Potvrđeno je: Velike kompanije su kupcima u istočnoj Europi prodavale lošije proizvode

Foto: 123rf

KONAČNO je potvrđeno da su velike kompanije, korištenjem različitih standarda u proizvodnji hrane za istočno i zapadno tržište, varale potrošače u istočnoj Europi. Iz Europske komisije o zaštiti potrošača prvi put su otvoreno priznali da su kompanije krive jer su lošije proizvode pakirale u iste ambalaže i distribuirale u zemlje istočne Europe.

Prema riječima najvišeg dužnosnika Europske komisije o zaštiti potrošača, multinacionalne kompanije za hranu i piće godinama varaju kupce u istočnoj Europi jer im prodaju lošije verzije poznatih marki.

"Prvi put jasno kažemo da je riječ o nepoštenoj komercijalnoj praksi", rekla je Věra Jourová, europska povjerenica za pravosuđe i zaštitu potrošača, prenosi Klix.

Lošija kvaliteta

Istaknula je da su sve verzije proizvoda za istočno tržište imale znatno lošiju kvalitetu u odnosu na proizvode koji su namijenjeni zapadnom tržištu, čak i oni koji su upakirani u istu ambalažu.

Obećala je da će prisiliti multinacionalne kompanije da zaustave "pokušaj dovođenja u zabludu potrošača u istočnoj Europi", jer su predugo koristili različite izgovore za ovu praksu.

Nakon što su u Coca-Coli kupljenoj u slovenskim trgovinama pronašli mnogo više šećera i frukto-glukoznog sirupa nego u Coca-Coli iz Austrije, rečeno je da je recept prilagođen lokalnim ukusima. U novijim istraživanjima istaknuti su i drugi poznati brendovi poput Lidla, Pepsija i Birds Eyea. Multinacionalne kompanije inzistiraju na tvrdnji da su reagirali na lokalnu potražnju i da nisu namjerno zavaravali potrošače.


Jourová je rekla da Europska komisija za sada neće imenovati kompanije koje su uključene, ali je poručila da je spremna to uraditi ako ne promijene svoje ponašanje.

"Neću oklijevati navesti sve brendove, pa čak i potaknuti ljude da ne kupuju njihove proizvode", rekla je.

Progon za prekršitelje

Predsjednik Europske komisije Jean-Claude Juncker rekao je kako je spreman djelovati, legalno i financijski osnažujući nacionalna tijela za potrošače da istraže i progone one koji i dalje budu kršili zakon.

"Nezadovoljstvo ljudi koji osjećaju potrebu da u inozemstvu kupuju stvari kako bi dobili riblje štapiće koji sadrže ribu ili sok od naranče koji sadrži naranče je u porastu. Frustracija raste i trebamo nešto uraditi povodom toga", rekla je Jourová.

Naglasila je da je ovaj problem dugo bio okarakteriziran kao nevažan, iako je jednak tretman potrošača veoma bitan.

"Razgovarala sam s predstavnicima trgovaca i proizvođača i svi imaju isti izgovor - da proizvod prilagođavaju nacionalnom ukusu i da za lokalna tržišta proizvode koristeći lokalne proizvode. Kažu da deterdžente prilagođavaju jer postoji meka i tvrda voda. Kako bismo osigurali da industrija ne izbjegava odgovornost, radimo na uspostavljanju jedinstvene metode testiranja", rekla je.

Studije iz istočne Europe


Ovo pitanje uvršteno je na dnevni red Europske komisije zahvaljujući konstantnom lobiranju istočnih država uključujući Bugarsku, Sloveniju, Češku i Mađarsku. Ove države nedavno su objavile komparativne studije, a očekuje se da će 27. rujna i Hrvatska objaviti studiju.

Slovenski premijer Miro Cerar rekao je za Guardian da smatra da multinacionalne kompanije obmanjuju potrošače.

"Vjerujem da ponekad možete jasno vidjeti razloge takvih neprihvatljivih postupaka, u ovom slučaju riječ je o većem profitu. To je ono što kompanije obično pokušavaju uraditi, ali sve što je bitno za kvalitetu života mora biti pod kontrolom", rekao je Cerar.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.