SINDIKAT strojovođa Hrvatske na konferenciji za novinare govorio je o tragediji kod Novske. Tvrde da signalizacija nije radila. HŽ tvrdi suprotno, javlja N1.
Tema su "dokazi o neispravnosti i nefunkcionalnosti sigurnosno-signalnih uređaja između kolodvora Okučani i Novska u vrijeme vožnje vlaka u kojem su poginule tri osobe, suprotno tvrdnjama člana Uprave HŽ Infrastrukture i inspektora Agencije za istraživanje nesreća".
Na početku konferencije izrazili su sućut obiteljima poginulih.
"Moramo prvo izraziti sućut obiteljima poginulih i izraziti brzo ozdravljenje ovima koji su ozlijeđeni. Dosta izjava se pojavljuje u medijima koje ne prikazuju stvarno stanje onoga što je u hrvatskim željeznicama pogotovo kad je riječ o infrastrukturi", rekao je Nenad Mrgan, predsjednik sindikata.
"Oko 3-4 kilometra oko Okučana postoji smanjena brzina zbog stanja infrastrukture. Znak koji upućuje strojovođu na smanjenu brzinu. Da biste prošli pored žutog signala, treba stisnuti jednu tipku, a da bi prošli pored crvenog, imate vožnju po nalogu", pojašnjava Dalibor Petković, dopredsjednik sindikata.
"To je kvar signalizacije"
"Da su signali bili ispravni – teretni vlak je zaustavljen iz nekog razloga – putnički vlak izlazi na zeleno iz Okučana, prolazi vožnju, prolazi žuti signal, da preleti slučajno signal i crveno, kreće automatsko kočenje", kazao je i nastavio:
"Ovo je neoborivi zapis što se dogodilo, a to je uređaj koji se nalazi u svakom vlaku. Stvarna situacija je ovakva: to je kvar signalizacije i to je registrirano na uređaju. Teretni vlak izašao je na nalog iz Okučana jer već 6 dana ne radi signalizacija", dodao je.
"Procedura kaže da ako vlak ide i prijeti nesreća, mora se isključiti napon, imali su vremena za to. Zašto nije pokrenuta procedura ‘zaustavite sve vlakove’? Zašto nije upućen poziv strojovođi RDU-om? Proći crveno 100 na sat je kao da dođete na semafor, s desne strane vidite šleper, ali vi idete – to je suicid", kazao je.
"Strojovođa sigurno nije dva crvena prošao"
"Strojovođa je upravljao vlakom po proceduri ‘kolodvorski razmak’ jer je vozio 100 km na sat, a dozvoljeno je 120 km na sat, posluživao je ‘vožnja po nalogu’. Zašto je vlak otpremljen na prugu na kojoj se nalazi drugi vlak, a svi su signali u kvaru", kazao je pa dodao da policiji zamjera što nije našla nalog da strojovođa prođe na crveno. Tvrdi da je strojovođa imao nalog da prođe crveno.
"Strojovođa je bio naveden da vozi po kolodvorskom razmaku i da smije prolaziti crvene signale", zaključio je.
Ističe da u Okučanima vlakovi već 5 dana izlaze i ulaze na crveno. "Strojovođa sigurno nije dva crvena prošao, a prometnik bi to vidio i tu sad policija treba odraditi svoj posao."
"Vlak nije smio biti otpremljen iz Okučana"
Odgovarajući na pitanje je li prometnik u Okučanima ili Novskoj morao vidjeti je li vlak na otvorenoj pruzi, Petrović navodi da četiri minute nisu dovoljne da zaključi da je ovaj stajao. Kaže da prometnik nije mogao reagirati na vrijeme, prenosi HRT.
"Vlak nije smio biti otpremljen iz Okučana. Nikad se nije dogodilo da bi strojovođa sam od sebe krenuo. Tu može biti da je dobio nalog, možda ga je netko zvao, pa je dobio nalog preko telefona. Policija jako dobro slaže križaljke, ja se ne bojim", rekao je Petrović.
"Nešto se pokušava zataškati"
Dopredsjednik Sindikata je rekao da se "tu nešto iza brda valja kada su rekli da je signalizacija ispravna".
"A vidimo da to nije istina. Očito se istraga usmjerava da je krivac onaj koji se ne može braniti. Ako imate taj moderan uređaj. Probajte vi zamisliti što se pokušava zataškati. Što se dogodilo, morat će utvrditi policija, ali nešto se valja iza brda. Moj zaključak je da je on imao informaciju da je APV u kvaru i da može ići", istaknuo je Petrović te kazao da lokomotiva teretnog vlaka nije bila u kvaru.
"Strojovođa kada silazi s lokomotive, obavezan je javiti se prometniku da ide dolje", rekao je, prenosi HRT.
Podsjetimo, do nesreće je došlo u petak oko 21:30 kada se putnički vlak zabio u teretni vlak koji je stajao na pruzi. Troje ljudi je poginulo, među kojima su kondukter i strojovođa, ali i 17-godišnjak. Ozlijeđeno je 12 osoba.
"Po našim prugama vozi sve i svašta"
Mrgan je govorio o problemu u vezi radne sposobnosti strojovođa. Naveo je da "po našim prugama vozi sve i svašta".
"Prema pravilima, u kabini treba voziti samo strojovođa. No, u kabini su bili i kondukter i mladić od 17 godina. Teretni vlak ne može biti uzrok nesreće. Po meni je uzrok nesreće neispravna signalizacija", rekao je Mrgan, prenosi HRT.
Butković: Ne znam koliko ovakve pressice doprinose istrazi
Ministar prometa Oleg Butković osvrnuo se za Media servis na pressicu Sindikata strojovođa Hrvatske. Kaže da ne zna koliko takve pressice doprinose istrazi. Butković kaže da se također pita jesu li vlakovi bili ispravni i tko je odgovoran, ali da odgovora još nema, piše N1.
"Meni kao ministru i javnosti je bitno saznati istinu, saznati zbog čega je došlo do ovoga. Tu ima puno neodgovorenih pitanja. Vjerujem da ćemo što prije saznati odgovore, a slijedom tih odgovora ćemo donositi određene zaključke i nakon toga ćemo povući odgovarajuće poteze. Za mene kao ministra je jako bitno da željeznički sustav funkcionira, ovakav kakav jest", rekao je Butković za Media servis.
"Ne znam koliko tiskovne konferencije i takve stvari doprinose ovom cijelom postupku. Određene izjave i informacije koje su izlazile preko vikenda u nekim medijima po meni nisu dobre. Mi trebamo pustiti Državno odvjetništvo da temeljem dokaza koje su prikupili završe istragu na najbolji mogući način. Bilo kakvo uplitanje bilo koga pa i mene osobno kao ministra ne doprinosi tome. Ne mogu vam dati informacije jer ih i ne znam. Je li sustav bio ispravan ili ne, na to će odgovoriti istraga", dodao je ministar.