Rimac: 2017. sam bio očajan, posudio sam novac od čovjeka kog sam znao tjedan dana

Screenshot N1

U EMISIJI Poduzetnički mindset na televiziji N1 koju vodi Saša Cvetojević danas je gostovao Mate Rimac.

Za početak je rekao kako većina tvrtke i dalje radi od doma te kako su njihovi programeri sve to dobro riješili.

"Naš zadnji normalni radni dan bio je petak 13. Nakon toga su zatvorene škole i vrtići pa smo i mi odlučili zatvoriti. Kasnije smo slali u tvrtku one ljude koji su neophodni da bi sve funkcioniralo", rekao je Rimac.

Kada je financijski bilo najgore?

Pojasnio je kako sada tvrtka odlično financijski stoji te kako im je najgora faza bila 2017. godine.

"Svakoga sam tražio da mi posudi novce. Tebe, Bakića, jednog čovjeka kojeg sam znao tek tjedan dana i on mi je uskočio. Pitao sam ga za pomoć, ali nismo se znali, toliko sam bio očajan. To je bila godina dana kada ja nisam znao hoće li firma postojati sutra. Nije problem raditi, ali je problem kada radiš, a ne znaš hoće li firma postojati sljedeći tjedan", rekao je.

Je li najteže imati tvrtku koja proizvodi aute?

"Puno ljudi se zaletjelo u to, pogotovo nakon Tesle. Brojni su pokušali, skoro svi su propali. Oni koji se održavaju uskoro će propasti. Svi su krenuli od nekih investitora, a mnogi su shvatili po putu kako nije tako jednostavno proizvoditi aute. Kao prvo, to rade firme od 100 godina, Tesla je jedini mlađi od 70 godina. Teško im je konkurirati. Auto je spoj dinamike, fluida procesa, stotina tisuća elemenata...", rekao je.

Kako stoji C_Two?

"Auto je bio taman na granici za Ženevu kada smo ga pozvali natrag. Trebali smo ga potom predstaviti u kolovozu u Americi", rekao je.

Pojasnio je i kako je TopGear snimio proizvodni auto te kako se tijekom razvoja proizvede oko 25 do 30 prototipa te kako su sada u proizvodnji toga.

"Do kraja godine treba biti gotovo 30-ak prototipova, a onda kreće 50-ak komada s Pininfarinom i 50-ak komada C_Two", rekao je i otkrio kako je dio već prodan, a dio nije.

Koliko zapošljavaju? 

"Skupa sa studentima imamo oko 750 zaposlenih", rekao je i dodao kako još u Kini imaju oko 150 ljudi, u tvrtki u kojoj su manjinski dioničar.

Opisao je kako je krenuo posao s Kinezima.

"Njima je bilo važno prijateljstvo s Gradom Zagrebom, prošle godine su bili predstavnici tu i sklopili smo prijateljstvo. I kada je bila cijela ova situacija mi smo njima poslali medicinsku opremu, a kada je trebalo nama, oni su nam poslali i to puno više", dodao je.

Kolike su plaće u Rimcu?

"Hrvatska je jedna od zadnjih zemalja u EU po izdvajanju za razvoj. Ljudi koji rade na razvoju, njihove plaće se miču u knjigama, a broj ljudi onda ostaje i to ispada malo. Nama je plaća 12.000 kuna neto. Mi zapošljavamo ljude iz 12 zemalja svijeta, plaće u ovoj situaciji nismo smanjivali, zapošljavamo i planiramo do kraja godine zaposliti još 100 do 150 ljudi do kraja godine. Imamo samo oko pola milijuna eura poreza i davanja", rekao je.

Kampus Mate Rimca

"100.000 kvadrata zgrade za 1000 do 1500 zaposlenika, cijeli razvoj i proizvodnja, vrtići za zaposlenike, smještaj za one koji dolaze izvana, organska hrana, sve utopljeno u prirodi. Imali smo top projekte, imat ćemo domaće životinje, jer ne želim nikome braniti da jede meso i želim ljudima omogućiti da jedu najbolje, a želim i povezati da kada netko vidi to janje na parkingu i pomazi ga da će biti malo drugačije kada stigne na tanjur. Znate kako kažu, da su sve klaonice staklene, nitko ne bi jeo meso", rekao je.

Rekao je i kako je prema kredibilnim izvorima palo za 60 posto štetnih plinova otkako je koronavirusa. 

"Nije 100 posto jer ljudi jedu, proizvodi se hrana, doma su, griju se, imaju internet. Skoro svi auti su stali i mali je utjecaj. Koliko bi se napravilo kada bi se promijenile prehrambene navike", rekao je.

Trenutak kada je Hammond razbio C_One

"To je bio auto koji je prodan kupcu, a još nije isporučen. To je bilo 2017. kada smo se borili i onda se desi to, zovu investitori, što sad. Mene je to koštalo deset godina života. Poslije smo išli u Englesku i svima je to bilo super, svi su znali za auto. Bila je skroz drugačija reakcija proizvođača automobila i kupaca. Kupci su bili zainteresirani jer je čovjek preživio veliku nesreću, a proizvođače je zanimalo zašto je baterija gorjela. Clarkson je rekao da je to najbolji auto koji je ikada vidio, a kada on to kaže, ljudima puno znači", opisao je. 

"Taj auto je trebao biti isporučen, a onda ti plate. I kako auta nije bilo, pitali smo je li auto osiguran. Naša voditeljica prodaje pitala je je li auto osiguran i oni su rekli da. I to je to što smo imali. Ja sam taj dan otišao doma nakon što se to desilo, za 20 minuta je sve bilo u svim medijima i morali smo šutjeti o tome svemu zbog osiguranja", rekao je.

Kako steći kredibilitet s 29 godina za velike investicije? 

"Ja sad imam 31, tad sam imao i manje puno. Mi smo odmah počeli raditi. Ja sam odmah htio napraviti auto, ali smo morali raditi za druge firme, male projektiće pa sve veće i veće. Onda smo počeli za velike, za Renault, pa za Aston Martin i onda nam je došao Porsche. Oni dođu u firmu i očekuju nešto i onda sve vide, kada vide, razumiju na kojem si levelu. S njihove strane je i u Hyundaiju i u Porscheu došlo do toga da oni žele investirati. Oni su to napravili. Nama je to, investicija Porschea, bila najjača potvrda toga što radimo. Kada je Marko došao u firmu, moja desna ruka, radili smo sporadično. Onda smo definirali strategiju, da ćemo raditi ključne sustave za velike. I ja sam tad mislio, u nekoj Hrvatskoj, u Svetoj Nedelji, zarasla hala u travi, gdje će tu netko doći i onda kreneš raditi. I prošle godine mi u Genevi i oko nas su auti s našim proizvodima i Marko kaže: "Pogledaj, napravili smo što smo htjeli prije šest godina." Mi danas razvijamo baterije za proizvođače koji će za 4-5 godina na cestu. Ne da ih samo razvijamo, nego u našem novom kampusu želimo razvijati te sustave", rekao je.

Pušta tuđe inženjere da hodaju po firmi

"Kod nas svatko može doći, oko 3000 ljudi godišnje prođe turu firme. Mi ono što radimo pokazujemo u potpunosti. Nije samo stvar u tehnologiji nego i u pristupu. Sad zadnji video koji sam objavio, sve se vidi, koliko plaćamo poreza, koliko imamo poticaja, koliko zaposlenika, htio bih raditi neko kvartalno javno izvještavanje cijelog financiranja. Unutar firme imamo nevjerojatnu razinu transparentnosti, svaki zaposlenik može vidjeti sve, a volio bih imati i što veću transparentnost prema javnosti", ispričao je.

Kako stoji self-driving?

"Kreneš nešto radit i mlad si i ja sam možda naivno neke stvari govorio i duže nam je trebalo za neke stvari i onda su nas prozivali za to. Self-driving će promijeniti svijet. Radimo na puno toga, ljudi će se iznenaditi. Automobilska industrija je u velikom preokretu. Prije 100 godina si imao proizvođača dijelova, sastavljača, prodavača...itd. Danas, s tom ogromnom promjenom, jedino se mijenja to da kupac ne ide na benzinsku, nego puni auto doma. Sljedeće je stvarna promjena. Imaš AI providera, virtualnog vozača, imaš onoga koji ti daje auto. Imaš auto, ali oni će se morati držati puno toga. Neće te bit briga koliko koči, ubrzava, kreće...znači auti će biti manje diferencirani i nešto sasvim drugo. Kao što te danas ne zanima kakva je kočnica u tramvaju, tako će biti i s autom, i sve će se promijeniti", ispričao je.

Što bi rekao mladim poduzetnicima? 

"Ako si fokusiran na Hrvatsku ili regiju, piši propalo. Gledaj globalno, tržište je otvoreno. Možda mene predstavljaš za poduzetnički uspjeh, ali ja mislim da smo tek na početku, imamo pet svojih ciljeva. Mi 10 godina radimo, puno ljudi i novaca je uloženo i dalje smo na početku. Imamo još puno žganaca za pojest. Poduzetnik se mora biti spreman odreći svega da bi ostvario nešto", zaključio je.

 

 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.