Boreći se da nadoknadi gubitak od oko 15.000 oklopnih vozila, Rusija je počela opremati sve više jurišnih grupa jeftinim civilnim vozilima. Najprije terenskim vozilima proizvedenima u Kini, a poslije motociklima iz Kine i Bjelorusije.
Podrazumijeva se da su ova lagana vozila u svojim originalnim konfiguracijama izuzetno ranjiva na ukrajinsku artiljeriju, rakete i dronove. Kada su ruske jurišne grupe na motociklima prvi put raspoređene ovog proljeća, bile su "udarene u zube", našalila se Ukrajinska 79. zračno-jurišna brigada.
Stoga su Rusi počeli dodavati oklop na terenska vozila i motocikle kako bi im pružili dodatnu zaštitu protiv najbrojnije ukrajinske municije – eksplozivnih dronova s pogledom iz prvog lica. Promatrači su usporedili ove motocikle s onima iz serije postapokaliptičnih filmova Mad Max, piše Forbes.
Problem je što terensko vozilo od 70 konjskih snaga ili motocikl od 50 konjskih snaga ne mogu podnijeti puno oklopa bez gubitka mobilnosti. To je lekcija koju su vojske naučile prije jednog stoljeća, tijekom i neposredno nakon Prvog svjetskog rata. To je lekcija koju će ruska vojska zasigurno ponovno naučiti danas.
Prve fotografije i videozapisi koji prikazuju ruske jurišne motocikle s dodatnim oklopom pojavili su se na internetu najkasnije u travnju. Mjesec dana kasnije oklop je postao veći i složeniji. Fotografije koje su kružile internetom prikazivale su jurišne motocikle s bočnim prikolicama i zavarenim metalnim kavezima koji su ih prekrivali – i maskirnim mrežama koje su prekrivale kavez, barem u jednom slučaju.
Može li pomoći oklop na laganim vozilima?
Rusi "koriste lagana vozila kao što su motocikli i terenska vozila kako bi brzo prešli udaljenost od svojih pozicija za lansiranje napada do prednjih linija ukrajinskih obrambenih snaga", objasnio je Ukrajinski centar za obrambenu sigurnost. Kada stignu do ukrajinskih linija, vozači silaze s vozila – i bore se pješice.
Idealno za Ruse, terenska vozila i motocikli kreću se dovoljno brzo preko ničije zemlje da izbjegnu većinu dronova koje Ukrajinci šalju prema svojim napadačima. Ako dronovi ipak sustignu jurišne grupe, kavezni oklop trebao bi blokirati dronove prije nego što pogode vozila ili njihove posade.
To je dobra teorija: kavezni oklop je dovoljno učinkovit da ga vojske širom svijeta usvajaju za kopnena vozila – pa čak i za privezane podmornice. Međutim, jedno je dodati kavez težak nekoliko tona na tenk od 40 tona s motorom od 1000 konjskih snaga, a sasvim drugo dodati oklop na terensko vozilo od 1.5 tona ili motocikl od 90 kilograma, svaki s manje od stotinu konjskih snaga.
Gubeći namjenska oklopna vozila brže nego što ih mogu zamijeniti drugim namjenskim oklopnim vozilima, Rusi su očajni. Toliko očajni da su spremni oživiti ideju – oklopni motocikl – koja je umrla prije stotinu godina.