ISPOD nekoliko Google recenzija restorana Val u Mimicama kod Omiša pojavili su se, u formi odgovora vlasnika, šovinistički antibosanski komentari.
Za našu priču naročito je bitan odgovor ispisan na negativan osvrt jedne gošće restorana koja zamjera lošu hranu i uslugu, žilave lignje, osrednju pizzu, lošu riblju juhu. "Kada sam vidjela na ovoj stranici odgovore vlasnika na kritike drugih gostiju, žalim što sam uopće ušla u restoran. Daleko je to od domaćina. U svakom slučaju, ne preporučujem restoran zbog loše hrane prioritetno, pa sve drugo", zapisala je gošća.
"Uvik jebeni bosanci pišu nešto loše"
Ispod je, kao odgovor vlasnika, stajalo, doslovno: "Nisi tribala ni ulazit. Ni ti ni tvoje stado. Uvik jebeni bosanci nešto pišu loše. Nikad u životu niste vidili jadransku lignju. Naručujete stvari koje neznate jesti i onda pljunete a pojma nemate. Naučili ste u bosni žvakat smrznutu patagonicu pa vas iznenadila kvaliteta. Došli ste kao stado neotesane stoke. Mokri s plaže u kupaćim gaćama. Skalaki i galamili po restoranu. Zviždali za konobarom koji vas je upozorio da se kulturno ponašate da niste na čaršiji. Ajde sad stoko bosanska neodgojena napravite još koji profil pa dajte loše ocjene. Eto bar se znate koristiti internet kad se neznate ponašati!!!". Ovaj je odgovor izbrisan nakon što smo kontaktirali vlasnike, bračni par Strmečki, čiji ženski dio nije bio raspoložen za razgovor, dok je muški tvrdio da nema pojma tko je to pisao niti zna tko piše odgovore vlasnika, ali je siguran da on i supruga nisu.
Osebujne replike vlasnika nisu od jučer
Prije nego što objavimo razgovore s njima, zapazit ćemo kako nezadovoljni gosti već dugo dobivaju najblaže rečeno osebujne replike vlasnika. Ili nekog tko piše u njihovo ime. Primjerice, prije 11 mjeseci, Katarina Kamber pohvalila je predivnu lokaciju i pogled, ali se osvrnula na neljubazne, nezainteresirane i neprofesionalne konobare u prljavoj odjeći. Ubrzo je stigao odgovor: "Nevjerojatno. Peta ocjena 1 s novog profila u mjesec dana. Stvarno smo toliko dobri kad nam konkurencija moli okolo ljude da rade profile i daju nam jedinice... stvarno jadno..."
Prije devet mjeseci, na primjedbu Nina Damjanovića o preskupoj pizzi od 60 kuna, vlasnik uzvraća: "I meni je preskup Ferari pa ne ulazim u dućan. Imaš jelovnik s cijenama, šta si ulazio u restoran koji ti je skup?"
"Još pripadnika stada iz Bugojna"
Evo i odgovora na negativnu recenziju jedne gošće: "Još pripadnika stada iz Bugojna. Ova seljanka misli da zna pisati na Njemačkom jeziku. Samo nastavite... lakše ću vas reportat za spam." Jedan je odgovor napisan i na engleskom: "Fake troll acc made by some people from bosnia. Reported."
Ima u tim vlasničkim osvrtima svega, najčešće optuživanja recenzenata da lažu, gdjekad ih se naziva idiotima koji pišu gluposti. Autor je nerijetko neprijateljski nastrojen prema konkurenciji i, kao što ste shvatili, Bosancima. Nećemo baš sve citirati, ali ćemo navesti još jednu prepisku nastalu prije dvije godine. Ivan Jukić napisao je: "Vlasnik je bio iznimno neodgojena osoba sklona vikanju i galamljenju na goste. Ne libi se ni od fizičkih prijetnji niti spominjanja 'muslimanske majke.' U svakom gostu očito vidi prijetnju u vidu muslimana. Neka mu je sa srećom sa takvim stavovima o životu!"
Uslijedio je odgovor: "Lažove. Prvo i najvažnije nisi ti nikakav gost nego si sa svojom ženom došetao cestom s kesom praznih limenki od pive koje je ona bacala u moju kantu za smeće. Normalnim glasom i kulturno sam vas upozorio da je to privatan kontenjer u kojeg ne možete bacati smeće. Na to si nekulturna bosančino odgovorio citiram 'ali smeće ima ime i prezime.' Opet sam ti bez uvrede rekao da ima i da je moje i da ti nedam bacat smeće i da pitaš onog tko ti je iznajmio apartman di da bacaš smeće. Na to mi seljačino rekao da sam istrošeni kurton. Šta si očekivao? Imaš sreće šta sam bio dobre volje pa te nisam dobro našamara i lansira u bosansku pripizdinu iz koje si tako nekulturan i bezobrazan ispao. Šta ne dođeš pa kažeš u lice a ne pišeš laži po internetu pičketino jedna bosanska nekulturna."
Kratka, ali znakovita pohvala
Prije nego što riječ prepustimo vlasnicima, zapazit ćemo i da je izvjesna Valerija Milavić prije godinu dana Valu dala pet zvjezdica uz kratku, ali jasnu pohvalu: "Iznenađujuća hrana, profesionalna usluga i prekrasan pogled."
Kao vlasnik Vala u sudskom je registru navedena tvrtka Roibos, a u sudskom registru piše da su njezini vlasnici Valerija i Marko Strmečki. Nazvali smo restoran. Prva dva poziva ostala su neodgovorena. Treći se put javio ženski glas:
Restoran Val, izvolite.
A nema vlasnika tu.
Gospodin Strmečki, jel?
Mmmmmm... nema ga, niko od vlasnika nema.
A kad bih ga mogao nazvati?
Pa možete uputit na mail.
Aha. Koji mail?
E sad, neam blage di je tu. A u vezi čega je?
Ma nešto mi treba, neka informacija.
Možete od mene, slobodno.
A vi ste?
Vlasnica.
A vi ste vlasnica?
Tako je. E.
Ja sam Vladimir Matijanić, novinar Indexa. Zovem vas u vezi ovih recenzija koje su objavljene gdje se spominju, da citiram, "jebeni Bosanci"...
Kako ste rekli za Index? Kako se zovete?
Vladimir Matijanić.
Vladimir Matijević (zapisuje)...
Matijanić.
Okej, dalje, šta vam treba?
A vi ste?
Pogledajte, tvrtka Roibos vlasnici, znači Valerija Milavić. Recite, dalje.
Znači, ovdje, na recenzijama koje se mogu vidjeti na Googleu se, uz ostalo, pod odgovor vlasnika na jednom mjestu spominje...
Gospodine, ja sam pravnik po struci, je li vas nešto zanima konkretno, jel vam mogu nešto reć ili?
Da, zanima me konkretno...
Šta bi vi od mene tili intervju ili šta? Sliku, šta?
Ne, nego vaš komentar zašto piše...
Nemam komentara i hvala vam gospodine Matijeviću...
Gospodine, nemam komentara. Hvala vam na pozivu. Pozdravite Kostanje Matijeviću.
Koga?
Tu se veza prekinula. Razgovor možda nije najinformativniji, ali nam se čini kako bi ga bila šteta ne objaviti.
No, s Valerijom se očito nismo usrećili, pa smo nastavili tražiti dalje i na nekoj stranici našli mobitel tvrtke Roibos. Nazvali ga, javio se muški glas.
Dobar dan, jesam dobio vlasnika tvrtke Roibos?
Je, recite.
Je li to gospodin Strmečki?
Je, recite.
Ispričavam se što vam smetam, ja sam Vladimir Matijanić, novinar Indexa. Imate li minutu vremena?
Iman, iman. Recite.
Evo, ovako: u recenzijama vašeg restorana pojavilo se nekoliko komentara kao odgovori vlasnika u kojima se na dosta bizaran način govori o Bosancima...
Je, ovako, evo sad ću vam ja reć nešto. Znači, mi smo upravo na telefonu sa, ovoga sa... Znači ovako. Nije istina, ovako stoje stvari. Znači, nama je u subotu, znači, bila u restoranu, ja osobno nisam bio tu, ja osobno nisam bio tu, ovoga, bio je moj konobar, imamo snimke video nadzora. Došla je jedna grupa ljudi, koji jesu bili Bosanci, ušli su u restoran, ušli su u restoran, ovoga, u kupaćim gaćama, sve to je nebitno. Znači, situacija je bila sljedeća: zviždukali su za konobarom sve i na kraju su tražili nekakav popust, ovo-ono, da im nije valjalo, momak je bio sam, reka im je da idu ća, da im neće dat popust i onda je krenilo na internetu. Znači, mi smo dobili u zadnjih 12 sati, 13, jedno sigurno 10-15 jedinica. Ona je nama pritila, ja imam screenshotove sa njenog profila, ovoga, di je ona nama pritila da će ona nama zvat sve svoje prijatelje, dat jedinice. Mislin, neka daje, ne mogu se ja s tim borit, ovoga, ja ću sada pokušati to sve ugasiti, jednostavno ne znan šta da vam rečem, ono. Stvarno mi ovo ne triba u ovome, kako se zove, u svome poslu i svim problemima mi još ovo stvarno ne triba.
Nemam pojma. Ne znam.
"Jebeni Bosanci, nešto pišu loše, nikad u životu"...
Ali ja... Ne, ne ne, nemam pojma.
To je odgovor vlasnika. Jeste to pisali vi ili gospođa Valerija?
Ne, ne, ne, ne nije to pisao nitko od nas, niti mi imamo... Mi uopće nemamo kontrolu nad tim odgovorima, znači mi ne znamo niti tko je taj account napravio. Znači, ovdje neki gore daje peticu, pa odgovara ovaj, ja nemam pojma uopće ko su ti ljudi. Evo pogledajte, znači, je li otvoren isprid vas kompjuter?
Je.
E, ajd ovako. Neki, ima ovako. Znači, tu je počelo četri-pet jedinica i onda ima.
Ali imate ocjenu 4.0. To nije loša ocjena.
Pa ocjena nam je bila 4.6 do jučer. Mi smo stvarno restoran koji se trudi oko gostiju, pa pogledajte šta ljudi pišu o nama, pogledajte nam slike, pogledajte nam ocjene koje smo dobili u zadnjih misec dana otkad smo otvorili. Dobili smo...
Kao i u svakom javnom poslu i u svakom restoranu, imate dobrih i lošijih ocjena.
Ali, slušajte me. Suština cile priče je šta ja ne znam, nisam ja to odgovara. Mi smo sad napisali Googleu da nam da kontrolu nad tim korisničkim profilom kojim se sve to vodi.
Mi nemamo kontrolu nad tim, stvarno nemamo. Uza sve probleme, nije u interesu imat ovakve stvari. Znači, ja imam probleme s Gradom Omišom, mislim, šta ću vam pričat, ja sam s vašim kolegom razgovara po pitanju toga, nismo ništa objavljivali. S koncesijama imamo, ucijenio nas je gradonačelnik, kaznene prijave smo digli, stvarno mi ne triba nikakva medijska eksponacija u ciloj ovoj priči. Ovoga, ne znam šta bi vam reka. Ja ću pokušat se pravno zaštitit od ovoga, ali ja vam čvrsto, kategorički demantiram da je itko od našeg menadžmenta napisa išta tamo na toj stranici. A ja ću pokušat to ugasit. Mislim, ne mogu ugasit, al ću pokušat dobit kontrolu nad tim da uopće nema nikakvih komentara.
Ni unatrag godinu nitko od vas nikad nije ništa pisao?
Znači ovako: ja vam kategorički tvrdim, znači, to ću vam poslat ko pravno očitovanje, ako oćete i sve, da niko od našeg menadžmenta nema kontrolu nad tim, još uvik. Znači, imat ćemo kroz... Zvali smo sad na telefon, javila nam se neka u Indiji, ne razumi boga tebe, ali smo poslali mail, mogu vam poslati screenshotove maila, svega živoga. To mi nemamo, a da je problema s tim gostima bilo, je.
Pa to mi je konobar reka. Ne znam ko je. Pa ja pokušavam saznat ko ima. Nemam kontrolu nad accountom. Ja da imam kontrolu nad accountom, ja bi se sad logira, maka manager respondove i riješen problem. Zdrava logika stvari.
Ali sve što tamo piše je ono što ste mi vi više-manje rekli.
Je, pa to je sve istina. Mene zanima, ja ću pokušat saznat, kad dobijem kontrolu u iduća 24 sata, ja ću to izbrisat, znači.
Gospođa Valerija je suvlasnica?
Meni žena. Znači nije ona sigurno u tome, ona je čak meni rekla da to uopće ne gledamo, da to nema smisla.
Ona je Milavić Strmečki, je li tako?
Nije, ona je Strmečki čisto.
A bila je Milavić?
Davno nekad.
Jer imate prije godinu dana recenzija Valerije Milavić.
Samo malo, daj, moram doć do kompjutera, samo sekundu. Ne znam, moram pogledat, vidit ću, čim uspijem, poslat ću vam na mail sve šta sam pisa Googleu, pa ćete vidjeti.
Nešto kasnije Strmečki nam je, kao direktor tvrtke Roibos, poslao pisani odgovor, "nastavno na Vaš telefonski upit po pitanju vrijeđanja na nacionalnoj osnovi u komentarima na društvenoj mreži Google+ kao odgovor na negativnu recenziju od strane gosta za ugostiteljski objekt Restoran Val u Mimicama koji posluje u sklopu naše tvrtke".
Što kaže Strmečki u službenom očitovanju?
"Kategorički demantiramo bilo kakvo vrijeđanje na nacionalnoj i vjerskoj osnovi kao i odbacujemo bilo kakvu povezanost tvrtke Roibos d.o.o., njene uprave i zaposlenika s bilo čim od navedenog. Na navedenoj društvenoj mreži nitko od zaposlenih i uprave tvrtke nije napravio profil niti imao pristupne podatke do novinarskog upita. Na istom nema novijih slika niti se održava. Jedini profil službeni i pod našom kontrolom je onaj na facebooku i vidno je ažuriraniji i drugačiji. Službeno smo od google-a zatražili i dobili kontrolu nad navedenim korisničkim računom s danom 18. 06. 2019. u 11:30h kada smo uklonili sve što je bilo napisano, a eventualno bi se moglo protumačiti kao vrijeđanje na nacionalnoj ili vjerskoj osnovi", piše Strmečki u odgovoru, pa navodi kako su "analizirajući navedeni profil" utvrdili da se u zadnja 24 sata vodi intenzivna kampanja protiv njihova restorana "mahom od ljudi iz okolice Bugojna (BiH)".
Ponavlja i poznate primjedbe na račun gostiju iz BiH, sada obogaćene s nekoliko detalja - ušli su mokri i u kupaćim kostimima, "dok je konobar uspio stići do njih da ih primi, oni su sami sjeli za stolove i uzeli jelovnike s pulta namijenjenog konobarima", galamili su, djeca su skakala po stolovima, "dozivali konobara zvižducima i s pajdo" - i tako dalje. Gosti su, na koncu, imali primjedbi na lignje koje konobar nije uvažio i tu su, po Strmečkom, počeli problemi.
Google šalje pristupni kod za komentare vlasnika na fizičku adresu restorana
Najavljuje kaznenu prijavu za klevetu i tužbu za naknadu štete protiv osobe - spominje joj ime - koja na svome Facebook profilu "javno poziva prijatelje da daju negativne recenzije njihovu restoranu" te zaključuje kako je iz recenzija i pohvala vidljivo da rade profesionalno. Hvale se gostima iz cijelog svijeta, nedavno su kuhali za "grupu gostiju s arapskog govornog područja u pratnji jednog gospodina iz Sarajeva" koji su tražili halal hranu. "Potrudili smo se i bili pohvaljeni. Stoga kategorički odbijamo bilo kakvo povezivanje s rasnom, nacionalnom i religijskom diskriminacijom. Naš je jedini krimen taj što ne toleriramo balkansku 'kulturu' i ne posustajemo pred 'balkanskim metodama (iskamči đabe)'. Nismo i nećemo nikad. Pod cijenu svega", zaključuje Strmečki.
U razgovoru s jednim ugostiteljem doznajemo da je proces otvaranja računa na Google+ vrlo detaljan, a Google na fizičku adresu objekta za koji se račun otvara šalje fizičko pismo s pristupnim kodom. Iz toga slijedi da je u ime vlasnika restorana Val mogao odgovarati samo netko s pristupnim kodom koji je došao poštom na fizičku adresu restorana.
Razgovarali smo i s jednim IT stručnjakom koji nam kaže kako bi se autorstvo odgovora u slučaju o kojem pišemo moglo utvrditi "jedino inspekcijom računala, što je nemoguće bez suda. Google vodi jako puno računa o sigurnosti, zato i jesu na vrhu. Ne vjerujem da bi im račun mogao probiti netko sa strane, prije netko u samom objektu, ali ponavljam, bez uvida u računalo, možemo samo nagađati", ističe naš sugovornik iz svijeta IT-a.