BIVŠI ministar poljoprivrede Petar Čobanković pet dana poslije izbora progurao je novi pravilnik o izmjenama i dopunama pravilnika o tržišnim standardima za voće i povrće. Kompliciran naziv ima jednostavnu svrhu. Voće i povrće odsad se može uvoziti u Republiku Hrvatsku samo preko luka u Rijeci i Pločama. Luka Split ostala je tako bez značajnog prihoda. Direktor Dragan Žanetić kaže da se radi o dvije bruto plaće za 165 zaposlenika, što je vrlo značajan gubitak.
"Intervencija države nije primjer tržišnog poslovanja"
"Ovakva intervencija države svakako nije primjer tržišnog poslovanja. Država bi trebala propisati za sve iste uvjete. Mi smo recimo za koncesiju morali platiti 200 milijuna kuna, raspolažemo najvećim rashladnim kapacitetima, a sada nas se jednom birokratskom uredbom donijetom poslije izbora, izbacuje iz igre", komentirao je za Index direktor Žanetić.
Čobanković je ovu uredbu donio bez obrazloženja tako da nije poznato kakvi su ga motivi rukovodili, osim što se možda ne radi o nekakvom potkusurivanju dugova barbi Luki i ljudima koji vode dvije luke, na koje je skrenut kompletni uvoz voća i povrća.
Zbog Čobankovića intervenirao Todorić
Luka Split obratila se čak trojici novih ministara, od kojih očekuju da se ova Čobijeva besmislena uredba stopira i stavi van snage, s obzirom da nema nikakvo ekonomsko ili bilo kakvo drugo uporište. Kako Index doznaje, u korist Luke Split založio se i sam Todorić, čiji je koncern u Dugopolju podigao najveći logistički centar u RH. Što će im centar, ako Luka ne može uvoziti voće i povrće?
U Luci split Čobankovićevu odluku smatraju apsurdnom iz više razloga. Najnaseljeniji dio obale s gradovima poput Splita, Šibenika i Zadra ostaje bez graničnog prijelaza. Tijekom godina Split je u Sjevernoj luci izgradio i opremio rashladne kapacitete površine pet i pol tisuća metara četvornih i gotovo 25 tisuća "kubika" namijenjenih prihvatu i skladištenju južnog voća. Čobijevim pravilnikom za 4 dana ti rashladni kapaciteti postaju potpuni višak!
Luka Split je godinama stvarala poslovne veze sa stranim brodarima, agentima, špediterima i prijevoznicima te lagala u opremu i kadrove da bi ovim potezom sve to bilo uništeno. Južno voće dolazi redovito svakih 14 dana morskim putem u Luku Split, a otprema se u gotovo sve zemlje regije.
Ne gubi samo Luka Split...
Ne gubi samo Luka, već i svi poslovni subjekti naslonjeni na njene aktivnosti. Agenti, špediteri, autoprijevoznici, željeznice, fitopatolozi, veterinari, lučke uprave, tegljačke tvrtke, tvrtke za održavanje svjetionika, pomorski piloti pa i sama država. Razmjeri štete dakle višestruku premašuju izgubljenu zaradu Luke Split.
Prvo ih uzeo na zub Barišić, a sad i Čobanković
Splitska je tvrtka već imala vrlo neugodna iskustva s HDZ-ovim ravnateljem Carine Mladenom Barišićem, koji je preko noći odlučio da se cjelokupno carinjenje izmjesti u Dugopolje iz nekog samo njemu razumljivog razloga. Trebalo je da Barišić završi u zatvoru da se shvati kako je premještanje bilo nezakonito i gospodarski štetno, kako za Luku, tako i za državu. U dvije godine, koliko je trajalo natezanje oko carinjenja, Luka Split i država pretrpjeli su milijunsku štetu, a nešto slično ponovno će se dogoditi ukoliko ovaj Čobankovićev dekret ostane na snazi te ako se uvoz južnog voća ponovno prebaci Slovencima u Kopar.