NOVIM 70 milijuna eura vrijednim ulaganjem Porschea u Rimac Automobile tvrtka Mate Rimca vinula se u rang najvrjednijih hrvatskih kompanija.
Kako je izračunao konzultant Marko Rakar, Rimac Automobili sada na tržištu vrijede više čak i od Podravke, perjanice hrvatske prehrambene industrije. Računica je jednostavna: za 70 milijuna eura (oko 530 milijuna kuna), koliko je Porsche sada uložio u Rimac Automobile, njemački je automobilski div dobio dodatnih devet posto udjela u vlasničkoj strukturi kompanije Mate Rimca, iz čega proizlazi da se vrijednost njegove tvrtke sada može procijeniti na oko 777 milijuna eura (nešto manje od 5.9 milijardi kuna). Istodobno, tržišna je kapitalizacija Podravke oko 3.7 milijardi kuna, što je iznos do kojeg se dođe kada se ukupan broj dionica Podravke pomnoži s tržišnom vrijednošću njene dionice. Naravno, tržišna kapitalizacija nije jedini način mjerenja vrijednosti neke kompanije, ali je uobičajen u poslovnom svijetu.
Analitičari: Vrijednost Rimac Automobila i dalje će rasti, još su u početnoj fazi
"Ovakva evaluacija znači da Rimac Automobili sada vrijede više i od Podravke. Vjerujem da će vrijednost Rimac Automobila i dalje rasti jer je tvrtka još u startup fazi, još uvijek razvijaju proizvode. Ovo je zapravo samo najava njene buduće vrijednosti", objašnjava za Index Rakar.
I analitičar tvrtki Ivica Krešić kaže da je vrijednost Rimac Automobila vrlo vjerojatno sada veća od vrijednosti kompanije kakva je Podravka. Ipak, kaže, u slučaju ulaganja u Rimac Automobile riječ je ponajprije o investiciji u budućnost.
"Teško je uspoređivati Rimac Automobile i Podravku, to su različite industrije i drukčije kompanije. U slučaju Rimac Automobila riječ je prije svega o ulaganjima u budućnost, u daljnji razvoj električnih vozila, kao što je slučaj s još nekim kompanijama u svijetu, poput Tesle. S druge strane, Podravka je stabilna kompanija, a potražnja za njenim proizvodima, odnosno hranom, uvijek će postojati", ističe za Index Krešić.
Hrvatski tehnološki sektor je u usponu
Unatoč tome, i novo ulaganje Porschea u Rimac Automobile potvrđuje da tehnološki sektor u Hrvatskoj posljednjih godina snažno raste. Rast imaju kako softverske kompanije poput vodnjanskog Infobipa, koji je sada jedna od najvrjednijih kompanija u Hrvatskoj, ili Nanobita, koji su vlasnici Alan Sumina i Zoran Vučinić u rujnu prošle godine prodali švedskom Stillfrontu za milijardu kuna, tako i hardverske kompanije poput Rimac Automobila, koji je već zainteresirao i privukao ulagače poput Porschea koji sada, nakon novog ulaganja, posjeduje 24 posto Rimčeve tvrtke.
Sličnih primjera uspjeha hrvatskih tehnoloških tvrtki ima još. U rujnu je, primjerice, Porsche Digital uložio 10 milijuna eura u pokretanje tvrtke Porsche Digital Croatia sa zagrebačkom IT tvrtkom Infinum. S druge strane, Europska investicijska banka (EIB), financijska ruka Europske unije, krajem 2018. godine poduprla je razvoj Rimac Automobila zajmom od 30 milijuna eura, a u tvrtku je uložio i Hyundai.
Tehnološke tvrtke iz Hrvatske već su odavno na radaru svjetskih ulagača
U svakom slučaju, hrvatske tehnološke kompanije već su odavno na radaru svjetskih ulagača koji u njima vide velik potencijal za daljnji razvoj poslovanja. Među njih svakako spadaju i Rimac Automobili, tvrtka koja je uspostavila suradnju s drugim vodećim svjetskim automobilskim kompanijama.
"Tehnološke kompanije imaju snažan potencijal razvoja, veći nego klasične industrije. Hrvatska ima nekoliko tehnoloških kompanija koje su prepoznate u svijetu i kojima je tržište cijeli svijet", smatra Rakar.
"Tehnološki sektor u Hrvatskoj je dobar. Imamo dobrih tehnoloških tvrtki iako su one više softverske nego hardverske, kao što su Rimac Automobili. Te tvrtke gledaju globalno i mogu se globalno širiti", napominje Krešić.
Krenuli su "iz garaže", bez ičije pomoći
Zajedničko svim tim tvrtkama je da su krenule od nule, "iz garaže", kako se to obično kaže. I baš kada smo mislili da će Hrvatsku zaobići i razvoj novih industrija, pojavile su se tvrtke poput Rimac Automobila, Infobipa, Nanobita, Infinuma i mnogih drugih.
Početak je za sve njih bio težak: oslanjali su se na vlastite (u pravilu vrlo oskudne) prihode, a potporu okoline uglavnom nisu imali. No zato su imali znanje i ideje koje su mnoge od njih lansirale u orbitu svjetskog biznisa.
I Mate Rimac je krajem 2000-ih biznis pokrenuo iz garaže u Svetoj Nedelji. Tvrtku je osnovao 2009. godine. Za razliku od većine drugih u tehnološkom sektoru, koji su mahom razvijali aplikacije, Rimac se okrenuo razvoju i proizvodnji električnih automobila. Iz njegove je radionice najprije izašao model Concept One, a potom i Concept Two (C_Two). Rimac Automobili danas imaju, prema podacima s njihovih web stranica, oko 850 zaposlenih iz raznih dijelova svijeta.
U mnogim tvrtkama u Hrvatskoj država je i dalje (su)vlasnik, a to koči njihov razvoj
"Rimac Automobile mnogi traže jer su razvili odličnu tehnologiju baterija visokih performansi. Ipak, za veću primjenu električnih automobila još treba izgraditi infrastrukturu, posebno punionice koje će brže puniti baterije nego sada, a to košta. Hrvatska u tome teško da može biti predvodnik, nedostaju joj veći gradovi, a na električni pogon najprije će se prebaciti javni gradski prijevoz. Stoga je realnije očekivati da ćemo i u tome pratiti trendove iz razvijenijih zemalja. No Rimac Automobili su nesumnjivo dobra priča", poručuje Krešić, dodajući kako je ulaganje u tehnologiju dobro.
To, naravno, ne znači da klasične industrije, poput prehrambene, padaju u drugi plan. Već spomenuta Podravka, primjerice, posljednjih godina bilježi dobre poslovne rezultate. Koronakriza i ograničenje prometa koje je pandemija donijela, posebno u vrijeme prvog, proljetnog lockdowna, dali su vjetar u leđa hrvatskoj prehrambenoj industriji, kao što su koristi od toga imale i neke druge industrijske grane, poput u Hrvatskoj također jake farmaceutske industrije. Posljednjih godina vidljiv je i uspon drvoprerađivačke i još nekih industrija.
Ipak, kod dijela tih tvrtki problem ostaje država koja je suvlasnik kompanija poput Podravke i čiji se utjecaj vidio i kod nedavnog postavljanja Martine Dalić na čelno mjesto koprivničke kompanije. Ne čudi stoga što ekonomisti već godinama govore kako bi država trebala izaći iz vlasničke strukture Podravke i brojnih drugih kompanija i tako im omogućiti razvoj bez političkog upliva.
Kriva je dilema treba li razvijati visoke tehnologije ili klasičnu industriju, treba nam i jedno i drugo
Takvih dubioza kod hrvatskih tehnoloških startupa nema. Njihov je uzlet plod rada njihovih osnivača i timova koje su okupili, s kojima su razvili nove, globalno prepoznatljive proizvode i usluge. To su prepoznali i veliki svjetski igrači pa Hrvatska danas u svijetu postaje sve poznatija upravo po Rimčevim električnim automobilima, Nanobitovim mobilnim igrama i Infobipovim aplikacijama i softverskim rješenjima. Ako ne više, onda jednako kao po turizmu ili klasičnim prehrambenim proizvodima.
Naravno, jedno ne isključuje drugo: možemo imati te i dalje razvijati i klasične industrije, i usluge, i tehnološki sektor, kao što, uostalom, rade i druge zemlje. No i klasične industrije i usluge moraju se prilagoditi svijetu 21. stoljeća, pa tako i novim tehnologijama. Tehnološki sektor tu je već u startu u prednosti: on je temelj industrije 4.0 koja je bez njega nezamisliva.