TVRTKA Plinacro sutra u Moslavini, kraj mjesta Velika Ludina, započinje s radovima na izgradnji prve kompresorske stanice (KS1) na plinskom transportnom sustavu Hrvatske, a riječ je o investiciji ukupne vrijednosti 209,5 milijuna kuna, koja će omogućiti i stalni dvosmjerni kapacitet na postojećoj interkonekciji između Hrvatske i Mađarske, izvijestili su danas iz Plinacroa.
"Tvrtka Plinacro, operator hrvatskog plinskog transportnog sustava, sutra, 10. kolovoza, započet će s radovima na izgradnji prve kompresorske stanice (KS1) na plinskom transportnom sustavu Republike Hrvatske. Izgradit će se u Moslavini, kraj mjesta Velika Ludina i, kad bude dovršena, bit će tehnološki najkompleksniji objekt na plinskom transportnom sustavu Republike Hrvatske", navodi se u priopćenju.
Očekuje se da će kompresorska stanica, maksimalne snage 4,2 megavata (MW) i kapaciteta 200.000 prostornih metara na sat (m3/h), u pokusnom radu započeti s komprimiranjem prirodnog plina tijekom trećeg tromjesečja 2019. godine.
Cjelokupna vrijednost projekta je 209,5 milijuna kuna
Procijenjena vrijednost cjelokupnog projekta, koja uključuje izradu sve potrebne projektne dokumentacije, izgradnju samog objekta, stručni nadzor nad izgradnjom, inspekciju nad proizvodnjom opreme te rješavanje imovinsko-pravnih odnosa, iznosi 209,5 milijuna kuna. Projekt će u potpunosti biti financiran iz Plinacrovih vlastitih sredstava, kaže se u priopćenju.
Iz Plinacroa ističu i da će kompresorska stanica KS1 u cijelosti biti proizvod domaćeg znanja i rada. Naime, izvođač radova je zajednica ponuditelja, koju čine tvrtke Monter-strojarske montaže, Elektrocentar Petek i S.C.A.N.
"Izgradnjom kompresorske stanice KS1, postojećim Plinacrovim 75 barskim plinskim transportnim sustavom, omogućit će se transport 0,5 milijardi prostornih metara plina godišnje iz Hrvatske u smjeru Mađarske. Nakon izgradnje plinovoda Omišalj - Zlobin, kojim će se LNG terminal na otoku Krku povezati na postojeći hrvatski plinski transportni sustav, bit će omogućen transport 1,6 milijardi prostornih metara plina godišnje", navode iz Plinacroa.
Također ističu da će, kao sastavni dio Plinacrova transportnog sustava, kompresorska stanica povećati fleksibilnost upravljanja postojećim transportnim kapacitetima te omogućiti racionalno povećanje transportnih kapaciteta prema potrebama korisnika, odnosno tržišta. Pored toga, osigurat će i postizanje boljih tlačnih uvjeta u transportnom sustavu, a čime će se povećati i učinkovitost transportnog sustava.
Projekt važan zbog europskih odredbi
Dodaju kako je projekt ujedno važan korak u ispunjenju zahtjeva europske uredbe kojom se operatorima transportnih sustava u EU propisuje obveza omogućavanja stalnog fizičkog kapaciteta za transport plina u oba smjera (dvosmjernog kapaciteta) na interkonekcijama između država članica Europske unije.
Iz Plinacroa pritom podsjećaju kako je u lipnju prošle godine u Budimpešti je, u okviru CESEC grupe (Inicijativa zemalja srednje i jugoistočne Europe o povezivanju plinskih sustava) i uz potporu Europske komisije, potpisan Memorandum o razumijevanju između Hrvatske i Mađarske, kojim je postignut dogovor o uspostavi stalnog dvosmjernog kapaciteta na postojećoj interkonekciji između Hrvatske i Mađarske, na pravcu Donji Miholjac-Dravaszerdahely.
Izgradnja prve kompresorske stanice bitan je korak u ostvarenju tog cilja budući da će omogućiti transport plina iz Hrvatske u Mađarsku bez potrebe korištenja kompresorske stanice mađarskog operatora plinskog transportnog sustava, tvrtke FSGZ.
"Realizacija spomenutog projekta od izuzetne je važnosti ne samo za Plinacro i Republiku Hrvatsku već i za sudionike tržišta plina u Hrvatskoj i regiji", zaključuje se u priopćenju.