Evo nam kategorije "Ispeci pa reci", koja baca potpuno drukčije svjetlo na ono "Pravna država mora proraditi", i "Institucije su bitne" i slične floskule. Nakon što je na površinu izbio slučaj Jadranke Cigelj, postavilo se sljedeće pitanje: je li ta provjera bila zakonita, budući da je vršena prema podzakonskom aktu koji nije naveden u novom Zakonu o sigurnosnim službama.
Temeljem Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske od 9.4. 2003., broj: U-II-2074/2001, objavljene u Narodnim novinama NN 67/03, te kasnije ispravke također iz Narodnih novina NN 98/03, zaključeno je sljedeće: Prestankom važenja nekog zakona na osnovu kojega je donesen neki podzakonski akt ukida se i sam taj akt, osim ako eksplicitno nije navedeno da je taj akt i dalje važeći.
Ovo znači da je Sigurnosno obavještajna agencija (SOA) od donošenja novog Zakona o sigurnosnim službama pa nadalje izvršila sigurnosne provjere nad oko 2000 ljudi bez zakonske osnove, a i da je sporna sigurnosna provjera zbog koje je smijenjena Cigelj izvršena protuzakonito. Dakle, izjavama da su provjere članova civilnih udruga izvršene zakonito su se i predsjednik Mesić i Jadranka Kosor poprilično "zakopali".
"I ne samo to, nego ovo znači i da su svi ti ljudi koji su zaposleni otkad je stari Zakon prestao važiti, zaposleni bez sigurnosne provjere, jer ako je provjera izvršena bez zakonske osnove, onda je ona nevažeća", kaže nam u telefonskom razgovoru predsjednik Hrvatskog helsinškog odbora Žarko Puhovski.
"Razgovarao sam s ljudima sa suda, koji su mi potvrdili da odluka navodi upravo ovo o prestanku važenja podzakonskog akta, a ta je odluka dostavljena svim relevantnim tijelima. Ne vjerujem da se radi o nekoj zavjeri, više o nespretnosti, ali o nespretnosti koja već izrazito dugo prolazi u državnim institucijama. Sad je Vlada još i ukinula podzakonski akt koji je prestao vrijediti samim donošenjem novog Zakona, što je pomalo i apsurdno. Posebno zato što je Vlada na prijedlog nekog ministarstva u roku od 24 sata mogla donijeti podzakonski akt koji bi dopustio SOA-i da vrši sigurnosne provjere.", dodaje Puhovski.
Sad priča s Jadrankom Cigelj postaje još zanimljivija, jer prestaje biti važno je li ona imala ovlasti narediti sigurnosnu provjeru, i je li za to dobila nalog od Jadranke Kosor. SOA po zakonu tu provjeru nije smjela obavljati, a to, čini se, nitko nije primijetio.
Dakle, kompletna hrvatska administracija, na čelu sa samim predsjednikom, još si je jednom dopustila nemar, time što se nije konzultirala s pravnim stručnjacima, koji su im lako mogli objasniti o čemu se radi. Pri tome je zabrljala jedan izrazito bitan aspekt državnog funkcioniranja, onaj o radu tajnih službi.
Bit će zanimljivo kako će se priča nadalje razvijati, ako dobije sudski epilog.
J.D.