KAKO se pandemija koronavirusa širi, sve je veći broj ljudi koji pretjerano kupuju kako bi imali zalihe, pa police u trgovinama često ostaju prazne. Toaletni papir je postao simbol panične kupovine, jer nestane s polica čim se nove role pojave na njima, piše CNN.
Kompanije koje opskrbljuju trgovine toaletnim papirom pokušavaju se prilagoditi novim uvjetima i ispuniti zahtjeve kupaca, pa mnoge od njih sada rade 24 sata na dan sedam dana tjedno. U nekim kompanijama je, s druge strane, broj radnika sveden na nužni minimum, ali nije jasno što će se poduzeti ako se radnici razbole.
"Ne mogu baš objasniti zbog čega svi grabe toaletni papir. Nije da ga odjednom više koriste, ali povećana potražnja utječe na lanac opskrbe", kaže Tom Sellars, izvršni direktor kompanije Sellars Absorbent Materials iz Milwaukeeja.
Narudžbe duplo veće
Iz kompanije Georgia Pacifik, drugog proizvođača toaletnog papira, kažu da im trgovci naručuju dvostruko više toaletnog papira nego ranije, a oni su uspjeli isporučiti 20 posto više toaletnog papira nego što inače proizvode. American Forest & Paper Association (AFPA), industrijska grupa proizvođača proizvoda od papira, kaže da se ova industrija teško bori s pojačanim zahtjevima potrošača, što nije nimalo lagan posao za tvornice.
"Većina tvornica već radi 24 sata na dan, sedam dana tjedno. One rade s dosadašnjim kapacitetom, jer ne postoje dodatni strojevi koji se mogu pokrenuti kako bi se proizvodnja pojačala", kaže Sellars.
Osim toga, proizvođači imaju zalihe toaletnog papira koje trenutno isporučuju kako bi ispunili zahtjeve trgovaca. Pojačana proizvodnja jednog proizvoda može dovesti do toga da opskrbljivači smanje proizvodnju drugog proizvoda, pa se tako trenutno proizvodi manje ubrusa, a više toaletnog papira.
"Želimo da naši klijenti znaju da radimo sve što je u našoj moći"
Iz kompanije Kimberly-Clark, koja prodaje neke vrste toaletnog papira, kažu da trenutno poduzimaju korake da pojačaju proizvodnju i premještaju zalihe kako bi odgovorili na aktualnu povećanu potražnju.
"Želimo da naši klijenti znaju da radimo sve što je u našoj moći da osiguramo redovnu opskrbu naših trgovina i da ćemo nastaviti poboljšavati svoje planove ako je nužno", stoji u službenom priopćenju kompanije.
Drugi način na koji se opskrbljivači bore s pojačanom potražnjom toaletnog papira je da direktno iz tvornica šalju kamione u trgovine, preskačući distributivne centre u lancu opskrbe kako bi proizvodi što prije stigli na police.
"Ono s čime se suočavamo nije zabilježeno do sada"
Povrh svih ovih problema, tu je i velika zabrinutost proizvođača – da će zbog toga što mnogi imaju zalihe toaletnog papira ispaštati prodaja na duge staze.
"Svi smo vidjeli fotografije ljudi s kolicima punim toaletnog papira. Oni vjerojatno neće kupovati toaletni papir barem iduća dva ili tri mjeseca. Neće biti potražnje neko vrijeme i to će opet biti šok za naš sustav", kaže Rob Baron, izvršni direktor kompanije Marcal Paper.
Sahil Tak, suvlasnik kompanije ST Paper & Tissue, kaže da oni nemaju još mnogo zaliha i plaši se daljnjeg razvoja situacije.
"Ono s čime se suočavamo nije zabilježeno do sada. Što ako se postrojenja budu morala zatvoriti zbog bolesnih radnika", pita se Tak.