Kutine špricao prugu. Tišljaru je jučer nakon uhićenja pozlilo, završio je u bolnici na Rebru, ali su ga danas dopremili iz Zagreba.
Analiza retardanta još nije gotova
Policija nema saznanja da su korišteni aditivi, a iz Centra za kriminalistička vještačenja još nije dostavljen nalaz uzorka retardanta. Nisu znali odgovoriti ni je li za analizu uzeta smolasta tvar, koju su radnici Ciana otkrili ispod sloja retardanta čisteći prugu.
Petoricu su prijavili zato jer se retardant nije smio naći na tračnicama! Pozvali su se na pokus obavljen na kolodvoru u Kopilici, koji je pokazao da retardant na šinama povećava zaustavni put vlaka i dovodi do blokade kotača. To im je, drže, dokaz da je izazvao tragediju. Obrana, pak, misli da je takva prijava preopćenito napisana, a postupak isforsiran prije no što su prikupljeni kvalitetni dokazi.
Zasad toliko, uskoro nove kaznene prijave
Zasad nema kaznene prijave protiv Tihomira Grgeca, šefa nabave HŽ Infrastrukture, ali policija i Državno odvjetništvo istražuju nabavke roba u HŽ-u. Istraga bi navodno trebala rezultirati novim kaznenim prijavama.
Policija je pustila Dragu Ivankovića, šefa protupožarne zaštite u HŽ-u, te dvojicu "hažeovaca" iz Splita, Denisa Škrapića, šefa pruge i Tončija Kovača, šefa sekcije za održavanje pruge. Nisu ih osumnjičili.
Natječaj legalan, a Tomaškovića terete da mu firma nije registrirana za pravu djelatnost?!
Policija i Državno odvjetništvo zasad su istražili tek neposredno izazivanje nesreće u Rudinama, no predstoji još obiman posao, budući da već sad postoji dovoljno indicija da je krug odgovornih za tragediju mnogo širi.
Pitali smo Carinsku upravu RH o kontejneru s retardantom. Je li prošao njihovu kontrolu, kako je atestiran retardant, ako nije skidana originalna plomba? Obećali su se javiti, no pet sati im je očito bio prekratak rok da sastave neki suvisao odgovor.
Navodno je cijeli kontejner izravno od proizvođača, tvrtke Universal Fire Shield dopremljen u HŽ-ovo skladište u Kaštel Sućurcu nakon iskrcaja u riječkoj luci.
Policija tvrdi da je uvoz bio legalan, kao i javni natječaj na kojem je izabran Intrade. A Tomaškovića su osumnjičili da mu firma nije bila registrirana za protupožarnu djelatnost?!
Medak je, kažu, trebao kontrolirati primjenu protupožarnog sredstva, što je on, međutim, propustio učiniti. Njemu je, nažalost, bilo dovoljno da mu Tomašković kaže da neće biti nikakvih problema s retardantom.
Poizvođač retardanta hvali "časni Intrade", kudi Hrvate zbog političkih nemira, etničkih mržnji i podjela
U međuvremenu, Jutarnji list je objavi razgovor sa Danom Cherryjem iz američke tvrtke Universal Fire Shildes, proizvođača, kako ga nazivaju, "čudesnog" retardanta TG-300. Pun je hvale za osumnjičenog Tomaškovića i njegovu "izvanrednu" tvrtku Intrade "sa stručnim ljudima" i tvrdi da retardant nije mogao biti uzrokom nesreće.
“Suosjećamo zbog velike tragedije, ali nadamo se da ste vi kao novinari u stanju koncentrirati se na bit, bez divljih teorija i maštarija. Ovakvi događaji često dovode do histerije”, kaže on, tvrdeći da je upoznat s detaljima istrage u Hrvatskoj.
“Kad sam pogledao tračnicu, vidio sam ‘S’ krivinu. Ovi vlakovi imaju sanduke s pijeskom koji bi trebali pomoći kočenju na nizbrdici. Jesu li oni zakazali? Je li uzrok bila mehanika, ili brzina, ili oboje”, kaže Cherry. Spočitava "nepotrebno politiziranje" oko okolnosti nesreće, dodajući kako je Hrvatska puna političkih nemira, etničkih mržnji i podjela.
"Izgleda da vaša zemlja voli podjele. Hrvatska ima povijest duboko ukorijenjenih političkih i vjerskih problema. Stvari kao ove samo potpiruju vatru, i to za nekolicinu onih koji žele zauzeti pozornicu”, zaključio je Cherry. Njegova tvrtka osim retardanta putem interneta prodaje i kreme protiv bora.