Mate Rimac pompozno je predstavio CGI (Computer-Generated Imagery) te, eventualno i uz puno mašte, nefunkcionalni showcase vehicle, koncept-model svog navodnog robotaksija.
Sve to skupa nije ni čudo, jer u NPOO-u obećana autonomija najvišeg, petog nivoa ne postoji, a pogotovo je ne može isporučiti njegov partner tvrtka Mobileye, koja u ovom trenutku nema certificiranu ni autonomiju četvrtog nivoa. Pored toga, Matino vozilo je tek eventualno razvojni koncept, a ne proizvod koji bi se u bilo kojem obliku mogao izvesti na testiranje ulicama Zagreba.
Sama ideja je interesantna
Sama ideja vozila je interesantna i u osnovnim crtama slijedi rani dizajn Googleovog (danas Waymo) "jajeta" koje je isto bilo dvosjed. Koliko je takvo ograničenje broja putnika dobro rješenje, teško je reći. Uobičajeno, taksiji prevoze do četiri putnika po vozilu, ali prema dostupnim statistikama velika većina vožnji je samo s jednim putnikom.
Konceptualno, hoće li kao rješenje u konačnici pobijediti "tosteri" ili mala luksuzna dizajnerska vozila teško je reći, najvjerojatnije će razna rješenja koegzistirati.
Prednost nekih predstavljenih "tostera" je u tome što se mogu kretati bidirekcionalno (dakle ne moraju se okretati na cesti niti imaju potrebu voziti unatrag, poput Amazonovog Zooxa) i imaju sve upravljive kotače, što doprinosi agilnosti i sigurnosti. Tu su još neki elementi udobnosti, kao što su veća vrata koja se klizno bočno otvaraju te maksimaliziran međuosovinski razmak.
U biti, mislim kako će na kraju prednost imati onaj tko riješi pitanje autonomne vožnje s prihvatljivim nivoom pouzdanosti, a ne onaj tko napravi ljepše i luksuznije vozilo. Na kraju krajeva, sveti gral autonomne vožnje je u samoj tehnologiji autonomije, a puno manje u izgledu i konceptu vozila. Sam Mobileye na svojim web stranicama tvrdi kako se njihova tehnologija može ugraditi praktično u bilo koje vozilo.
Puno toga rečenog je PR
Na kraju, puno rečenog tek je PR. Tako na primjer robotaksiji ne mogu znatnije doprinijeti sigurnosti vožnje u gradovima ni znatnije utjecati na broj poginulih u prometnim nesrećama. To je, kako bi rekao najdraži gost današnje CGI ceremonije, predsjednik vlade Plenković - netema. Zagreb je, primjera radi, prometno siguran po prilici kao Njemačka, znatno iznad opće sigurnosti prometa u Hrvatskoj.
Uostalom, ozlijeđeni i poginuli u taksi vozilima su tek vrlo mali postotak ukupnih stradavanja.
Vjerujem kako je sigurnost u većini velikih gradova iznad sigurnosti prometa zemalja u kojima se nalaze, tako da je priča o povećanju sigurnosti prometa tu prilično prazna. Uostalom, promet u razvijenim zemljama relativno je siguran. Većina poginulih u prometu stradava u zemljama u razvoju koje gotovo sigurno neće biti prvi korisnici tehnologije autonomnih taksija - kada napokon postanu dostupni.
Očekujem daljnja obećanja
Na temelju viđenog u slučaju zagrebačkih robotaksija, očekujem daljnja rastezanja rokova uz promptnu isporuku novih i novih verneovskih obećanja.
*Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije Index.hr portala