ŠKOLSKO zvono označit će jutros početak nove školske 2021./2022. godine za gotovo 460 tisuća učenika osnovnih i srednjih škola diljem Hrvatske, među kojima je i oko 37 tisuća prvašića koji će prvi put sjesti u školske klupe.
Točan broj prvašića znat će se do kraja rujna, kada ih škole upišu u e-maticu, napominju u Ministarstvu znanosti i obrazovanja.
Budite oprezni u prometu, na ulicama će danas biti velik broj djece.
Za osnovnoškolce i ove su godine osigurani takozvani besplatni udžbenici, za što je iz državnoga proračuna osigurano 158 milijuna kuna. Kada je pak riječ o drugim obrazovnim materijalima, vrijedit će ista pravila kao prošle godine, jednako kao i za udžbenike za učenike srednjih škola.
Odnosno, određene kategorije učenika srednjih škola imat će tzv. besplatne udžbenike u skladu s Odlukom o financiranju udžbenika za učenike srednjih škola čije su obitelji korisnici zajamčene minimalne naknade. Dodatno, učenici čije su obitelji korisnici zajamčene minimalne naknade imaju pravo na besplatne druge obrazovne materijale.
Također, završava se i uvođenje izmijenjenih kurikuluma u škole, i to u 4. i 8. razredu osnovne škole (osim STEM predmeta koji su već uvedeni) i 4. razredu srednje škole, pa su, u skladu s tim, pripremljeni i novi udžbenici.
Preporuka - nastava uživo, ali i spremnost za brze promjene
Za početak nove pedagoške i školske godine mjerodavno ministarstvo izradilo je upute i preporuke u skladu s rezultatima provedenih istraživanja i analiza, iskustvima epidemiologa i svih dionika sustava odgoja i obrazovanja, kao i iskustvima drugih država EU te preporukama relevantnih europskih i međunarodnih organizacija, posebno Svjetske zdravstvene organizacije (WHO).
Preporuke su namijenjene osnivačima predškolskih i školskih ustanova i ravnateljima, a njihov cilj je osigurati što sigurnije uvjete za izvođenje odgojno-obrazovnog rada, uz prihvaćanje specifičnosti s obzirom na dob djece i učenika, te različitih uvjeta rada u odgojno-obrazovnim ustanovama.
Također, navedeno je kako je ključno i cijepljenje odgojno-obrazovnih djelatnika kako bi maksimalno zaštitili svoje zdravlje i zdravlje drugih u okruženju.
Različiti pristupi
Preporuke upućuju i na mjere koje treba provoditi u svim dječjim vrtićima, odnosno školama, a donose i moguće primjere koje će ravnatelji primijeniti ili odabrati kao jednu od mogućnosti za što sigurniji rad u ustanovi prema specifičnostima određene ustanove.
Naime, zbog velikih razlika u veličini dječjih vrtića i odgojno-obrazovnih skupina u dječjim vrtićima te veličini škola i broju učenika u razrednim odjelima i odgojno-obrazovnim skupinama, ne mogu se ponuditi ista rješenja za organizaciju rada ni u vrijeme epidemije koronavirusa, kao što to ne bi bilo moguće ponuditi ni u drugim okolnostima.
Uz to, razlika između škola je i u organizaciji rada u jednoj, dvije ili tri smjene. Napominje se da se ne može predvidjeti hoće li se i kada promijeniti epidemiološko stanje, ne samo u Republici Hrvatskoj već i na razini grada, općine ili županije, te upozorava da svi trebaju računati na mogućnosti promjene načina rada i prijelaza na onaj model koji u određenoj situaciji bude primjenjiv.
U Ministarstvu smatraju da za brze promjene trebaju biti spremni svi - ravnatelji i odgojitelji, učitelji, nastavnici, stručni suradnici te ostali zaposlenici, kao i djeca i učenici te njihovi roditelji, ali i svi oni koji pružaju pomoć i potporu u realizaciji ne samo propisanog broja sati već i kvalitetnog odgoja i obrazovanja.
Naglasak u uputama je na zdravstveno-epidemiološkoj komponenti, a u preporukama na odgojno-obrazovnoj, odnosno pedagoškoj komponenti.
Postoje tri modela nastave
Specifičnosti vezane uz rad ustanova koje provode posebne programe za učenike s teškoćama u razvoju i dodatna pitanja koja iz njih proizlaze Ministarstvo će rješavati neposrednom komunikacijom s navedenim ustanovama te u suradnji s Agencijom za odgoj i obrazovanje.
U dijelu vezanom uz nastavu na daljinu dokument se naslanja na Akcijski plan za provedbu nastave na daljinu na način da se prijedlozi i pozitivna iskustva te rješenja vezana uz takav oblik nastave smatraju njegovim sastavnim dijelom te će se u praksi unaprjeđivati i poboljšavati.
Predlažu se tri modela odgojno-obrazovnoga rada u vrtićima i školama u uvjetima povezanima s bolesti covid-19. To su - odgojno-obrazovni rad i nastava u ustanovi, mješoviti oblik odgojno-obrazovnog rada/nastave (dio u ustanovi, dio na daljinu) i odgojno-obrazovni rad i nastava na daljinu.
Bez obzira na to koji će od modela i u kojem trenutku biti aktiviran, svim odgojno-obrazovnim ustanovama Ministarstvo preporučuje dosljedno provođenje mjera i preporuka za rad predloženima u spomenutom dokumentu.
Jer, tvrde u Ministarstvu, povratak u dječje vrtiće i škole ključan je za odgoj i obrazovanje djece/učenika, a posebice za njihov emocionalni, kognitivni, socijalni i profesionalni razvoj. Osobito je važan za djecu i učenike u riziku te djecu i učenike iz ranjivih skupina.
To je primarni razlog zbog kojeg je nužno osigurati da se sva djeca vrate u dječje vrtiće, a učenici u škole, poručili su iz Ministarstva obrazovanja.
Fuchs o maskama
Ministar znanosti i obrazovanja Radovan Fuchs rekao je uoči početka nove školske godine da će maske morati nositi učenici od 5. do 8. razreda osnovnih škola te od 1. do 4. razreda u gimnazijama ako u razredu nije osiguran razmak od 1.5 do 2 metra između učenika.
"Maske u školama morat će nositi učenici od 5. do 8. razreda osnovnih škola te od 1. do 4. razreda u gimnazijama ako u razredu nije osiguran razmak od 1.5 do 2 metra između učenika", rekao je Fuchs u intervjuu za RTL Danas prije početka nove školske godine.
U situacijama gdje je taj razmak manji i ako je epidemiološka situacija u tom području povoljna, pojasnio je, onda ravnatelj može zatražiti i u suradnji s lokalnim stožerom donijeti odluku o tome da se maske ne moraju koristiti.
Međutim, maske su obavezne u zajedničkim prostorima (hodnici, izvan učionica, školski prijevoz).
Ministar Fuchs je također rekao da nastavnici koji su cijepljeni mogu predavati u razredu bez maske, a oni koji nisu cijepljeni moraju nositi masku.
Upitan za komentar toga da ravnatelj od roditelja može zatražiti covid-potvrdu za sudjelovanje na roditeljskom sastanku, a na tom sastanku može, primjerice, biti nastavnik koji je nema, ministar je odgovorio kako će razrednik, ako nije cijepljen, morati nositi masku i tijekom roditeljskog sastanka. Odluku o covid-potvrdama će donijeti ravnatelj ako bi u mjestu kojem gravitiraju učenici bila loša epidemiološka situacija, pojasnio je.
Fuchs je, na upit kada će se učenici moći vratiti u škole oštećene potresom na Baniji i u Zagrebu, rekao da je na Baniji dobar dio škola obnovljen i sva djeca će krenuti u škole po A modelu. Uz to, intenzivno se razgovara i o tome kako dovršiti onaj dio škola za koje je napravljena projektna dokumentacija, a očekuje se raspis natječaja za izgradnju.
Vezano uz dinamiku obnove škola u Zagrebu, podsjetio je kako za to treba pitati gradske vlasti i zagrebačkog gradonačelnika Tomislava Tomaševića.