Potpuno autonomni osobni automobili koji mogu funkcionirati bilo gdje bez ljudske intervencije desetljećima su daleko od toga da postanu stvarnost, smatra izvršni direktor kompanije za autonomna vozila.
Govoreći na konferenciji Google Cloud Next u Londonu ovog tjedna, šef Oxe Gavin Jackson rekao je da je industrija daleko od proizvodnje automobila koji mogu parirati ili nadmašiti ljudske vozače te da bi takva vozila trebala postati "lokalni stručnjaci" prije nego što bi im se moglo vjerovati da će voziti javnim cestama, piše Yahoo News.
"Softver mora imati iskustvo, znanje i stručnost za vožnju posvuda"
"U našem okruženju konačni cilj je kreirati softver koji ima iskustvo, znanje i stručnost za vožnju posvuda. Kada je riječ o generaliziranoj umjetnoj inteligenciji koja bi to mogla postići, daleko smo od toga. Desetljećima smo udaljeni od toga", rekao je Jackson.
Oxa je startup sa sjedištem u Velikoj Britaniji koji prodaje softver za autonomnu vožnju, razvija autonomna vozila koja putuju fiksnim rutama, sa značajkama samostalne vožnje koje nadziru stručnjaci za sigurnost. Tvrtka se fokusira na gradski javni prijevoz i gospodarska vozila, a ne na osobna vozila.
Tvrtka je isprobala svoju tehnologiju u rafinerijama, solarnim farmama i rudnicima te najavila partnerstvo s tvrtkama za autonomni prijevoz eVerseum i Beep glede integracije Oxa softvera za autonomnu vožnju u putnički prijevoz u Europi i SAD-u.
Glavna prepreka je golema količina podataka
Jackson kaže da je glavna prepreka potpuno autonomnim vozilima koja mogu sama voziti pod bilo kojim uvjetima golema količina podataka koje bi bilo potrebno prikupiti kako bi umjetna inteligencija vozila osposobila da reagiraju na svaku moguću situaciju koja bi se mogla dogoditi tijekom vožnje.
Istaknuo je generativnu umjetnu inteligenciju kao potencijalno rješenje rekavši da Oxa koristi tehnologiju za simulaciju niza različitih scenarija kako bi otkrila potencijalne probleme.
"Postoji mnogo podataka koje možete prikupiti fizičkom vožnjom uokolo, a kada pokušavate prikupiti podatke na određenim rutama za autonomnu vožnju, zapravo čekate da se dogode čudne ili opasne stvari", rekao je Jackson i dodao:
"A količina podataka koju prikupite nije ni blizu dovoljno dobra za gotovo neograničene mogućnosti koje bi se mogle dogoditi u vožnji, tako da je potreban drugačiji način testiranja softvera prije izlaska na cestu."
Rasprava se sve više zahuktava
Rasprava oko autonomnih vozila posljednjih se godina sve više zahuktava. Robotaksi tvrtka Cruise dobila je odobrenje za rad 24/7 u San Franciscu početkom ove godine, ali je pristala prepoloviti svoju flotu taksija bez vozača nakon nekoliko incidenata autonomnih vozila.
Robotaksiji ne zahtijevaju ljudskog vozača i sposobni su voziti sami, ali samo u određenim okolnostima i zemljopisnim područjima. Još uvijek su daleko od pravih autonomnih automobila - vozila koja mogu voziti bilo gdje i pod bilo kojim okolnostima bez ikakvog ljudskog uplitanja.
Elon Musk se u međuvremenu suočio s kontroverzama oko Tesline značajke "Full Self-Driving", koja je pokrenuta 2016. i omogućuje korisnicima da automatski mijenjaju trake, prepoznaju semafore i parkiraju, a kritičari tvrde da naziv funkcije zavarava i sugeriraju da predstavlja sigurnosni rizik.
Tvrtka je oduvijek naglašavala da značajka zahtijeva vozača koji će je nadzirati u svakom trenutku.
Bloomberg je u siječnju izvijestio da američka Komisija za trgovinu vrijednosnim papirima istražuje Elona Muska zbog komentara o funkciji autopilota, uključujući i to je li izvršni direktor Tesle davao neprikladne izjave o tehnologiji.
"Takva vozila su još uvijek daleki san"
Gavin Jackson rekao je da su autonomna vozila "razine 5", koja mogu voziti javnim cestama bez utjecaja ljudi, zasad još uvijek daleki san. Usporedio je izazove s kojima se suočava softver za autonomnu vožnju s polaganjem "The Knowledgea", poznatog teškog ispita koji polažu londonski taksisti.
"Morate skupiti dovoljno iskustva da znate kamo idete, znati specifično ponašanje u vožnji, sve prečace, znati kako doći od A do B na učinkovit način. To je ono što i softver za samovožnju mora učiniti", kaže Jackson i zaključuje:
"Softver mora postati lokalni stručnjak gdje god radi, a s vremenom će na kraju skupiti dovoljno iskustva na svim tim nijansiranim mjestima da to primijeni na općenitije situacije, ali to je još daleko", rekao je.