UBRZO će se na cestama pojaviti 628 novih, velikih i skupih vozila represivnog aparata ukupne vrijednosti od 104.862.943 kuna u sklopu obnove voznog parka policije. Proučavanjem natječajne dokumentacije pronašli smo brojne nelogičnosti, koje Dubravko Novak iz kabineta ministra unutarnjih poslova Tomislava Karamarka komentira riječima "teško je nekome tko tehnički prati automobile objasniti kakve aute policija treba imati". Krenimo od početka.
Naime, u zahtjevu natječaja na više od 80 stranica MUP iznosi zahtjeve i optimalnu ponudu za obnovu svoje flote. Ona obuhvaća nekoliko klasa, kako osobnih tako i tzv. dostavnih vozila. Zahtjevi na karakteristike vozila podijeljeni su u nekoliko kategorija, među kojima se posebno zanimljivim čine prve dvije, one o motoru i gabaritima vozila, odnosno grupe a i b.
Nepotpuni zahtjevi
U prvoj grupi vezanoj uz motor definirane su minimalna radna zapremina, maksimalna snaga i tip mjenjača. Svatko iole upućen u osnove automobilskog prijevoza može vidjeti da se radi o nepotpunim zahtjevima, koji u flotnoj gami, a MUP-ova flota definitivno tu spada, ne zahvaćaju bitne karakteristike poput potrošnje goriva, stupnja zagađenja ili servisnog intervala - sve vrijednosti koje definiraju projekciju troškova vlasništva.
Također, parametar radne zapremine motora nepravedno izbacuje iz konkurencije široku paletu automobila opremljenih manjim i nerijetko modernijim motorima ekvivalentne ili veće snage, koji istovremeno nude manju potrošnju goriva, niše troškove vlasništva i slično. Posljednjih nekoliko godina tehnologija motora, dizelskog i benzinskog, je uznapredovala, što je omogućilo trend tzv. downsizinga, ili jasnije smanjenja kubikaže i mase motora uz zadržavanje istih ili boljih performansi.
Ford Focus, Renault Megane ili Fiat Linea mogu parirati Škodi Octaviji
Velika kubikaža nekada je imala smisla sa stanovišta trajnosti, no danas apsolutno svi motori mogu izdržati turturu od 150 tisuća kilometara (pet godina po 30 tisuća kilometara - zahtjev leasinga, op. Miljenko Nikolić), pa i oni benzinski nepravedno izbačeni iz zahtjeva natječaja.
Na primjeru osnovnog osobnog ophodnog vozila gdje je navedena Škoda Octavia tako su iz konkurencije izbačeni automobili prvenstveno europskih modela, kao što su Ford Focus, Renault Megane ili Fiat Linea. Svi navedeni nesumnjivo cijenom mogu parirati Škodinoj Octaviji, a u nekim područjima su i bolji. U navedenim primjerima dani su i ostali predstavnici, koji s 2.0 motorima daju osjetno više snage, a o ostalim vrijednostima da i ne govorimo.
Gabariti nedostižni konkurenciji
Još nerazumljivija je druga grupa zahtjeva vezanih uz dimenzije vozila, gdje su glavni gabariti stavljeni vrlo visoko, gotovo nedostižno za veći dio konkurencije, dok je istovremeno traženi međuosovinski razmak postavljen nisko, na tek 2.570 milimetara. Ako je već istome razlog komfor i vozne karakteristike potonja vrijednost na dinamiku vozila ima kudikamo veći utjecaj, baš kao i trag kotača.
Inače, poznato je kako Octavia postavljena na platformu Golfa ima najmanji međuosovinski razmak u klasi. Također, potpuno je nejasno zašto se ovdje uopće traži limuzina, a ne vozilo istog segmenta, bez obzira na karoserijsku izvedbu, odnosno 4 ili 5 vrata.
Prtljažnik od nevjerojatnih 550 litara
Podsjetimo, MUP je još nedavno u svojoj gami imao Ford Escorta, kasnije Golfa IV, a posao su obavljali jednako učinkovito. Tu dolazimo i do traženog volumena prtljažnika od nevjerojatnih 550 litara. Jedini model koji nam ovdje pada na pamet uz Octaviju je stara Octavia (Tour) s nešto manjim prtljažnikom, a koja izgleda MUP-u nije po volji.
Ako je već takva kriza, a potreba za novim vozilima nasušna, bi li se mogao MUP spustiti nekoliko stepenica na razinu naroda koji štiti i zadovoljiti se kudikamo jeftinijom flotom, recimo u kombinaciji koju bi činile stare generacije modela renomiranih tvrtki, od Renaulta Clio Storia, pa sve do Škode Octavije Tour, Opel Astre Classic II, pa i Dacije Logan, sve automobila koji mogu zadovoljiti zahtjevima mobilnosti MUP-ovih djelatnika? Očito ne mogu...
Otprilike isti komentar mogao bi dati i za ostale segmente vozila navedenih u zahtjevu natječaja, a posebno bi se osvrnuo na zahtjev za ophodno osovno vozilo visoke klase - karavan, gdje je u zahtjeve stavljen dizelski motor velike kubikaže i snage, ali i 4x4 pogon.
Novak: Ne vrijedi uspoređivati Škodu u leasingu za MUP sa slobodnom prodajom
Na ove primjedbe nam je Novak, koji i sam privatno vozi Škodu, kazao: "Ne tvrdim da je Škodina ponuda bila najjeftinija, ali garantiram da je najbolji ponuđač za MUP i da je cjenovnik bio jedan od uvjeta. Ne vrijedi uspoređivati Škodu u leasingu za MUP sa slobodnom prodajom i nismo uzeli Škodu bez razloga, nego je ponuđač je bio najpovoljniji. Radi se o ugovoru za leasing, pa postoje drugi bitni elementi pored cijene automobila, poput uvjeta leasinga, otplate, garancije".
Odgovara da se kupnja automobila MUP ne može uspoređivati s kupovinom automobila za privatne svrhe "pa da gledamo na veću kubikažu i koji je tehnički bolji. Mi tražimo vozila za službu koja imaju specijalne karakteristike koje određeni proizvođači, odnosno dileri mogu osigurati. Radi se o redovnoj zamjeni automobila, to nije nikakav novi trošak. Ove godine će cijena leasinga koštati pet milijuna kuna. Uzimanjem automobila na leasing zadnjih smo godina ostvarili ogromne uštede na održavanju koje pokriva leasing kuća", naglašava Novak.
"Ne možete tražiti od proizvođača garanciju potrošnje goriva"
Što se tiče nepremostivih razlika između biranja automobila plaćenih kućnim i državnim budžetom, Novak kaže- "prosječna potrošnja goriva je propisana je za određenu vrstu automobila određene kubikaže. Ne možete, recimo, ako kupujete automobile od 1600 kubika, tražiti od proizvođača da vam garantiraju potrošnju goriva 10,5, a ne 11. Preferiraju se dizel vozila koja manje troše, ali kada, recimo, kupujete automobile za Kobre, on mora biti određene jačine i imati određen broj konjskih snaga, mora ima ti određene performanse, nosivost, ovjes, gume... Takva vozila vjerojatno troše više".
"Moraju imati zapremninu za pet osoba, dovoljno velik prtljažnik za našu opremu, ugrađene konzole, moraju biti obojeni sukladno zahtjevima MUP-a . Teško je to uspoređivati sa tržišnim cijenama automobila. Postoje jasni standardi za službena vozila i oni su vrlo rigorozni i onda se traže dileri, odnosno financijer koji ima prateću financijsku kuću koja to može financirati. Prije tri godine mogli ste dobiti za leasing koga ste htjeli", pojašnjava Novak.
Potrošnju goriva i servisni interval ne smatraju važnim (!?)
Iako nismo komentirali automobile potrebne Cobrama, nije logično da im zato treba karavan i još ktomu dizel. Pa ako tu potrošnja nije važna onda se traži trajno, neupadljivo i vraški brzo vozilo. BMW i Audi su možda neupadljivi na njemačkim autocestama, ali ovdje baš i nisu.
Nelogično je i da se potrošnja goriva i servisni interval ne smatraju važnim jer ih plaćamo mi, stanovnici ove zemlje. A što se konkretno tiče propisane potrošnje ovisno o kubikaži, onda bi trebali tražiti motor manje kubikaže, no to nije napravljeno.
MUP izbacio konkurenciju s manjom potrošnjom
MUP je odredio minimalnih 1850 kubičnih centimetara i time izbacio konkurenciju, koja troši manje, a istovremeno daje jednake ili bolje performanse, što se brzine, ubrzanja, potrošnje, međuubrzanja, cijene servisa tiče.
Ako im toliko znači prostor, zašto se nisu odlučili za monovolumene? Zanimljivo je da je hrvatskoj policiji potreban minimum od 550 litara gepeka, a valjda svima u Europi je dovoljno i manje. Jer da su u zahtjev stavili prtljažnik od 450 litara u konkurenciju bi ušla hrpa automobila, a oni ne bi ni primijetili da je to "puno" manje.
A ako traže zapreminu za pet osoba onda međuosovinski razmak (razmak između prednje i stražnje osovine iznad kojeg je kabina, op.a.) ima itekakav utjecaj, no, on je u zahtjevu jako mali. Istovremeno, s ukupnom duljinom se može poigravati putem prevjesa (razmakom ispred prednjeg i iza stražnjeg kotača - osovine, op.a.) oblikom branika, haube i slično.
Tema članka niti nije osporavanje Octavije kao najboljeg izbora, već je tema način na koji MUP definira zahtjeve. Uz dužno poštovanje prema dugogodišnjoj suradnji P.Z. auta i MUP, nije na odmet napomenuti da u kriznim vremenima koja se među prvima odrazila na autoindustriju ima zastupnika koji bi dali sve od sebe da ih policija uzme njihove automobile.