Prva domaća tvornica reklama danas je zaboravljeno blago

Prva domaća tvornica reklama danas je zaboravljeno blago
Foto, video: Arhiv Muzeja Prigorja, privatni arhivi dizajnera Petra Šalića, Slavka Henigsmana, Vladimira Hinića, Dušana Bekara, Juraja Kopača i zbirke Marija Zrna i Igora Laha, YouTube

Prva domaća tvornica reklama, oglasna agencija Ozeha zaboravljeno je nacionalno blago.

Zgrada Ozehe na Trgu bana Jelačića 5 desetljećima je bila simbol kreativnosti, gdje su osmišljene najpoznatije reklamne kampanje u tadašnjoj Hrvatskoj i Jugoslaviji.

Nedavna serija izložbi o Ozehi podsjetila nas je na nekadašnje najpoznatije domaće brendove, ali i na ljude koji su ih učinili zapamćenima.

"Ozeha je imala niz uspješnica"

Razgovarali smo s autorima izložbe i kreativcima Ozehe.

"Počivajući na tradiciji oglašavanja s početka dvadesetog stoljeća, Ozeha započinje s radom 1945. kao politički agitprop, a preuzimanjem zaposlenika agencije Interreklam postaje Oglasni zavod Hrvatske.

Radi potrebe za dizajnerima i likovnim opremanjem proizvoda za izvoz, 1947. dolazi do fuzije s Olikpropom. Kao marketinško-propagandna agencija nudila je usluge cjelovitog, ali i specifičnog servisiranja klijenata te je time postala više od full service agencije.

Promatrajući segment oglašavanja, posebno u periodu 1970-ih i 1980-ih godina kada bilježimo i rast medijskih platformi Ozeha je zahvaljujući kreativnim kampanjama koje su kreirali propagandni timovi u suradnji s teksterima – danas su to copywriteri, dizajnerima i fotografima proizvela niz interesantnih i tržišnih uspješnica koje su objavljivane u dnevnim tiskovinama i tjednicima.

Svi dizajneri koji su činili Kreativni odjel 1970-ih - Julija Pavelić Glogoški, Petar Šalić, Slavko Henigsman, Mile Klarica i Vladimir Hinić - ostavili su svoj otisak u brojnim oglasima za proizvode tada velikih tvrtki", kaže za Index dizajnerica Alira Hrabar Bekar, koautorica izložbe.

Ozeha je radila i na TV oglašavanju

Ozeha nije radila samo novinske reklame i oglase nego i televizijsko oglašavanje. "Tiskane su kampanje često pratili i TV spotovi u produkciji Ozehinog tonskog i videostudija s adresom u Novoj Vesi u Zagrebu. U tom kontekstu susrećemo imena poput Borivoja Dovnikovića, Ivana Hetricha, Dubravka Pitzka i mnogih drugih Ozehinih suradnika", napominje Alira Hrabar Bekar.

Tada su napravljene i TV reklame koje su danas nemoguće – jer je zabranjeno reklamiranje alkohola i cigareta. Neki primjeri mogu se vidjeti na YouTubeu.

Prvi teoretičari i praktičari oglašavanja

Da je Ozeha zasnovana na temeljima oglasnih poduzeća iz razdoblja između dva svjetska rata, potvrđuje i Kamilo Antolović, marketinški stručnjak i sudski vještak: "Pravo rađanje, a kasnije i procvat oglašavanja Hrvatska doživljava u razdoblju između dva svjetska rata, kada nastaje jezgra razvoja ove discipline u regiji s dominacijom 'hrvatske škole', koja će trajati sve do konca 20. stoljeća."

Ovo razdoblje karakteriziraju prvi teoretičari i praktičari oglašavanja, primjena oglašavanja kao zasebne discipline u poslovanju, prvi znanstveni radovi na različite teme iz područja oglašavanja, prvi pokušaji strukovnog udruživanja - Savez propagande, Sušak, 1928. godine, pokretanje prvog glasila - Reklama, 1929., te prvih agencije za oglašavanje, Imago 1928. i Maar, 1931. godine. 

Reklamna industrija je procvala nakon rata

Antolović za Index kaže da je procvat reklamne industrije nastao nakon rata: "Pojavljuju se prve specijalizirane agencije za oglašavanje – Ozeha 1945. i Interpublic 1946., te strukovna udruženja - UEPH 1959. godine. Već 60-ih godina, a posebno 80-ih oglašavanje i marketing postaju zasebne poslovne funkcije i neizostavan alat u poslovanju svakog ozbiljnijeg društvenog i gospodarskog subjekta bez obzira što u Hrvatskoj u mnogočemu postoji plansko gospodarstvo i kvazitržište. 

Može se slobodno reći da je Ozeha bila sinonim za kreativnost i inovacije u ukupnoj primjeni marketinške misli u ekonomiji zemlje te prva oglasna agencija za integrirane marketinške komunikacije u ovom dijelu Europe. Nažalost, zbog niza razloga i neuspješne privatizacije agencija je sredinom 90-ih prestala s radom ostavljajući bogato naslijeđe, reputaciju i brojne stručnjake koji su nastavili rad u ovoj brzorastućoj industriji."

Četvrti nastavak istraživanja i prezentacije bogate povijesti Ozehe

Zbog svega toga organizirane su izložbe koje podsjećaju starije i upoznaju mlađe generacije da je Ozeha svojim reklamama ostala u kolektivnoj memoriji.

"Izložba 'Ozeha: Dizajn s feedbackom – Destinacija: Sesvete' četvrti je nastavak istraživanja i prezentacije bogate povijesti agencije Ozeha, pionira jugoslavenskog oglašavanja i marketinga, i dio dugoročnog projekta očuvanja i promicanja bogate povijesti dizajna i oglašavanja.

Kroz sačuvane etikete, plakate, ambalažu i oglašivačke kampanje izložba otkriva fascinantnu povezanost dizajna, industrije i društva", dodaje Alira Hrabar Bekar i spominje neka od imena koja su radila za Ozehu – to su Dušan Bekar, Ferdo Bis, Zvonimir Faist, Franjo Fleck, Vladimir Fleck, Andrija Maurović, Savo Simončić i Milan Vulpe.

Klijenti bile najpoznatije tvrtke Jugoslavije

Klijenti su bili najpoznatije tvrtke tadašnje Jugoslavije: Adria, Badel, Borovo, Elan, Franck, IMV, INA, Istarska pivovara, Jugolinija, Luka Rijeka, Kamensko, Kraš, Neva, Marles, Podravka, Radenska, Stubičanka, Torpedo, Uljanik, Vutex, Vupik, Varteks i Zvijezda.  

Ozehin kreativac Igor Lah objašnjava: "Razdoblje do 1973. Ozeha je iskoristila da, temeljem kvalitetnih i naprednih kreativnih kriterija, iskustva s dnevnim tiskom i plakatiranjem kao medijem, razvoja gospodarstva, te uvidom u razvoj oglašivačke industrije u zapadnom svijetu, izgradi složenu organizaciju za nove potrebe gospodarstva u komunikaciji s tržištem. Ona je imala svoju administrativnu strukturu raznih administrativnih, pomoćnih i operativnih odjela."

Ozeha je, kaže Lah, radila u cijeloj zemlji: "U Zagrebu je djelovalo pet timova. Osim njih, djelovali su i timovi u Rijeci, Splitu, Sarajevu, Beogradu i Skopju kao filijale.

Za manje klijente bili su zaduženi pojedini propagandisti, ali veće i složenije klijente ili projekte preuzimali su, po segmentima, često svi članovi tima u interakciji. Kreativni odjel sastavljen od dizajnera i tekstopisaca bio je kruna komunikacije i ono što se u konačnici vidjelo u medijima ili na policama trgovina. Mnogi tekstovi i vizuali iz tog doba su još uvijek u sjećanjima populacije."

"Domaće je domaće", "Uzmi Bronhi, lakše se diše"

Neke popularne reklamne slogane - poput "Domaće je domaće" za PIK Sljeme ili "Uzmi Bronhi, lakše se diše" za Kraš - osmislio je Josip Prudeus, kreativni direktor Ozehe, kojeg se rado prisjećaju. Prudeus je kasnije osmislio i naziv Vatreni za nogometnu reprezentaciju.

Slavko Henigsman, koautor izložbe, ispričao nam je vlastita sjećanja iz rada u Ozehi: "Surađivao sam s fotoodjelom Ozehe, koji je 1970-ih bio otvoren na Novoj Vesi. Odjel je bio na neki način produžena ruka kreativcima.

U novom studiju bili smo u prilici koristiti back projekciju, što nam je omogućilo snimanje unutar studija s pozadinama po potrebi. Primjerice, kupaće kostime mogli smo prikazati na plažama Copacabane pod uvjetom da imamo slajd te plaže."  

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.