STOTINE robotaksija opremljenih senzorima krstare gustim središnjim poslovnim centrom kineskog južnog tehnološkog središta Shenzhena, nagovješćujući da bi era automobila bez vozača mogla nastupiti ranije od predviđanja, posebno u Kini koja preuzima primat u toj industriji od SAD-a.
Dok se za Sjedinjene Države smatralo da su preuzele vodstvo u testiranju tehnologije autonomnih vozila (AV), u kineskom Shenzhenu ta industrija naglo ubrzava i probni robotaksiji postaju uobičajen prizor.
Baidu, Pony koji podupire Toyota, Weride s potporom Nissana, Auto X i Deeproute koje podupire Alibaba, svi redom isprobavaju autonomna vozila u teškim prometnim uvjetima, s često nediscipliniranim pješacima i sveprisutnim električnim skuterima.
Shenzen, grad od 18 milijuna stanovnika, upravo je uveo najjasnije kineske propise o autonomnim vozilima. Od početka tjedna će registriranim AV-ima biti dopušteno voziti bez vozača na vozačkom mjestu širom grada, ali pomoćni vozač i dalje mora biti prisutan u vozilu.
Do sada su kineski gradovi dopuštali robotaksijima rad na ograničenoj osnovi uz dopuštenje lokalnih vlasti, ali propisi Shenzhena prvi reguliraju odgovornost u slučaju nesreće. Ako AV ima vozača za volanom, vozač će biti odgovoran za nesreću. Ako je automobil potpuno bez vozača, odgovoran je vlasnik vozila. Ako kvar uzrokuje nesreću, vlasnik automobila može tražiti odštetu od proizvođača.
Kina pretječe SAD
Do sada se SAD isticao u ispitivanjima autonomnih vozila - Kalifornija je već 2014. godine dala zeleno svjetlo testovima na javnim cestama. No Kina drži nogu na gasu, a Peking autonomna vozila vidi kao ključno područje u svom novom petogodišnjem planu. Shenzhen želi da njegova industrija pametnih vozila 2025. godine dosegne prihode od 200 milijardi juana.
U svibnju prošle godine izvršni direktor Cruisea Dan Amann upozorio je predsjednika Joea Bidena da američki sigurnosni propisi dovode američku industriju autonomnih vozila u opasnost zaostajanja za Kinom.
Deeproute cilja na 1000 robotaksija sa sigurnosnim vozačima na cestama Shenzhena u sljedećih nekoliko godina, kada se očekuju detaljniji zakoni.
No u Shenzenu s državnom flotom od 22.000 električnih taksija kompanije BYD, gdje putovanje od 20 km košta oko 9 američkih dolara, troškovi proizvodnje AV-a morat će se smanjiti prije nego što robotaksiji postanu komercijalno održivi.
Deeproute i druge robotaksi kompanije računaju na masovnu proizvodnju kako bi smanjile troškove. Deeproute prodaje svoja rješenja za vožnju automobilskim brendovima za oko 3000 dolara.
Baidu je najavio nova autonomna vozila s odvojivim upravljačem, koji će sljedeće godine koristiti robotaksiji, po cijeni od 250.000 juana (oko 37 tisuća američkih dolara) po vozilu, što je gotovo upola jeftinije od prethodne generacije.
"Idemo prema budućnosti u kojoj će vožnja robotaksijem biti upola jeftinija od današnje vožnje taksijem", rekao je izvršni direktor Baidua Robin Li.
Žabe u bunaru
Lanac opskrbe i niži troškovi Shenzhenu daju veliku proizvodnu prednost u odnosu na američku silicijsku dolinu, ali proizvođač autonomnih vozila David Chang ne želi biti ograničen na jedno tržište.
"U Shenzhenu kapitalni trošak iznosi jednu trećinu u odnosu na Kaliforniju, ali prihod je 12 puta manji, tako da to možda i nije fensi posao", rekao je izvršni direktor i osnivač tvrtke Whale Dynamic, koja ima sjedište u Shenzhenu.
Deeproute, Weride i Pony također imaju urede u silicijskoj dolini, s timovima koji istražuju razvoj i testiranja na obje lokacije.
"Ne želimo pasti u bunar i boriti se s drugim žabama. Želimo iskočiti iz tog bunara", rekao je Chang.