ZASAD neslužbena informacija da su vještaci forenzičari utvrdili kako na bespilotnoj letjelici koja je u četvrtak, 10. ožujka, pala na Jarunu nije bilo eksploziva bila je povod kraćem razgovoru s umirovljenim pilotom, brigadirom Ivanom Selakom. On je otpočetka javno izražavao skepsu prema tvrdnjama premijera Andreja Plenkovića i ministra obrane Marija Banožića da je na letjelici bila bomba teška 40, pa čak i 120 kilograma.
"Da je bomba imala 40 kilograma eksploziva, eksplozija bi imala grozan efekt"
"Bomba koja ima 40 kilograma visokobrizantnog eksploziva koji je nečujno eksplodirao. Je li vi u to vjerujete? To je 40 kilograma eksploziva, a još su naveli koja je bomba. Vidio sam da su spominjane nekakve rasprskavajuće bombe. Te takozvane rasprskavajuće bombe - da bi bio nekakav efekt od nje, a efekt je zbilja grozan - ona najgore eksplodira u trenutku dodira", govori nam Selak.
"Dakle, ima kontaktni upaljač. Ili ima beskontaktni upaljač da eksplodira još u zraku, kad je na visini od nekoliko metara, da ima konkretan efekt. Gdje god da bi eksplodirala ta bomba od 120 kilograma s 40 kilograma eksploziva, nijedno staklo na onom domu ne bi bilo čitavo, dio bi bio uništen, nažalost, bilo bi mrtvih, bilo bi grozno", objašnjava Selak.
Kako kaže, priča o bombi ne da ne "pije vodu", nego je smatra i skretanjem s teme.
"Bit nije je li bila bomba unutra ili nije, niti je bit jesu li je poslali Eskimi, Rusi, Bjelorusi, Ukrajinci... Bit je da je gospodin koji je došao na lice mjesta sutra ujutro izjavio najveću glupost koju sam ikad u životu čuo - ovo nije prijetnja za Hrvatsku i ovo ne predstavlja nikakvu opasnost za građane Hrvatske. A tresnula mu je vojna letjelica teška šest tona iz ratom obuhvaćenog područja u centar grada. To nije prijetnja, po njemu. Dakle, građani, osjećajte se sigurno, tresnula nam je letjelica od šest tona", ironizira Selak istup ministra obrane Marija Banožića.
"Laž je da je bomba viđena samo sedam minuta prije pada"
Upravo je, naime, Banožić dan nakon pada letjelice otkrio da ona vjerojatno nije bila prijetnja za Hrvatsku.
"Drugo skretanje s teme je nesposobnost NATO-a da registrira i prizemlji tu letjelicu te upozori druge zemlje. I treća stvar, opet lažu kad kažu da su je pratili sedam minuta. Laž! Imaš odlične radare, taj radar je vidio daleko ranije. Ako je vidio sedam minuta ranije, a kretala se, kako oni kažu, 700 kilometara na sat, to je 81 kilometar. Dakle, ti si je vidio kad je ušla u tvoju zemlju, što bi značilo da ne vidiš s tim svojim odličnim radarom ni preko Drave.
Ja sam rekao - onda zapalite te radare, oni ne vrijede. Ali radari vrijede, imamo dobre ljude unutra, registrirali su je barem 250 kilometara od pozicije radara, a radar nije samo na Sljemenu. Imate i iznad Požege na brdima radar. Onda treba znati da ti radari rade u sistemu spuštenog snopa, s obzirom na to da je Sljeme na 900 ili tisuću metara, onda spušta snop i vidi. Vidjeli su je dalje od Balatona, viđena je 25 minuta ranije. Druga je priča to što netko nije radio svoj posao ili što je postavljen uhljeb za zapovjednika operativnog središta, a još veći je uhljeb u Mađarskoj, a još veći u Rumunjskoj", smatra Selak.
Zatim je objasnio kakav je, zapravo, eksploziv mogao biti u letjelici:
"Ona ima busterni raketni motor i na zadnjem dijelu njezina repa trebao je ostati trag njegova rada. Raketni motor je eksplozivno punjenje. Nakon toga, imate eksploziju za odbacivanje poklopaca padobrana za spuštanje. Imate eksploziv i upaljače, ta raketa, sama po sebi, ima gomilu upaljača koji aktiviraju piropatrone ili segmente rakete. Kad odbacujete poklopce piropatrona, to je onaj bljesak koji se vidio. Međutim, to je sve bilo u nekontroliranom kretanju letjelice.
Stala je jer nije imala goriva, pala je s velike visine pa su se padobrani poderali, a raketni motor za ublažavanje pada je radio praktički u momentu udara, a ne kad on inače radi da uspori njen pad. I taj eksploziv koji je u raketnim motorima je kruti eksploziv. Kad raketa radi, to je kontrolirana eksplozija, kad bomba radi, to je nekontrolirana eksplozija. Kontrolirano znači da ta eksplozivna smjesa gori samo dvije-tri sekunde i sva izgori, dok u bombi ta smjesa trenutno izgori, stvori ogroman tlak i eksploziju. U ovome je bila kontrolirana eksplozija", govori nam Selak.
Zapovjednici operativnih središta su u pravilu uhljebi
Banožić je izjavio da je bomba na letjelici imala 120 kilograma.
"Bombu od 120 kila zovu i mini-krmača. Nažalost, bilo bi jako puno mrtvih da je ona eksplodirala, da je zaista bila. Ali to je samo skretanje teme, vi se sad ne bavite najglupljom izjavom da ovo nije prijetnja za Hrvatsku. Jedan ministar obrane kad to kaže... To nije prijetnja? I onda se još zakapa da je nisu vidjeli nego sedam minuta prije? Razgovarao sam sa strukom koja mi je rekla gdje se što vidi. Taj radar vidi na 470 kilometara, ali smanjimo i to na upola, to je skoro 250, pa to je iznad Balatona."
Pitali smo ga i koga smatra krivcem za sve netočnosti izgovorene u ovom slučaju:
"Imamo odlične dečke na radarima, ali zapovjednici operativnih središta su u svim vojskama u pravilu ljudi s kojima u eskadrilama nisu znali što će ili su ih imali po zapovjedništvima, pa nisu znali gdje će s njima, onda ih postavljaju u OC, tamo će napraviti najmanju štetu, a naprave, u stvari, najveću."
Amerikanci su nakon 11. rujna posmjenjivali sve nesposobne tipove
Tko je najodgovorniji?
"Pa ministar obrane. Što su napravili Amerikanci nakon 11. rujna? Posmjenjivali sve nesposobne tipove. Što su napravili Rusi kad im je sletio Mathias Rust? Posmjenjivali sve nesposobne tipove. To tako rade sve zemlje. Ovo je dobro da se dogodilo, da se vidi kako je sustav nesposoban, ne samo naš, nego NATO sustav. Nesposobni su i Mađari i Rumunji, ali ne treba se sada prati po sistemu - mi smo imali sedam minuta vremena. Lažu, isto kao što su lagali i prije. Stalno lažu, slagali su hrvatsku javnost", zaključuje Selak.