ZBOG širenja zaraze i velikog porasta broja zaraženih koronavirusom, sve veći broj škola u Hrvatskoj prelazi na online nastavu, što pak u velike probleme stavlja domaće autobusne prijevoznike koji imaju ugovore s državom o prijevozu učenika, stoji u priopćenju Hrvatske udruge poslodavaca.
"Ostajemo bez očekivanog prihoda"
Naime, brojni su domaći prijevoznici ugovorili prijevoz učenika za 180 dana godišnje, ali zbog zatvaranja škola su u određenim školama ostali bez ugovorenog i očekivanog prihoda, na što je upozorio Damir Pavlović u ime HUP – Koordinacije javno linijskih prijevoznika.
"Razumijemo razloge zbog kojih su škole prešle na nastavu na daljinu, ali to za nas znači da autobusi voze prazni ili su pak prisiljeni u potpunosti stati. Naravno, fiksni troškovi poput režija, goriva, leasinga i isplate plaća radnicima ostaju svaki mjesec, nevezano prema kojem modelu funkcionirala škola za koju vozimo", rekao je Pavlović.
"Kad se učenici vrate u škole, neće ih imati tko prevoziti"
"Zato je pravedno da se u ugovorima prizna 'viša sila' te da se prijevoznicima isplati barem trošak hladnog pogona u vrijednosti 50% ugovorenog iznosa za vrijeme tijekom kojeg učenici imaju nastavu na daljinu", ističe Pavlović te dodaje kako tzv. model A neće značiti povratak učenika u škole jer ih neće imati tko prevoziti kad se epidemiološka situacija napokon primiri.
Iz HUP-a podsjećaju i na činjenicu kako se kriteriji te način sufinanciranja troškova javnog prijevoznika učenika srednjih škola temelji na odluci vlade RH iz 2018. godine, pri čemu je osnova izračuna bila cijena običnog eurodizela koja je tad iznosila 8.37 kuna. Danas se pak cijene osnovnog eurodiesela kreću od 11.29 kuna, što je povećanje od 35 posto, a gorivo je pritom ključni ulazni trošak koji u velikoj mjeri definira poslovanje autobusnih prijevoznika, stoji u priopćenju.
"Okolnosti su se potpuno promijenile"
Okolnosti su se, dakle, u potpunosti promijenile zbog čega je i dosad prijevoz učenika funkcionirao preko leđa autobusnih prijevoznika, navodi HUP.
"Autobusni prijevoz je zbog korona krize jedna od najugroženijih gospodarskih grana jer svako širenje zaraze smanjuje broj redovnih putnika. Epidemija je očito ušla u svoju kritičnu fazu i molimo državu da se prilagodi na nove okolnosti", rekao je Pavlović.
"Ako nam se ne priznaju troškovi hladnog pogona za prijevoz učenika te ne uvedu mjere za očuvanje radnih mjesta, sve što je dosad dobro napravljeno past će u vodu, skupa s velikom većinom autobusnih prijevoznika koji ovaj pritisak neće izdržati", navodi Pavlović.