KAKO posluju i što u budućnosti planiraju Rimac automobili?
To su neka od pitanja koja smo postavili ovaj tvrtki za proizvodnju električkih vozila koju je osnovao Mate Rimac. Već neko vrijeme Index prima poveznice na YouTube sadržaje u kojima se spore neki od rezultata tvrtke Rimac automobili.
Stoga, tragom tih navoda, odlučili smo pitati Rimac automobile više o njihovom poslovanju.
Donosimo vam pitanja koja smo postavili i njihove odgovore u cijelosti.
Koliko je automobila tvrtka Rimac Automobili prodala?
Rimac Nevera bit će proizvedena u 150 primjeraka. Cijela serija još uvijek nije rasprodana, iako je bilo takvih glasina nakon što je došlo do nesporazuma tijekom intervjua između našeg voditelja prodaje i britanskog automobilskog časopisa.
Nevera je prvi serijski električni hiperautomobil, neusporediv s drugim hiperautomobilima. Iako postoje kupci koji rezerviraju svoj automobil prije nego što krene proizvodnja, od većine smo očekivali da žele automobil testirati.
Od ljeta 2021. godine krenula je prodajna kampanja gdje je jedan od predserijskih automobila povremeno na raspolaganju za prodajne aktivnosti, dok se ostatak vremena koriste za razvojne testove. Naši prodajni predstavnici nalaze se na više od 20 lokacija u svijetu koje su nam ključna tržišta.
Za sada bilježimo najbolje prodajne rezultate u Europi, ali to uvelike ovisi o marketinškim i prodajnim aktivnostima koje tek trebaju biti odrađene u Aziji, na Bliskom istoku i većem dijelu Sjeverne Amerike, ali i drugdje u Europi. Cilj je proizvoditi 50-ak automobila godišnje i smatramo da, s obzirom na potražnju koju za sada vidimo, to neće biti problem.
Koliko je automobila ukupno proizvedeno u tvrtki Rimac automobili?
Osam primjeraka Concept_One automobila te 18 prototipova i predserijskih primjeraka Nevere te ostale razne prototipove za druge proizvođače automobila. Prvi serijski primjerci Nevere već su na proizvodnoj liniji, između ostalih i automobil za Nicu Rosberga, pobjednika Formule 1 te jednog od naših prvih kupaca Nevere.
Bugatti je posljednjih godina proizvodio oko 80 automobila godišnje. Plan je da proizvodnja Bugatti Rimac d.o.o. bude nešto više od 100 automobila ove godine.
Koliko je ukupno Concept_One modela proizvedeno i koliko ih je prodano?
Concept_One je naš prvi automobil, predstavljen 2011. kao koncept. Ne možemo otkriti identitet svih vlasnika automobila, ali ovdje, primjerice možete vidjeti dva primjerka - u vlasništvu Richa Dennisa i Paula Rungea iz SAD-a. Poznato je da je jedan Concept_One uništen tokom testiranja u Grand Touru, a postoje i mnoge snimke drugih Concept_One primjeraka diljem svijeta:
- plavi u vlasništvu Manhattan Motorcarsa
- bijeli u vlasništvu kupca iz Monaca
- tri automobila u New Yorku zajedno
- srebrni, u vlasništvu Paula Rungea
Izuzetno nam je dugo trebalo od koncepta do proizvodnog modela jer smo se nosili s izazovima održavanja tvrtke na životu - zapošljavanjem stručnog kadra, razvojem komponenti za Concept_One. Iako je inicijalna ideja bila da Concept_One bude automobil proizveden u maloj seriji od više desetaka komada, po putu smo uvidjeli da sredstva koja imamo na raspolaganju, kao i tim nisu dovoljni za projekt tih razmjera.
Odlučili smo Concept_One proizvesti u osam jedinica i usmjeriti fokus na sljedeću generaciju: C_Two (u svojoj proizvodnoj verziji model poznat kao Nevera). U međuvremenu je zadatak bio i razviti stručni kadar, osigurati investitore, stabilizirati tvrtku, razviti procese i drugo – kako bismo mogli izvesti projekt reda veličine Nevere.
Concept_One bio je prvi supersportski električni automobil na svijetu, ali je bio i projekt na kojem smo puno naučili. Nevera je realizacija vizije koja je postojala za Concept_One, ali ta dva automobila potpuno su različita. Concept_One proizveden je u 8 jedinica, od kojih je jedan razbijen 2017. godine.
Kako smo se u međuvremenu posvetili Neveri, proizvodnja zadnjeg Concept_One zaustavljena je prije par godina, a time je vlasnik tog modela preusmjeren na kupnju Nevere te će zadnji Concept_One ostati u vlasništvu Rimac automobila.
Koje su osim automobila glavne proizvodne tehnologije koje Rimac automobili izvoze?
Nakon reorganizacije poslovanja u studenom 2021. te siječnju 2022. godine nova tvrtka Rimac Group d.o.o. (prije Rimac Automobili d.o.o.) postaje većinski dioničar u Bugatti Rimac s 55% udjela, a Porsche u vlasništvu preostalih 45%, dok Rimac Technology izdvajanjem postaje potpuno neovisna tvrtka u 100%-tnom vlasništvu Rimac Grupe.
Rimac Technology nastavit će širiti svoje aktivnosti u razvoju, proizvodnji i izvozu baterijskih sustava visokih performansi, električnih pogonskih sklopova, elektroničkih sustava (poput ECU-ova – Electronic Control Units) i komponenti korisničkog sučelja koje su Rimac automobili i prije razvijali i proizvodili za druge proizvođače, stekavši reputaciju pouzdanog dobavljača napredne tehnologije elektrifikacije visokih performansi.
Dok se Bugatti Rimac fokusira na dizajn, razvoj i proizvodnju hiperautomobila marki Bugatti i Rimac, Rimac Technology fokusira se na razvoj i proizvodnju tehnologije za druge proizvođače automobila - prvenstveno baterijskih i pogonskih sustava.
Danas Rimac Technology surađuje s mnogim velikim proizvođačima automobila diljem Europe, koristeći znanja stečena u razvoju Nevere i mnogih drugih automobila za druge proizvođače kako bi ponudio niz proizvoda koji njihove kupce prati kroz cijeli proces stvaranja proizvoda - od koncepta do serijske proizvodnje.
U javnosti je poznato da je Rimac Technology surađivao s mnogim svjetskim proizvođačima automobila uključujući Porsche, Hyundai, Kia, Automobili Pininfarinu, Koenigsegg, Aston Martin, dok rade na mnogim drugim projektima koji su još uvijek nepoznati javnosti.
Nakon što su proteklih godina isporučili komponente za nekoliko malo-serijskih automobila poput Aston Martina Valkyrie ili Pininfarina Battiste, Rimac Technology povećava svoje proizvodne kapacitete i proizvodit će desetke tisuća sustava visokih performansi godišnje do 2024. te nastaviti povećavati količine na nekoliko stotina tisuća sustava godišnje s proizvodima u rasponu od hibridnih baterijskih sustava do kompletnih platformi za vozila.
Odvajanje poslovanja za druge proizvođače u industriji u vlastiti entitet u obliku Rimac Technology tvrtke prirodan je korak jer su nam fokus dva potpuno različita tržišta, hiperautomobili i komponente.
Na primjer, proizvodi tvrtke Rimac Technology, iako su na vrhuncu performansi, također moraju biti izuzetno troškovno konkurentni i proizvedeni u velikim količinama, dok su izazovi za hiperautomobile drugačiji.
Ova nova struktura omogućit će svakoj tvrtki Rimac Grupe da procvjeta do svog punog potencijala, zadržavajući sinergiju među dvije kompanije - na primjer, koristeći vlastite hiperautomobile kao „testne poligone“ za novu tehnologiju prije nego što je ponudimo drugim proizvođačima automobila.
Godine 2015. Mate Rimac rekao je da radi nove automobile za jednu azijsku tvrtku. Možemo li dobiti pojašnjenje o čemu se radi te jesu li ti automobili proizvedeni?
Godine 2015. Rimac bila je tvrtka od 102 zaposlenika. Godine 2011. smo predstavili Concept_One i najavili kako radimo na tome da auto dovedemo od koncepta do proizvodnog modela, u maloj seriji. Tada smo bili u značajno drugačijoj situaciji nego danas - razvoj i proizvodnja super sportskih automobila su izuzetno skupi (u Neveru je uloženo 130 milijuna eura) te nismo imali snažne investitore koji bi podržali projekt.
Ono što nas je spašavalo su projekti za druge kompanije na kojima smo radili kad god se ukazala prilika - jer je to značilo dodatna sredstva za financiranje željenog projekta - razvoja vlastitog automobila.
U počecima tvrtke se radilo o projektima koji su uglavnom bili prototipovi - za tvrtke koje su istraživale EV kao mogući smjer razvoja vlastitog poslovanja. Brojne tvrtke za koje smo tada radili na feasibility studijama i na prototipima nisu nastavile s tim projektima - iz raznih razloga.
Naš poslovni model tada nije bio definiran kao danas - nije postojala čvrsta strategija, niti desetogodišnji plan razvoja poslovanja i prihoda - to je faza koju zovemo “preživljavanje” - radili smo na projektima za druge tvrtke kojima smo mogli ostvariti dodanu vrijednost, a sebi pomoći u kratkom roku.
Neki od takvih projekata koji su javno objavljeni, a koji su nama bili interesantni u portfelju, iako nikad nisu doživjeli velikoserijsku proizvodnju: projekt za tvrtku IDIADA (IDIADA Volar-E), električni Jaguar E-type, koncept za Renault, Seat CUPRA e-runner, Roborace itd.
Razvijali smo prototipove automobila za nekoliko kineskih kupaca. Godine 2015. smo razvijali kompletan automobil za jednu kinesku tvrtku koja je radi nedostataka financija za realizaciju cijelog projekta u međuvremenu obustavila projekt i nije ga realizirala do kraja. Mi smo s naše strane isporučili prvi prototip te tehničku dokumentaciju kupcu.
Godine 2018. najavljeno je kako Rimac automobili grade tvornicu u Kini. U kojoj je fazi taj projekt te koja će biti osnovna svrha te tvornice?
Prilikom njihove investicije u Rimac 2017. godine, Camel Grupa osnovala je tvornicu električnih motora i baterija u Kini, ukupno ulaganje u novu tvornicu planirano je na 158,2 milijuna dolara, gotovo milijardu kuna.
Prva faza ulaganja od 30 milijuna eura je napravljena, Rimac je u tome sudjelovao s pet milijuna eura u novcu te sa znanjem i tehnologijom. Ostatak je uložio Camel. Rimac je za to dobio 40 posto udjela u novoj tvornici koju su nazvali Zhongke Luo Rui Technology Co.
Proizvodne linije i potpuno novi lokalni tim je postavljen, proizvodi za kinesko tržište razvijeni i tvornica će proizvoditi pogonske komponente za e-automobile i autobuse.
Naši inženjeri sudjelovali su u procesu razvoja poslovanja te vodili tamošnje timove tijekom 2018. i 2019. godine. Budući da je lokacija tvornice u drugom najvećem gradu Hubei regije, kojoj je centar Wuhan, cijela regija je bila snažno pogođena utjecajem covid-pandemije. Ekonomska aktivnost sada se oporavlja i naš kineski joint venture je dobro pozicioniran za taj oporavak.
U kojoj je fazi projekt robotaxija u Zagrebu koji bi trebao biti dovršen 2024. godine, kad bi glavni grad Hrvatske trebao postati prvi grad na svijetu s mrežom samovozećih električnih taksija? Projekt uključuje i izgradnju Centra mobilnosti, odnosno parka, trga, spremišta i punionica električnih robotaxija, kao i same flote robotaxija kojih bi trebalo biti više od 700. Na kojem će to biti zemljištu? Postoji li u tom smislu dogovor s Gradom Zagrebom?
Kako su Bugatti Rimac i Rimac Technology pravno i organizacijski odvojeni od P3 Mobility kompanije, mi nismo upućeni u pojedinosti procesa s Gradom Zagrebom, a od kolega u Project 3 mobility saznajemo sljedeće:
Za razvoj projekt robotaksija osnovana je neovisna i specijalizirana tvrtka, Project 3 Mobility. Project 3 Mobility paralelno razvija sve tri ključne komponente koje čine našu jedinstvenu uslugu - autonomno vozilo, platformu mobilnosti i infrastrukturu.
Prvi prototip autonomnog vozila proizveden je pretprošle godine te je prezentiran, između ostalog, i predsjednici Europske komisije Ursuli Von der Leyen. U sklopu realizacije projekta već smo sklopili ključna partnerstva te smo u pregovorima s 20-ak gradova u kojima bi se, uz Zagreb, omogućila usluga robotaxija.
Uvjereni smo da će projekt imati vrlo veliki međunarodni odjek, a s obzirom na to da će se automobil proizvoditi u Hrvatskoj, projekt ima potencijal da će biti nositelj razvoja velikoserijske autoindustrije budućnosti u Hrvatskoj.
Vezano uz vaš upit oko spomenute lokacije budućeg Centra mobilnosti, ona još nije predmet bilo kakvog ugovora s gradskom upravom. Između Grada i tvrtke Project 3 Mobility postoji Sporazum koji ističe zajednički interes na realizaciji projekta, a ako dođe do dogovora oko korištenja gradskog zemljišta, svi aspekti će biti realizirani prema jasnoj proceduri, u skladu s tržišnim uvjetima.
Pritom bi sve troškove izgradnje Centra mobilnosti, ali i uređenja novog gradskog trga te parka otvorenog za javnost, kao sastavnog dijela projekta, financirao Project 3 Mobility.