Foto: RWE
HEP je, naime, u zadnjih nekoliko mjeseci u više navrata putem objava i oglasa u medijima upozoravao građane na "nepoštene i zavaravajuće načine prodaje pojedinih tržišnih opskrbljivača", navode iz RWE-a.
"HEP direktnu prodaju proglasio nezakonitom"
HEP u svojim medijskim proglasima iznosi niz neargumentiranih optužbi na račun "pojedinih tržišnih opskrbljivača“, bez navođenja konkretnih podataka o tome tko su ti opskrbljivači ili njihovi prodajni predstavnici koji su navodno počinili nepoštene i zavaravajuće radnje obmane građana.
Paušalna upozorenja HEP-a
"Objavljivanje ovakvih paušalnih upozorenja možemo protumačiti jedino kao nepošten pokušaj opstrukcije tržišne utakmice i uskraćivanja prava kupcima na izbor opskrbljivača električnom energijom", izjavio je Zoran Miliša, predsjednik Uprave RWE Energije.
"HEP je svojim objavama direktnu prodaju električne energije proglasio nezakonitom, protivno važećoj zakonskoj regulativi, i to tako što su u javnosti stvorili atmosferu u kojoj se kupci boje sklapanja ugovora putem direktne prodaje. Takvim postupanjem HEP onemogućuje poslovanje opskrbljivača koji koriste kanal direktne prodaje. S obzirom da je najveći broj kupaca električne energije promijenio opskrbljivača upravo sklapanjem ugovora s našim prodajnim predstavnicima u vlastitom domu, ovakvim postupanjem HEP zapravo pokušava uništiti slobodno tržište električne energije tako što želi jedan potpuno legalan način prodaje staviti van zakona."
RWE Energija napominje da je direktna prodaja zakonit i uobičajen oblik prodaje u većini europskih zemalja pa tako i u Hrvatskoj te da je mogućnost zavaravanja kupaca zbog jasne zakonske regulative i strogih internih procedura svedena na minimum.
Stoga HEP-ovu praksu slanja upozorenja javnosti RWE smatra:
- zlouporabom vladajućeg položaja prema Zakonu o zaštiti tržišnog natjecanja
- nepoštenom poslovnom praksom prema Zakonu o trgovini i Zakonu o zaštiti potrošača te
- zavaravajućim oglašavanjem prema Zakonu o nedopuštenom oglašavanju.
HEP također krši niz odredbi Zakona o energiji i Zakona o tržištu električne energije te upravo onih odredbi Općih uvjeta za korištenje mreže i opskrbu električnom energijom na koje se sam HEP poziva, smatraju u RWE-u.
"RWE Energija svojim korisnicima dosad uštedjela 70 milijuna kuna"
Iz RWE Energijje navode da je 105 tisuća kućanstava i 5000 poslovnih korisnika električne energije koji su s univerzalne usluge prešli na RWE Energiju u zadnje dvije i pol godine uštedjelo više od 70 milijuna kuna. Kada uračunamo uštede svih aktivnih opskrbljivača, ta ušteda se samo u kućanstvima penje na 80 milijuna kuna, a potencijal uštede je do 500 milijuna kuna godišnje. Većina korisnika promijenila je opskrbljivača upravo putem direktne prodaje, potpisavši ugovor o jeftinijoj opskrbi strujom u vlastitom domu, navodi se u priopćenju.
"Vjerujemo da je gubitak tržišnog udjela razlog što HEP na ovakav način pokušava onemogućiti prelazak korisnika drugim opskrbljivačima. HEP-u je cilj zastrašiti korisnike te ih tako obeshrabriti da prijeđu drugim opskrbljivačima, kako bi i dalje zadržali svoju monopolističku poziciju te kako bi građani struju i dalje plaćali skuplje", kaže Miliša.
Zloupotreba dominantne pozicije
"Kampanja kojom se protupravno širi panika među građanima te stigmatizira direktna prodaje električne energije samo je vrhunac mjera kojima HEP d.d., HEP operator distribucijskog sustava d.o.o. i HEP Opskrba d.o.o. od samog početka liberalizacije opstruiraju razvoj tržišta električne energije te pokušavaju ostalim opskrbljivačima onemogućiti rad. Da bi postigli cilj, u HEP-u koriste niz pravnih praznina i interpretacija zakonodavnog okvira i operativno neprovođenje obveza HEP Operatora distribucijskog sustava, prebacujući krivnju i odgovornost na Hrvatsku energetsku regulatornu agenciju te nadležno Ministarstvo gospodarstva", kaže Mladen Čavić, voditelj za regulatorna pitanja u tvrtki RWE Hrvatska.
Čavić ističe da je znakovito da u svim ovim slučajevima HEP d.d. i HEP ODS d.o.o. djeluju zajedno, čime se zloupotrebljava položaj HEP ODS-a unutar vertikalno integrirane kompanije HEP d.d. te posljedično svi drugi aktivni opskrbljivači nemaju jednak tretman. Prema Zakonu, svi aktivni opskrbljivači bi u HEP ODS-u trebali imati jednak tretman.
RWE, kako navode, očekuje od HEP-a i nadležnih državnih tijela da osiguraju poštenu tržišnu utakmicu između svih sudionika na tržištu te da u budućnosti sankcioniraju pokušaje zavaravanja javnosti kojima je cilj onemogućiti legalne prodajne aktivnosti ostalih opskrbljivača.
Što se tiče velikog broja pritužbi na predstavnike u direktnoj prodaji zbog prevare i lažnog predstavljanja, RWE oštro osuđuje takvu prodajnu praksu, no tvrdi da je riječ o izoliranim slučajevima koje treba pojedinačno sankcionirati.
"Nisu svi opskrbljivači osim HEP-a varalice"
"No to ne znači da su svi opskrbljivači osim HEP-a varalice, a upravo je to predodžba koju HEP svojim paušalnim objavama želi stvoriti u javnosti. Naši su predstavnici obučeni u plave majice i jakne s logotipom RWE Energije te se jasno predstavljaju sa svojim identifikacijskim iskaznicama. Ne vidim kako bi ijedan korisnik pomislio da se lažno predstavljaju kao djelatnici HEP-a", kaže Zoran Miliša uz komentar da će RWE Energija, u slučaju da HEP ne prestane s navedenim opstrukcijama, biti prisiljena poduzeti potrebne pravne korake za zaštitu slobodnog tržišta električne energije i slobodnog prava građana na izbor opskrbljivača.
"Unatoč svim opstrukcijama koje HEP aktivno provodi, u Republici Hrvatskoj je više od 200 tisuća kućanstava odabralo novog opskrbljivača električne energije. Više od polovice odabralo je upravo RWE Energiju. U većini slučajeva motiv za promjenu opskrbljivača bio je povoljnija cijena energije. Prema našim procjenama navedeni broj bio bi i veći od 400 tisuća korisnika da je tržište u potpunosti slobodno. Naime, u više od 50 posto slučajeva promjena opskrbljivača ne uspije se izvršiti upravo zbog različitih oblika navedenih opstrukcija“, zaključio je Miliša.