POSEBNI savjetnik premijera Zvonko Kusić bio je gost Novog dana na N1 televiziji. Komentirao je zahtjeve prosvjetara i štrajk u školama, kao i poziciju učitelja i nastavnika u društvu.
Upitan o tome koje su opcije ako sindikati odbiju prijedlog vlade, Kusić je kazao: "Ako mi dozvolite, ja bih samo vrlo kratko rekapitulirao cijelu priču. Štrajk počinje zahtjevom prosvjetara za promjenom koeficijenata, koji su po njima nepravedni, nekonzistentni, nelogični u usporedbi s drugima i oni postavljaju 6,11 posto za korekciju i tad vlada odlučuje da se osnovice za sve javne i države službe za 6,12 posto dignu svima. Vlada je odlučila da prestane na taj način reagirati, nego da svima povisi za 6,12 posto osnovicu baš zato da se u taj sustav uvede red."
"Njihov je argument da su i drugi dobili. Oni su zapravo nezadovoljni jer je ostao veliki jaz između njih i ostalih visokoobrazovanih. Međutim, ispunjavanjem njihovih zahtjeva otvorila bi se Pandorina kutija, javili bi se i svi drugi koji bi htjeli mijenjati koeficijente. Vlada je odlučila sustavno riješiti problem i izmijeniti sve koeficijente. U tim pregovorima postupno se povećava ponuda i daje im se još 4 posto i došlo se do 10,4 posto. Međutim, oni su i dalje nezadovoljni. Oni poistovjećuju koeficijente s dostojanstvom, to je sad jedna simbolična emotivna razlika", dodaje.
"Vlada je odlučila napraviti reviziju svih koeficijenata u sustavu"
Kusić naglašava kako se pokazalo da selektivno mijenjanje koeficijenata nije dobro.
"Vlada je odlučila napraviti reviziju svih koeficijenata u sustavu, a ne postupno selektivno kada se stvori problem u nekom sektoru. U koju god reformu ćemo ići, mi ćemo imati problema s ljudima jer će ljudi reagirati emotivno", rekao je Kusić.
Na pitanje je li premijer trebao i prije izaći pred sindikate, Kusić je kazao kako on to ne bi mogao komentirati te kako je to odluka premijera.
"U socijalizmu su obrazovanje i zdravstvo bili dobro riješeni. Tada smo svi bili skromni i kad je došla tržišna ekonomija, sad su i drugačija pravila. Zanemarivanje školstva i obrazovanja desetljećima traje. Ulaganje u obrazovanje je dugoročno. Sve vlade rješavaju akutne probleme i onda su oni svi skloni da zanemaruju sustav obrazovanja", ističe Kusić.
"Nepostojanje kontinuiteta je vrlo bitno"
Smatra kako je život prosvjetara postao izuzetno težak.
"Njih muči ne samo onaj materijalni dio nego onaj dio ugleda i dostojanstva. Nastavnici nisu dobivali dovoljnu pozornost. Ja vjerujem da će se to u hodu ispraviti. To nekoliko vlada mora iznijeti. Kod nas u politici i društvu ne postoji kontinuitet. Nepostojanje kontinuiteta je vrlo bitno", rekao je Kusić.
O eventualnoj zakonskoj zabrani štrajka kaže kako to nije kompetentan komentirati.
"To će se odlučivati nakon što se sazna rezultat. Kad vi slušate izjave, onda kažu 'ne možemo našu čast pogaziti, to je cijeli naš život'. Ja vjerujem da će se to s vremenom ipak riješiti. Mora se riješiti jer djeca moraju ići u školu. Ono što zvuči paradoksalno da u ovoj ekonomskoj situaciji netko dobiva 10,4 posto veću plaću i da je to više nego što bi dobio zahtjevom, a taj netko je i dalje uporan. Znam kako ljudi reagiraju kad su povrijeđeni i teško možete s njima razgovarati", smatra Kusić.
Kusić ne smatra kako se radi o političkom porazu vlade.
"Ne bih rekao, jer su svi pokazatelji i prvi put u povijesti imamo suficit, a nemamo deficit, rejting nam raste, izvoz raste, zaposlenost raste - svi parametri su pozitivni. Trend je jako dobar. I sad je zanimljivo, ako vi dobro radite nešto, vi ćete imati još više problema, a ne manje problema", kazao je.
"Otvaranje Pandorine kutije i domino-efekta, to se htjelo spriječiti. Svako ispravljanje nepravde nosi sa sobom rizik. Vlade inače donose same uredbe o koeficijentima, a sada je sindikatima ponuđeno da oni sudjeluju u donošenju. Sindikati imaju dvije logike. Oni tvrde da su ih stalno varali pa se boje prevare i s druge strane kažu da to nije isto", pojasnio je.
Zaključno je naglasio kako se nikada nije dovoljno radilo s nastavnicima.
"Nismo bili svjesni koliko su oni važni. Sve će pasti ako nema nosioca nastavnika i na tome se zaista mora raditi", rekao je Kusić.