JUČER je objavljena vijest kako je Europska komisija odobrila hrvatsku državnu pomoć u iznosu od 179.5 milijuna eura za projekt robotaksija koji razvija inovator i poduzetnik Mate Rimac. Sredstva će biti isplaćena u obliku izravne bespovratne potpore i pokrit će oko 45 posto prihvatljivih troškova.
Ako se projekt pokaže profitabilnim, odnosno ostvari dodatnu zaradu, Rimac će dio dobivene pomoći vratiti državi. Riječ je o projektu šire urbane mobilnosti u Zagrebu koji će korisnicima omogućiti kombiniranje više načina prijevoza preko jedinstvene platforme.
Cilj potpore je podržati tvrtku P3M (Project 3 Mobility LLC) u razvoju usluge koja se temelji na potpuno autonomnom električnom vozilu, tzv. robotaksiju. Europska komisija smatra da je ova mjera potrebna i prikladna za potporu razvoju inovativnih rješenja za urbanu mobilnost, čime se pridonosi strateškim ciljevima EU povezanima s digitalnom tranzicijom.
Što ste nam rekli u anketi?
U anketi smo vas pitali slažete li se s time da se poreznim obveznicima uzme 180 milijuna eura i pokloni Rimcu. Velika većina čitatelja Indexa ne podržava navedenu odluku. U trenutku objave ovog članka (ukupan broj glasova: 38.781), 72% čitatelja je reklo kako se ne slaže s isplatom sredstava Rimcu.
Iza osnivanja tvrtke P3M stoje Mate Rimac, Marko Pejković, direktor za strategiju u Rimac Automobilima, i Adriano Mudri, glavni dizajner u Rimac Automobilima. Rimčev projekt robotaksija se našao u službenom dokumentu Plan oporavka i otpornosti, objavljenom u srpnju 2021. godine
U službenom dokumentu Rimčev projekt nosi naziv "Istraživanje, razvoj i proizvodnja vozila nove mobilnosti i prateće infrastrukture" te je označen kodom C1.4. R5-I2. Za cilj se navodi "razviti i implementirati u potpunosti novi ekosustav urbane mobilnosti (odnosno tzv. MaaS - mobilnost kao usluga), usko integriran s javnim gradskim prijevozom koji će se sastojati od 3 ključne komponente nužne da bi potpuno autonomna vozila mogla funkcionirati i sudjelovati u prometu".
Pozitivan utjecaj na okoliš kao glavni cilj projekta
Tri ključne komponente su potpuno autonomno električno vozilo pete razine autonomije, razvoj i izgradnja specijalizirane infrastrukture za autonomna i električna vozila integrirane s javnim gradskim prijevozom i razvoj softverske platforme za upravljanje kompletnim sustavom.
Navodi se kako će realizacija ovog projekta u Zagrebu dovesti do znatnog povećanja sigurnosti u prometu, povećanja efikasnosti svih sudionika te smanjenja prometnih gužvi.
Kao primarni cilj se ističe postizanje pozitivnog utjecaja na okoliš kroz smanjenje ukupne emisije štetnih plinova uzrokovane prometom motornih vozila, kroz istraživačke i inovacijske procese, prijenos tehnologije i suradnju između firmi usmjerenih na nisko-ugljično gospodarstvo, otpornost i prilagodbu na klimatske promjene.
P3M: Ovo je veliki trenutak za nas
Marko Pejković, glavni izvršni direktor (CEO) Project 3 Mobilityja, prokomentirao je jučerašnju odluku. "Ovo je za nas veliki trenutak. Proces odobravanja projekta u tijelima Europske unije bio je iznimno dug i zahtjevan, sve zajedno trajalo je preko dvije godine od kada smo počeli razgovarati o projektu. Ponosni smo što smo uspješno ispunili sve kriterije i pred domaćim i EU institucijama pokazali vrijednost svog projekta", kazao je
"Kroz dvije godine bilo je potrebno detaljno opravdati usklađenost našeg projekta s ciljevima europske zelene tranzicije, ali i pokazati dodanu vrijednost u čitavom nizu društvenih aspekata, sve kako bismo opravdali financijsku potporu EU za njegov razvoj. Ova potpora samo je dio sredstava potrebnih za razvoj projekta", dodao je.