Foto: Hina
PROMETNI stručnjak Željko Marušić komentirao je za Index gužvetine na cestama prema moru, koji su mnogima proteklog vikenda oduzele mnogo živaca i vremena.
Njegov komentar prenosimo u cijelosti.
- Neodgovornost i nestručnost Ministarstva prometa i HAC-a, u situaciji koja se mogla i trebala predvidjeti, napravili su neprocjenjivu štetu turizmu, za ovu i sljedeće sezone.
- Pokazalo se još jednom da nitko u Ministarstvu prometa... ne vlada situacijom, bilo da je prometna sigurnost u pitanju ili rješavanje kriznih, kaotičnih događanja poput aktualnih.
- Loše je odradio i HAK, osim uputa da se ne kreće na put nije bilo upotrebljivog savjeta, vozači su se žalili da su informacije neažurne i pogrešne, a sve je zaokružilo nesnalaženje prometne policije.
Najveće prometne gužve na autocestama u povijesti Hrvatske, koje su desetke tisuća naših građana i stranih turista izložile ekstremnom maltretiranju, uz poludnevno čekanje na najvećim vrućinama, u 40- kilometarskim kolonama, napravile su neprocjenjivu štetu našem turizmu, za ovu i sljedeće sezone.
Premda su se preklopili negativni utjecaji prve velike smjene turista, ekstremne bure i požara kod Zatona Obrovačkog, pokazalo se da je prometni sustav, prvenstveno Ministarstvo prometa... i HAC sve zateklo potpuno nespremne i nesposobne. To je potpuno neprihvatljivo, tim više što je dobro poznato da je trasa autoceste A1 određena političkim, a ne stručnim kriterijima, bez provedene stručne studije o utjecaju vjetra na promet te da je zbog toga razmjerno često podložna zatvaranju.
Nastale su 40-kilometarske kolone, vozači su bili ostavljeni na milost i nemilost prometnog kaosa, neki su se u nehumanim uvjetima snalazili sijekući žicu u potrazi za kakvom-takvom cestom za izlazak. Pokazalo se još jednom da nitko u Ministarstvu prometa... ne vlada situacijom, sve je ostavljeno stihiji i snalaženju pojedinih službi, odnosno pojedinaca. Svemu je kumovala neorganizirana i nedjelotvorna tehnička Vlada, čiji čelnici, u osjetljivim okolnostima za vitalne nacionalne interese, nisu na radnom mjestu.
Ključne greške
- Vozače se nije upućivano na alternativne pravce: iz sjevera da u Perušiću i Gospiću silaze s autoceste A1, na državnu cestu prema Oštarijama, Karlobagu, Maslenici i Zadru, odnosno Budaku, Svetom Roku, Gračacu, pa Kninu, odnosno Benkovcu. Iz pravca juga kolone vozila s autoceste A1 trebalo je skidati već iza Splita, pa u Šibeniku, na državnu cestu Drniš - Knin - Gračac...
- Nisu se potpuno otvorile naplatne kućice na Svetom Roku, čime bi se znatno smanjile gužve, a 'šteta' zbog nenaplaćene cestarine bila bi mnogostruko, neprocjenjivo manja od nastale izravne i neizravne štete zbog prometnog kaosa i maltretiranja naših građana i turista.
- Policija je propustila izdvojiti teška vozila, autobuse, kampere i motocikle, a potom osobna, u kolonama pod pratnjom ('rotirkama'), brzinom do 30 km/h, bez objektivnog rizika, provesti kroz područje zahvaćeno burom.