PREGOVORI sindikata okupljenih u Organizaciji radnika Croatia Airlinesa (ORCA-u) i Uprave prekinuti su, a sad se kreće u proces mirenja, no kako doznajemo od sindikata, vrlo je vjerojatno da će u špici sezone ići u štrajk. Uprava im, kažu sindikati, nudi isti kolektivni ugovor koji su imali dosad, odnosno do kraja 2016. Tada im je istekao stari KU, a novi još uvijek nisu sklopili.
"Tražimo povećanje plaća, više slobodnih dana, bolje planiranje posla i bolje uvjete rada. Osnovna plaća izražena nam je kroz vrijednost boda koji je isti od 2000. Odnosno 2009. godine su nam skinuli vrijednost boda za 5 posto zbog krize i to nam nikad nije vraćeno.
Uprava nam nudi kolektivni ugovor koji bi vrijedio samo do kraja godine iako se u ovoj industriji ugovori potpisuju na duže vrijeme jer nitko ne želi non stop pregovarati, recimo u Air Canadi potpisuju na 10 godina, u Lufthansi na 3 ili 5 godina, a nama bi vrijedio pola godine", rekao nam je Ivan Šimundić iz Sindikata pilota CA.
Uz to je rekao da piloti žele bolju kvalitetu života i manje prekovremenih sati. A isto želi i kabinsko osoblje. Stjuardese i stjuardi rade i po 17 sati u komadu. To nam je potvrdila predsjednica Sindikata kabinskog osoblja Suzana Artuković Vuksan.
"Nekad radimo 17 sati u danu. Dnevno znamo raditi 6 letova i već smo ukazivali Upravi na to da nam je sve to prenaporno, pogotovo ljeti kad se ni avioni ne stignu ohladiti, a moramo stići pripremiti avion već za novi let i boarding.
Prije smo nakon 12 sati smjene imali 48 sati odmora, a sad nakon takve smjene imamo 12 sati odmora. Kad smo potpisivali prošli KU, imali smo daleko bolje uvjete rada", ispričala nam je Suzana Artuković Vuksan.
Stjuardese žele humanije radno vrijeme: U 5 godina CA napustilo 140 stjuardesa
Navodi kako ih Uprava mjesecima zavlači i ne želi udovoljiti njihovim zahtjevima za, kako kaže, humanije radno vrijeme.
"Jedino su kabinskom osoblju još 2013. godine srezali prava i smanjili plaće te nam ih nikad više nisu vratili. Naš trenutni kolektivni ugovor (ovaj stari koji je istekao, ali se i dalje primjenjuje) je ispod razine europske regulative zaposlenika u zračnom prometu. Zato tražimo reguliranje radnog vremena i vraćanje materijalnih prava koja su nam oduzeta 2013., a u međuvremenu su troškovi života rapidno rasli. Istovremeno, dok nas Uprava ne želi platiti više, unajmljuje strane zrakoplove sa stranom posadom i njih daleko više plaćaju.
Zato nije čudo da ljudi odlaze iz firme, u zadnjih 5 godina CA je napustilo 140 članova kabinskog osoblja", rekla je Artuković Vuksan za Index te dodala da od 2009. godine kompanija nije zapošljavala ljude za stalno, što se tiče kabinskog osoblja.
Naglasila je i kako oni ne žele štrajk jer smatraju da nanosi štetu kompaniji, no također tvrdi i da je Uprava ta koja ih svojim postupcima gura u štrajk.
Aviomehaničari iscrpljeni: Dosta nas je završilo na bolovanju
Nezadovoljni su i u sindikatu aviomehaničara.
"Premalo nas je. Do prije 10 dana radilo se dosta prekovremeno, a servisi zrakoplova su nam se odužili upravo zbog nedostatka mehaničara. Prije bismo na nekom zrakoplovu radili 20 dana, a sad zbog manjka ljudi radimo po 40 dana. Zato smo ušli u sezonu bez aviona, sve je uzrokovano nedostatkom ljudi.
Zbog prekovremenog i iscrpljujućeg rada, dosta je mehaničara zadnjih tjedan-dva završilo na bolovanju. U prva 4 mjeseca ove godine imao sam 100 prekovremenih, a lani u cijeloj godini 50", rekao je Antonio Čorak iz Sindikata aviomehaničara za Index.
Uprava: Sindikat je tražio višestruko veći iznos u odnosu na našu ponudu
U Upravi Croatia Airlinesa potvrdili su Indexu da sa sindikatima nije postignut dogovor o nastavku pregovora o novom kolektivnom ugovoru.
"Osim zadržavanja svih prava iz bivšega kolektivnog ugovora (čije se odredbe i dalje primjenjuju), Uprava tvrtke ponudila je i povećanje plaća od 2,5 posto, sporazum o redoslijednoj listi za letačko osoblje, ukidanje programa komercijalnog školovanja pilota, isplatu regresa u iznosu od 1000 kuna i potpisivanje kolektivnog ugovora do kraja 2019. godine, kao i mogućnost da se kolektivni ugovor potpiše do kraja 2018. godine te da se pregovori nastave nakon završetka ovogodišnje turističke sezone kako se ne bi negativno utjecalo na turistički proizvod Hrvatske.
No sindikat ORCA kao minimalne zahtjeve istaknuo je višestruko veći iznos u odnosu na ponudu poslodavca kao preduvjet za nastavak kolektivnih pregovora, što je u financijskom smislu trenutno neodrživo za kompaniju.
Nakon što dogovor nije postignut, sindikat ORCA proglasio je zastoj kolektivnih pregovora i najavio mogućnost pokretanja postupka mirenja. Kompanija zasad nije primila službenu obavijest o pokretanju navedenog postupka te ne može komentirati špekulacije oko eventualnog štrajka", stoji u odgovoru Croatia Airlinesa.