Prošla su tri mjeseca od tragične nesreće Jadrolinijinog trajekta u Malom Lošinju, kada su pri padu rampe poginula trojica mornara, a jedan je teško ozlijeđen. David Sopta i dalje je predsjednik Uprave Jadrolinije, a premijer Andrej Plenković i dalje tvrdi da Sopta nije odgovoran.
Te nedjelje, oko 15:30, živote su izgubili 58-godišnji vođa stroja iz Vinišća Boško Kostović te kormilari, 38-godišnji Marko Topić iz Solina i 54-godišnji Denis Šarić iz Zadra. Na njih je 11. kolovoza pala više tona teška rampa za ulazak vozila na trajekt Lastovo.
Jedini preživio i s teškim tjelesnim ozljedama helikopterom je prebačen u riječku bolnicu. Iz Županijskog državnog odvjetništva u Rijeci istog su dana naveli kako su stradali radnici obavljali pregled rampe.
Riječ je o trajektu izgrađenom 1969. godine u Japanu za japanskog naručitelja, gdje je zaplovio pod imenom Ishizuchi, a od 1978. godine plovi pod Jadrolinijom.
Iz Sindikata pomoraca Hrvatske i Strukovnog sindikata pomoraca Jadrolinije više su puta upozoravali na loše radne uvjete i sigurnost na brodovima, a posljednje pismo su Ministarstvu i Jadroliniji poslali samo nekoliko dana prije nesreće.
Inspektori krive Soptu za nesreću
>>Imamo dokument iz istrage. "Šef Jadrolinije je odgovoran za nesreću broda Lastovo"
Index je 8. listopada prvi objavio nacrt završnog izvješća o provedenoj upravnoj istrazi u predmetu ove pomorske nesreće. Kako je riječ o nacrtu, a ne konačnom dokumentu, pitanje je hoće li se u ovom obliku objaviti, odnosno hoće li odluke zaista biti ovakve, no jasno je da istraga nedvojbeno govori o Soptinoj odgovornosti.
Treba reći i da je ovo istraga Ministarstva, a ne DORH-a, koja se također spominjala u javnosti.
Inspektori su predložili da se pokrene postupak protiv Davida Sopte, dok odgovornost posade nije utvrđena. Istraga nije utvrdila ni odgovornost zapovjednika broda.
Sopta govorio da je nesreća zasjenila poslovne uspjehe
Sopta je nedugo nakon sprovoda pomoraca počeo isticati poslovne uspjehe Jadrolinije. Na saborskom zasjedanju o stanju u Jadroliniji kazao je da se osjeća moralno odgovornim za nesreću, ali onda je napomenuo da je "uvijek moralno odgovoran".
"Žao mi je samo zbog ove jako iznimne nesreće koja je sve naše odlične rezultate i kupnju pet novih katamarana jednostavno malo zasjenila i to mi je žao. Ja sam to osobno teško doživio", dodao je.
Sopta je nakon nesreće smijenio suradnika, izvršnog direktora tehničkih i operativnih poslova Jadrolinije Egona Matešića. Iz Sindikata pomoraca tada su ustvrdili kako je ''pronađen Pedro''.
Evo kako je Plenković branio Soptu
>>Rampa ubila tri pomorca. Plenković: Ne vidim moralnu odgovornost šefa Jadrolinije
Sopta je cijelo vrijeme imao podršku visoke politike. Upravo oko pitanja smjene tehničkog direktora Plenković je kazao da je to odluka Jadrolinije. Kazao je da i dalje ne vidi odgovornost, pa ni moralnu, prvog čovjeka Jadrolinije. Smatra da Sopta ne može znati što se događa na svakom trajektu.
"Trajekti u Hrvatskoj imaju 600 isplovljavanja i uplovljavanja u danu, prema tome, to je nemoguće. Razumijem vaš politički i interes javnosti, ali tu se ništa neće promijeniti", rekao je premijer.
Polovicom kolovoza odgovorio je na pitanje koliko je sigurna Soptina fotelja.
"Ovo nije prva nesreća koja se dogodila u našem mandatu, postoje policija, DORH, istraga koja će utvrditi što se dogodilo. Nema dileme, i Butković i Sopta imaju moju podršku", rekao je Plenković iako je tada bilo jasno da su sindikati mjesecima prije nesreće upozoravali Upravu i Butkovića o brojnim problemima flote.
I sredinom rujna premijer je rekao da "oporba cijelu tu temu koristi iz politikantskih razloga".
"Umjesto da izraze žaljenje i sućut, oni tu sad napadaju vladu kao da je vlada odgovorna za to što se dogodilo. Vlada sigurno nije odgovorna, ne vidim kako je odgovorna Uprava Jadrolinije, pa onda ni ministar ni predsjednik Uprave", rekao je.
Butković nije prozvao Soptu
Butkovića su novinari pitali očekuje li ostavku šefa Uprave Jadrolinije Davida Sopte. "O bilo čijoj odgovornosti je prerano govoriti. Kad budemo imali odgovore, svi odgovorni će biti sankcionirani", rekao je.
>>Butković: Razmišljao sam o ostavci zbog pogibije pomoraca, ostao sam jer želim istinu
I u rujnu je naveo da se ne može govoriti ni o čijoj odgovornosti jer istrage o padu rampe trajekta Lastovo još uvijek traju.
Ni u jednom trenutku Butković nije uputio ni riječ oko odgovornosti šefa Jadrolinije Davida Sopte, isto kao što to nije napravio Andrej Plenković.
Butković: Nisam dao ostavku jer želim da se sazna istina
Butković je u rujnu rekao da ne želi ništa prikrivati o stanju u Jadroliniji i sigurnosti trajektnog prometa te priznao pogrešku jer nakon pogibije pomorca nije odmah otišao na mjesto nesreće.
"Napravio sam pogrešku, ljudsku i političku, trebao sam odmah dolje, nisam otišao, bio sam šokiran, ja sam završio Pomorski fakultet i to mi je dosta sve skupa bilo stresno, prolazim vrlo stresno razdoblje i da mogu nešto promijeniti bih promijenio, otišao bih dolje", rekao je Butković.
Dodao je kako prvo nije imao informacija, da ga je sve skupa zateklo i da je smatrao da odgovore treba dati uprava tvrtke.
"Ništa se nije prikrivalo, ne želim da se išta prikriva, želim da se sazna istina o tom događaju. Jedan od razloga zašto nisam dao ostavku, i o tome sam razmišljao i razmišljam, je to da želim da se sazna i vidi što se dogodilo", poručio je Butković.
Milanović kaže da Sopta s Plenkovićem igra košarku
Sopta je na čelo Jadrolinije došao u rujnu 2017. godine, i to kao izravni izbor premijera Andreja Plenkovića. Upućeni tvrde da je Sopta cijelo vrijeme imao Plenkovićevu zaštitu.
Ne treba zato ni čuditi da je predsjednik Zoran Milanović kazao da "Plenković brine samo o sigurnosti fotelje svog izabranika Sopte, kojemu je glavna kvalifikacija to što s njim igra košarku".
Sopta - HDZ-ovac koji baš i nije imao veze s pomorstvom
>>Tko je David Sopta, HDZ-ov šef Jadrolinije? Jedva ima veze s pomorstvom
Tko je uopće David Sopta? Radi se o članu HDZ-a koji je veći dio svoje karijere proveo u osiguravateljskom biznisu. S pomorstvom i brodarstvom imao je samo kraći doticaj sredinom 1990-ih, kad je radio u Croatia Lineu. Školovao se u Rijeci na Tehničkom fakultetu, gdje je stekao zvanje inženjera strojarstva.
Radio je u HEP-u i na menadžerskoj poziciji u Eurohercu. U Jadroliniju je došao iz Real Grupe, gdje je bio direktor za međunarodne poslove. Soptina plaća u Jadroliniji iznosi 4111 eura neto. Bruto je to iznos od 6864.48 eura. Drugih prihoda, sudeći po imovinskoj kartici, nema.
Soptu je povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa kaznilo s četiri tisuće kuna zbog primanja božićnica i nagrada na koje nije imao pravo. Naime, kao šef Jadrolinije primao je darove za djecu u nekoliko navrata, i to u iznosima od 600, 1000, 1500 i 2000 kuna.
Primao je u isto vrijeme i naknadu za obavljanje funkcije člana Nadzornog odbora Turističke zajednice Primorsko-goranske županije, i to u iznosima od po 2800 i 1400 kuna. Sopta, koji prema imovinskoj kartici ima plaću 4111 eura (u to vrijeme oko 19 tisuća kuna), na kaznu od četiri tisuće kuna žalio se Upravnom sudu, a zatim i Visokom upravnom sudu. Izgubio je.
U prvoj godini odmah velika afera i smjene
Dolaskom u Jadroliniju Sopta je najavio da će se baviti opcijama kupovine polovnih brodova, uz ogradu da je to ipak državna tvrtka i da želi "graditi brodove u hrvatskim brodogradilištima". Najavljivao je i veliku modernizaciju flote naglasivši da mu je to prioritet u mandatu.
No prvu godinu njegova mandata obilježila je afera Katamaran, odnosno provedba natječaja za nabavu dva nova i dva polovna katamarana. Naime, Jadrolinija je u tu sezonu trebala ući s četiri katamarana više, no to se nije dogodilo.
Navodno je bilo i pogodovanja u tom natječaju, a afera je riješena tako što je resorni ministar Butković smijenio dva člana Uprave, dok je Sopta ostao.