GLASNOGOVORNIK Croatia Airlinesa Davor Janušić potvrdio je za Index kako je prekinut štrajk Kabinskog osoblja.
U priopćenju iz Croatia Airlinesa i Sindikata stoji kako su tvrtka kao poslodavac i Sindikat kabinskog osoblja, uz sudjelovanje predstavnika većinskog vlasnika, Vlade RH, postigli dogovor oko svih spornih pitanja vezanih uz kolektivni ugovor. SKOZ je objavio da se štrajk odmah prekida.
Sutra će se normalizirati red letenja
Normalizacija reda letenja očekuje se od sutra. "Croatia Airlines i SKOZ ujedno se ispričavaju putnicima, poslovnim partnerima i svima onima koji su zbog štrajka bili izloženi neugodnostima ili pretrpjeli određenu štetu, te im želi ugodan let u njihova odredišta", stoji u priopćenju CA i SKOZ-a.
Doznajemo kako su na pregovorima članovi Sindikata dali nova tri zahtjeva u kojima su tražili da se protiv onih koji su štrajkali ne podnese kaznena ili prekršajna prijava, da svi prime plaću za vrijeme dok su štrajkali te da vođe štrajka ne snose snakcije zbog njegova organiziranja.
Pregovori Sindikata kabinskog osoblja s Upravom Croatia Airlinesa nastavljeni su danas u 10 sati nakon što je štrajk sinoć morao biti prekinut zbog kasnih sati. U Sindikatu se nadaju da će drugi dan štrajka donijeti ispunjenje zahtjeva, a javnost će o svemu biti obaviještena na vrijeme.
Članovi i članice Sindikata i dalje su pred upravnom zgradom kompanije u Buzinu, obučeni u narančaste prsluke i s natpisima kao "USKOKnite malo i do nas".
Igra mačke i miša
Jučerašnji pregovori počeli su oko 18, a trajali do jedan sat ujutro. Danas su nastavljeni, ali nema velike nade da će biti brzo razriješeni. Zasad je javnost relativno slabo upoznata s konkretnim pitanjima oko kojih se spori. I sa sindikalne i sa strane Croatia Airlinesa informacije izlaze na kapaljku.
Izvori bliski Croatia Airlinesu za Index su pak rekli kako se kod pregovora radi o izvjesnoj igri mačke i miša. Sindikati namjerno gomilaju zahtjeve kako bi se na kraju udovoljilo nekima od njih, onima koji su im stvarno bitni.
Uprava baš i nije nepopustljiva
"Sindikati su prije početka štrajka poslali veći broj zahtjeva, od kojih je većini udovoljeno. Jučer su se sindikati ponovno obratili Upravi sa željom za pregovorima i nakon konzultacija s ministrom Božidarom Kalmetom, Uprava je odlučila stupiti u pregovore", kažu naši izvori.
Uprava je, može se čuti od izvora bliskih CA, popustila na 42 od 43 zahtjeva, pa se ne može pričati o nepopustljivosti. Sindikati traže ukupno 120 slobodnih dana, promjene u satnicama i smanjenje radnih sati, što bi značilo ili novo zapošljavanje ili plaćanje više prekovremenih sati, a samim time i veće materijalne troškove za kompaniju. Traže dodatnih 7 radnih dana godišnjeg odmora na ime pauze na radu od pola sata dnevno. "Međutim, unatoč tome, stjuardese konzumiraju besplatni obrok, a što je to ako ne pauza", tvrde izvori. Konačno, traže i da im se plati vrijeme provedeno u štrajku.
Rezultat bi mogao biti ključ u bravi
Croatia Airlines procjenjuje da bi popuštanje svim zahtjevima donosilo oko dva milijuna eura dodatnih materijalnih troškova. "Bez obzira na to što se radi o nematerijalnim pravima, pristajanje na zahtjeve nosi materijalne posljedice, i to u iznimno nepovoljnoj financijskoj godini. Nadalje, ako Uprava sada popusti svim zahtjevima, to će automatski za sobom povući i druge štrajkove, a u tom slučaju se procjenjuje da bi se moglo tražiti i dodatnih deset milijuna eura godišnje", navode izvori bliski Croatia Airlinesu.
Dodatnu opasnost donosi mogući štrajk pilota. "Piloti nisu službeno potvrdili da će ići u štrajk, kad službeno daju objavu, u roku od 48 sati stupaju u štrajk. Jučer je već objavljeno da ova četiri dana štrajka sa sobom nose 29 milijuna kuna gubitaka. Ako i piloti uđu u štrajk i taj štrajk se bude odužio, moguće je da cijela kompanija propadne i da banke sjednu na imovinu tvrtke. Čini se da sindikati nisu svjesni ove mogućnosti", tvrdi naš izvor.
Apel nije naš
U međuvremenu se oglasio Hrvatski sindikat prometnih polita, koji se osvrnuo na jučerašnji e-mail naslova "Štrajk u Croatia Airlinesu – apel hrvatskoj javnosti", poslan s adrese croatiaairlines.pilot@yahoo.com.
"Apel koji ste primili, vjerojatno je napisao neki od zaposlenika Croatia Airlinesa kojeg duboko pogađa stanje u tvrtki. Pismo nije poslao nitko u ime Hrvatskog sindikata prometnih pilota. Naime, u tijeku su pregovori članova Sindikata kabinskog osoblja zrakoplova s upravom Croatia Airlinesa o kolektivnom ugovoru, a mi niti jednim svojim činom ne bismo željeli ugroziti njihovu pregovaračku poziciju", navodi HSPP.
"Budući da smatramo da su zahtjevi stjuardesa i stjuarda u potpunosti opravdani, u nedjelju smo spremni pridružiti im se štrajkom solidarnosti. Kako bismo cijeli štrajk što uspješnije okončali, molimo vas za razumijevanje zašto trenutačno ne možemo komentirati navode iz pisma. Vjerujemo da ćete i sami analizirajući ih doći do pravih zaključaka", dodaje se.
U apelu se zatražilo hitnu smjenu direktora Ivana Mišetića, smjenu članova nadzornog odbora Biance Matković i Miomira Žužula, dopuštanje MUP-u i Uskoku da uđu u tvrtku i započinjanje istrage o poslovanju.
Neslužbeno se može čuti da je pismo očigledno poslao jedan ili grupa zaposlenika CA, koji su očigledno iznimno dobro upoznati sa stanjem u tvrtki.
Sporni e-mail vrlo detaljno opisuje probleme
Navedeno je da se treba preispitati ugovore koje je Croatia Airlines sklopio o code-share ugovorima, ugovor o pristupanju Star Alliance te ugovore o nabavi aviona Dash-8 Q400. "Preispitati zadržavanje aviona Dash u floti jer se pokazao katastrofalno neispravnim, čime neprestano generira goleme i nepredviđene gubitke, i to 2 godine nakon njegovog uvođenja u operacije", piše u spornom e-mailu, u kom se traži da se preispitaju razlozi odbijanja ponude proizvođača Embraer.
Navedeno je i da treba preispitati kako je CA u posljednje dvije i pol godine uz državne subvencije napravio 400 milijuna kuna gubitaka. Piloti predlažu da se novi direktor pronađe u inozemstvu. "S ovim menadžmentom, dugogodišnjim svjesnim upropaštavanjem tvrtke i njegovim snažnim zagovaranjem prodaje kompanije Lufthansi, Croatia Airlines više neće biti kompanija u službi Hrvatske, nego feder koji će malim turboprop avionima kratkog doleta puniti tuđe avione", stoji u pismu nepoznatog autora.
"Bahata Uprava vam osporava čak i prava koja ništa ne koštaju"
Nezavisni cestarski sindikat je pružio podršku štrajku članova Sindikata kabinskog osoblja zrakoplova u Croatia Airlinesu. U ime NCS-a predsjednik Mijat Stanić je čestitao na odlučnosti, hrabrosti i solidarnosti članovima kabinskog osoblja što su smogli snage oduprijeti se "bahatoj Upravi i Vladi koja im osporava čak i ona prava koja ih ništa ne koštaju".
"Radnik pored posla ima pravo i na svoj privatni život i dostojanstvo, što vama Uprava osporava zbog nebrige za radnike, nesposobnosti i bahatosti. Ne treba se tome čuditi jer nisu postavljeni na visoko plaćena i privilegirana mjesta zbog sposobnosti nego zbog podobnosti", stoji u pismu podrške te se dodaje kako je potrebna hitna depolitizacija uprave i nadzornih odbora s velikim pravima i privilegijama, ali bez ikakve odgovornosti.
"Prava koja tražite zasigurno ne ugrožavaju opstanak i oporavak vaše kompanije, ali na nesposobnost i korupciju ni jedna kompanija nije imuna. Na žalost, niste jedini, ali ste jedni od rijetkih koji ste se odlučili oduprijeti daljnjem gaženju vaših prava i ponižavanju. Zato vam se divimo i dajemo vam punu potporu da ustrajete do kraja", stoji u pismu NCS-a te se dodaje kako je štrajk radnika kabinskog osoblja zrakoplova jedini način da se ti radnici izbore za "pogažena prava".
"Vlada će morati osigurati dodatni novac za pomoć CA"
Premijerka Jadranka Kosor je iz Dubrovnika komentirala štrajk kabinskog osoblja u Croatia Airlinesu. "Razgovarala sam s resornim ministrom Božidarom Kalmetom i dobila sam informaciju da će Uprava Croatia Airlinesa učiniti sve u okviru mogućega kako bi se prekinuo štrajk kabinskog osoblja i spriječilo da u štrajk uđu piloti", kazala je Kosor i dodala kako će, bez obzira na zahtjeve radnika, Vlada morati osigurati dodatni novac za pomoć CA.
"I zato i sindikati moraju prihvatiti okvire trenutno mogućega", zaključila je Kosor.