Sanader je shvatio da ne smije davati autoceste u koncesiju, ali Kosorici to nije jasno

JADRANKA KOSOR zaključila je da bi možda bila dobra ideja dati autoceste u koncesiju. Kapnuo bi tako koji euro više u državnu blagajnu, neki bi se dugovi otplatili, osigurale bi se pare za plaće i mirovine za još koji mjesec... Kratkoročno gledano, uopće ne zvuči loše. No, za dugoročnim razmišljanjem HDZ-ovci očito ne vide potrebu.

Istu grešku koju se danas sprema počiniti premijerka Kosor je u ožujku prošle godine gotovo počinio tadašnji premijer Ivo Sanader. Index je tada ekskluzivno objavio informaciju da Hrvatska vlada razmatra davanje autoceste Bregana - Lipovac u koncesiju, a to je Sanader samo dan kasnije i potvrdio u razgovoru s novinarima. Bilo je to vrijeme kad su najviši državni dužnosnici tek počeli priznavati da uopće postoji problem velike ekonomske krize i trebalo je što brže pronaći rješenje i sanirati proračunski deficit.

I Kosor je, poput Sanadera, spremna zaklati kravu muzaru

Danas krizu više nitko ne pokušava demantirati, ali problemi su isti. U nedostatku odlučnosti da provede prave antirecesijske mjere (one koje često naziva "bolnim rezovima"), Jadranka Kosor je aktualizirala Sanaderovu ideju i spremna je odreći se jedine hrvatske autoceste koja je financijski isplativa i koja donosi profit.

Premijerka na famoznoj pressici nije specificirala koje autoceste planira dati u koncesiju, jedva je na brzinu promrmljala da se o tome razmišlja. Ali nema nikakve sumnje da bi se prva na bubnju našla autocesta Bregana - Lipovac. S obzirom da je to, kao što smo već spomenuli, uvjerljivo najisplativija dionica.

Koncesijom na autocesti Bregana - Lipovac gubi se tri milijarde kuna

Računica o kojoj je Index pisao prije godinu dana, a koju premijerka Kosor izgleda još nije uspjela shvatiti, glasi ovako: autocesta A3 godišnje zarađuje nešto manje od milijardu kuna, a procjenjuje se da bi kroz 33 godine (maksimalno trajanje koncesije) mogla generirati oko četiri milijarde eura. Sanader ju je, pak, bio spreman "iznajmiti" za milijardu eura.

Ni Kosorica sigurno ne bi uspjela postići veću cijenu. Jednostavnom računskom operacijom dolazimo do zaključka da bi Hrvatska na tom poslu izgubila najmanje tri milijarde eura. A indirektno i mnogo više od toga. Naime, jedan od prvih poteza koncesionara, što je već dokazano na trenutno najskupljoj hrvatskoj autocesti Zagreb - Macelj, bilo bi podizanje cijena cestarina. Određenom broju radnika vjerojatno bi bio uručen otkaz kao tehnološkom višku, a ne treba isključiti ni da bi došlo do smanjenja plaća.

Premijerka nam to, s druge strane, prezentira kao antirecesijsku mjeru. Jednu od onih koje bi Hrvatsku trebale izvući iz krize. Što samo svjedoči da smo u još većoj banani nego što smo bili dok se lošim idejama razbacivao Sanader. Jer on je od koncesije na kraju ipak odustao, nakon što mu je postalo jasno da bi to bilo bacanje novca. Kosor to čini se, još nije shvatila. Ili joj je, što je još gore, svejedno.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.