Roditelji ogorčeni: Djeca s teškoćama prepuštena su sama sebi, nema asistenata

Foto: Sanjin Strukić/PIXSELL

Nezadovoljni roditelji djece s poteškoćama koja pohađaju posebne razrede u Osnovnoj školi Frana Galovića u Zagrebu javili su se Indexu kako bi podijelili probleme s kojima se susreću od početka ove školske godine. 

Naime, kako su nam ispričali, u školi postoje dva posebna razredna odjela za djecu s teškoćama koja pohađaju djeca s teškim dijagnozama i višestrukim teškoćama te invaliditetima, a zbog novog Pravilnika o pomoćnicima u nastavi koji je donesen ovo ljeto, smanjen je broj asistenata u posebnim razredima pa su tako, tvrde, njihova djeca ostala zakinuta za adekvatan boravak u školi. 

Kažu kako je u jednom od razreda, koji ima pet učenika, ove godine samo jedan asistent kojeg na nastavi neko vrijeme nije bilo zbog bolesti. Kažu da je prošle godine u razredu bio asistent po svakom potrebitom učeniku, odnosno onome koji je imao Rješenje o pravu na asistenta. 

Ističu kako ta djeca sama ne mogu ni na WC, užinu, ali isto tako su onemogućeni pohađati razne odgojne predmete u koje su uključeni. Uz to, kažu da dodatni problem predstavlja to što su razredi kombinirani pa su tako u jednom razredu djeca 3., 5., 7. i 2. razreda. 

Majka: Ako moje dijete želi na WC, sva djeca moraju s njim

Roditelji s kojima smo razgovarali kažu da su u više navrata pisali ravnateljici, da su održavani sastanci, ali da unatoč tome nema nikakvog pomaka. Zbog toga dio roditelja svoju djecu ni ne šalje u školu.  

"Novi pravilnik je izašao u kolovozu ove godine, svi smo tada bili na moru, a nije na nama da se bavimo time, to je posao ravnateljice i ministarstva. U izmjenama pravilnika stoji da potporu tijekom odgojno-obrazovnog procesa svim učenicima u posebnim razredima mogu pružati samo dva pomoćnika u nastavi.  

Nekolicina djece koja imaju Rješenje za osobnog asistenta sad više nemaju pravo na njega, već u razredu bude samo jedan assistant na njih petero. Taj asistent se mora snaći u situaciji s petero djece koja imaju različite dijagnoze i drugačije potrebe. Primjerice, ako moje dijete treba ići obaviti nuždu, sva djeca u pratnji asistenta moraju ići s njim jer ih asistent ne može ostaviti same u razredu. To je veliki problem", kazala nam je Petra Koić Ivanušić, koja je već ranije slala školi upit o rješavanju ovog problema. 

"Naša djeca idu u školu na čuvanje, a ne na učenje"

Još jedna majka djeteta s posebnim potrebama ističe problem manjka osobnih asistenata zbog novog Pravilnika koji je donesen u tijeku ovih školskih ljetnih praznika. Kaže da Pravilnik nema točno precizirane smjernice.

"Kompletnu nastavu nije moguće održati za sve učenike jer nema asistenata koji će biti s učenicima na razrednoj nastavi. Također je problem u manjku educiranih asistenata za razne poteškoće koje djeca imaju. Da bi nastava u našem razredu bila adekvatna, učenici od 5. do 8. razreda i svi koji imaju drugačiji program trebali bi imati asistente dok učiteljica, edukacijski rehabilitator, provodi nastavu jedan na jedan.

Uvedeni su novi predmeti, domaćinstvo i informatika, te učiteljica sada premašuje propisanu normu zbog čega ne može provoditi edukacijsko-rehabilitatorske postupke koji su za našu djecu jako bitni, a za neke od njih ujedno i jedini oblik terapije.

Unatoč svom trudu, volji i želji, naša učiteljica edukacijski rehabilitator nema osigurane alate za rad te su joj uvjeti rada uvelike otežani u odnosu na prijašnje godine. Prošlo je skoro mjesec dana škole, asistenata još nema dovoljno te naša djeca idu u školu na čuvanje, a ne na učenje.

Ministarstvo obrazovanja nema širinu niti volju da promijeni način školovanja te čuje svoje zaposlene i roditelje kad su u pitanju djeca s poteškoćama, nažalost tako je već godinama bez ikakvih krucijalnih promjena, djeca s poteškoćama su stavljena na margine našeg društva bez ikakvoga osjećaja odgovornosti da postanu punopravni članovi i daju svoj doprinos", kazala nam je. 

Ministarstvo: Pravilnik su sastavljali stručnjaci

Iz Ministarstva znanosti i obrazovanja kazali su nam da će svakom učeniku kojemu treba pomoć, a kojemu na neki drugi način pomoć nije osigurana, biti osiguran pomoćnik u nastavi jer na to imaju zakonsko pravo. 

"Kako su posebni razredni odjeli i posebne odgojno-obrazovne skupine ustrojene s manjim brojem i to isključivo učenika s teškoćama u razvoju (od jednog do pet učenika, a samo iznimno više) te je na radnom mjestu učitelja zaposlen edukacijski rehabilitator kao stručna osoba koja ima kompetencije za pružanje stručne i neposredne potpore svim učenicima s teškoćama u razvoju istog razrednog odjeljenja ili skupine smatramo stručno opravdanim da zbog različitih i individualnih potreba u funkcioniranju samih učenika s teškoćama u razvoju dodatnu neposrednu potporu svim učenicima s teškoćama u razvoju istog posebnog razrednog odjela ili posebne odgojno-obrazovne skupine pruža jedan pomoćnik u nastavi. 

Stručan edukacijsko-rehabilitacijski rad učitelja edukacijskog rehabilitatora je u njegovim radnim obvezama te obuhvaća sve učenike s teškoćama u razvoju istog razrednog odjeljenja ili odgojno-obrazovne skupine tijekom cjelokupnog odgojno-obrazovnog procesa. Pomoćnik u nastavi je zadužen poslovima koje izvršava samo povremeno i sukladno potrebama učenika s teškoćama u razvoju te je cilj osiguravanja pomoćnika u nastavi osamostaljivanje i sudjelovanje učenika s teškoćama u razvoju u školskoj sredini što samostalnije. 

Učenik s teškoćama u razvoju stručnu i neposrednu potporu ima osiguranu od strane stručne službe škole, učitelja razredne i predmetne nastave, ukoliko je dijelom uključen u redovite razredne odjele, svojih vršnjaka u redovnom ili posebnom razrednom odjelu te pomoćnika u nastavi, a organizacija rada pomoćnika u nastavi u nadležnosti je koordinatora škole i ravnatelja, a ne samog pomoćnika u nastavi. 

Napominjemo kako su Pravilnik o pomoćnicima u nastavi i stručnim komunikacijskim posrednicima izradili stručnjaci iz sustava odgoja i obrazovanja te predstavnici udruga pomoćnika u nastavi. Pravilnik je putem e-savjetovanja bio dostupan zainteresiranoj javnosti", poručili su iz Ministarstva.

Upite smo poslali i ravnateljici OŠ Fran Galović Silvani Svetličić, koja nam do objavljivanja ovog članka nije poslala odgovor, već nam je telefonski kratko kazala da će "odgovoriti kada i ako stigne". 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.