U VEČERAŠNJEM Otvorenom raspravljalo se o sigurnosti na hrvatskim prometnicama.
Hoće li se zabraniti vožnja s minimalnom količinom od pola promila alkohola u krvi? Hoće li se pri kažnjavanju ukinuti tolerancija prekoračenja brzine od 10%? Planira li se pooštriti zakonska regulativa koja i sada ima propisane drakonske kazne? Može li se time smanjiti broj stradalih na cestama?
Gostovali su Josip Mataija, voditelj Službe za sigurnost cestovnog prometa MUP-a, Željko Marušić, prometni stručnjak, Juraj Šebalj, automobilist, i Sandra Mikulčić, urednica magazina AutoStyle.
Naime, u javnosti su se zbog prijedloga iz Nacionalnog plana sigurnosti cestovnog prometa za razdoblje od 2021. do 2030. godine otvorila pitanja ide li se u zabranu vožnje s minimalnom količinom od pola promila alkohola u krvi, odnosno ukidanje tolerancije prekoračenja brzine od 10%.
Mataija je rekao kako u ovom trenutku ne idu u izmjene zakona što se tiče dozvoljene koncentracije alkohola u organizmu, odnosno dopuštene tolerancije vezane za ograničenje brzine kretanja u prometu.
Međutim, bit će drugih izmjena i dopuna zakona - regulirat će se električni romobili.
Prometni odgoj u školama?
Što se tiče ograničenja brzine, Šebalj je rekao da ljudi i na 130 i na 170 rade iste gluposti - prčkaju po telefonima i uopće nisu koncentrirani.
"Po meni ljudi trebaju samo biti svjesni onog trenutka što rade za upravljačem, a to je edukacija", rekao je Šebalj.
Mikulčić je rekla kako u Hrvatskoj postoji ozbiljna potreba uvođenja prometnog odgoja kao predmeta u osnovne škole.
"Sad je nešto sitno prometnog odgoja raspoređeno kroz više predmeta. Djeca kroz to prođu a da nisu ni svjesna, i sve je na roditeljima", rekla je Mikulčić.
"Prometna kultura je neophodna u osnovnim školama", poručila je.
Tu je ideju podržao Mataija, koji je rekao da su krivci za stradavanje djece njihovi najbliži. "Godišnje više od 60 posto djece strada kao putnici, ali ne u javnom prijevozu, nego u vozilima svojih najbližih", dodao je.
Politički spin
Marušić kaže kako je u javnost puštena određena količina informacija te se radi o prvoj fazi političkog spina kako bi se vidjela reakcija.
"Treba razbiti neke opasne tvrdnje poput one da ukidanje odredbe o 0.5 promila alkohola loše utječe na turizam. Treba vidjeti kakav je utjecaj sigurnosti prometa na turizam. Mislim da treba naći jednu međumjeru jer je netočno kazati, ili pogrešno, da 0.5 promila utječe na koncentraciju. Koncentracija tu uopće nije bitna. Ne stradava se zbog koncentracije, već zbog promjene obrasca ponašanja", rekao je Marušić u Otvorenom.