Foto: Taxi Cammeo/FaH
MINISTAR Oleg Butković prošlog je tjedna rekao da Uber nelegalno posluje u cijeloj zemlji, a Cammeo samo u Splitu najavivši obračun s njima. Niti desetak dana nakon što je Cammeo krenuo s radom u drugom po veličini gradu u Hrvatskoj, danas je objavio da se povlači.
Tijekom proteklih deset godina, Cammeo grupa potaknula je pozitivne promjene na taksi-tržištu Rijeke, Zagreba i Osijeka kao i drugih gradova u kojima obavljaju svoju djelatnost", rekao je između ostalog generalni direktor Cammeo grupe, Vladimir Minovski.
"Veća i jeftinija ponuda utječe na sigurnost na cestama"
O liberalizaciji tržišta, (ne)potrebnim dozvolama, monopolu, propisima i sličnim stvarima posljednjih se godina dosta pisalo. Nas je zanimao jedan drugi aspekt razvoja ponude jeftinijeg prijevoza u zemlji. Prometnog stručnjaka Željka Marušića pitali smo koliko veća i jeftinija ponuda prijevoza utječe na sigurnost na hrvatskim cestama. On nam je rekao kako jeftinija taksi usluga ima ključnu ulogu u prevenciji teških prometnih nesreća, a svoj odgovor nam je i obrazložio.
"Moje mišljenje je da je jedna od temeljnih zadaća za povećanja sigurnosti upravo uvođenje jeftinijeg prijevoza, pogotovo u danima vikenda. Svi oni koji se bune protiv jeftinijih opcija štete sigurnosti u prometu, oni rade štetu za sigurnost u prometu. U prvom redu taksisti koji rade opstrukcije", kaže Marušić za Index.
"Tu je jedna čudna situacija, treba poštovati aktualne propise, ali propise treba uskladiti. Usklađivanjem zakonske procedure treba dopustiti uvođenje jeftinije alternative. Prvo treba promijeniti propise, a onda dovesti što više jeftinijih opcija. Cilj je omogućiti ljudima što jeftiniji prijevoz koji će biti usklađen sa zakonom. Prvo treba promijeniti propise.
"Taksi vikendom treba subvencionirati"
U noćima vikenda ljudi trebaju putovati taksijem i onda bi bilo puno manje smrtno stradalih. Pozivam ministra pravosuđa da se promijeni zakonodavni okvir kako bi se omogućilo da nema monopola i da građani mogu jednostavnije doći do jeftinijih taksija. Jeftiniji taksi je jedan od ključnih načina da se dođe do sigurnijeg prometa, lokalna uprava i država u noćima vikenda trebaju subvencionirati taksi, da prijevoz košta na razini gradskog prijevoza. Da djevojka zna da se ona i prijateljica kući mogu vratiti za 20-30 kuna. Treba naći načina da se svima omogući poslovanje, da nema privilegiranih i da nema monopola", kaže Marušić.
"To treba pojednostavniti, Uber ima dovoljno kontrolnih mehanizama, korisnici ocjenjuju vožnju, sustav ih kontrolira. To je najbolji kontrolni mehanizam. Ali ovdje je prvenstveno na ministarstvu pravosuđa da olakša sve te opcije. Opcija koju nudi Cammeo u Splitu je dobra opcija, ali je treba uskladiti s propisima, ja sam legalist. Treba poštivati propise, ali ih treba i mijenjati.
"Moraju se stvoriti uvjeti za jeftiniji taksi"
Što jeftiniji taksi je najvažniji element za sigurnost na cestama, da roditelji upućuju djecu da se, u najmanju ruku, vraćaju taksijem, da to postane kultura vožnje. Pa onda kad je netko granično alkoholiziran ostavit će auto, neće riskirati, ići će taksijem doma i sutra se vratiti po to auto. Ne možete ga previše kriviti ako mu je taksi sto kuna, to je puno", predlaže Marušić.
"Zbilja apeliram na sve da se stvore uvjeti za jeftiniji taksi. Kroz cijene i subvencije trebamo doći do toga da je za mlade osobe cijena kao u gradskom prijevozu. A time se može simulirati i lokale koji će zbog povećanja prometa subvencionirati, trebao bi ugostiteljski ceh dati svoj prilog u subvenciji. Cijena mora doći na razinu gradske karte po osobi. Ključ je da ministar pravosuđa shvati od kolikog je to interesa za državu, treba napraviti pravni okvir. Ovdje su u pitanju loši propisi. Teško je reći ovdje tko je po zakonu, ali ja sam za to da im se omogući voziti i da to bude po zakonu", zaključuje Marušić.