DO NOVOG probijanja zvučnog zida u Zagrebu došlo je ovog utorka.
>>Jako je grunulo u Zagrebu. Čini se da se radi o probijanju zvučnog zida
Kako smo pisali, glasan prasak čuo se u gotovo svim dijelovima grada. Građani Zagreba iz šireg centra te iz istočnog dijela javili su da je zvuk bio glasniji nego inače.
Zašto se inzistira na ovim vježbama?
Iz Ministarstva obrane najavili su mogućnost probijanja zvučnog zida. Osim u utorak, u okviru planiranih zadaća Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, letačke aktivnosti uz koje se može očekivati probijanje zvučnog zida najavljene su i za danas i sutra.
U posljednje vrijeme često se odvijaju ove vježbe i događa se probijanje zvučnog zida. Redovite letačke aktivnosti lovačkih aviona HRZ-a održane su i sredinom ožujka i sredinom veljače. Kako vidimo na stranicama MORH-a, piloti su vježbu imali i 30. siječnja.
MORH smo pitali zbog čega se inzistira na ovim vježbama kad uskoro MiG-ovi ionako odlaze u povijest, a zamijenit će ih francuski Rafalei. Radi se o 12 rabljenih francuskih višenamjenskih borbenih zrakoplova tipa Dassault Rafale F3R, 10 jednosjeda i dva dvosjeda koje je Hrvatska kupila za 999 milijuna eura, što s PDV-om iznosi 1.1 milijardu eura.
Trebali bi doći u svibnju 2024. godine. Uostalom, šestorica pilota HV-a počeli su obuku na tim avionima, objavio je nedavno Večernji list. Ubrzo nakon prve grupe pilota otići će i nova grupa od šest pilota, a razlika je u tome što se u prvoj grupi nalaze već iskusni borbeni piloti koji su do sada letjeli na supersoničnom MiG-u 21, a u drugoj grupi mlađi piloti koji su obuku završili na Pilatusima PC-9, školskim avionima HRZ-a.
Klasan: Radi se najnormalnije na MiG-ovima dok ne dođu Rafalei
Iz MORH-a nam nisu odgovorili. No problematiku nam je objasnio raketni inženjer Vilko Klasan, umirovljeni brigadir Hrvatske vojske i stručnjak za protuzračnu obranu.
"Dok Rafalei ne dođu, sve aktivnosti i zadaće, sve obaveze prema NATO-u, treba izvršavati. I taj prijelaz treba napraviti glatko. Vidimo da Česi istovremeno sad lete na Gripenima i MiG-ovima. Dok se ne preuzmu Rafalei, dok novoobučeni piloti ne budu djelovali u njima, radit će se na MiG-ovima", objasnio je.
Dodaje da je zato ovo potpuno normalno.
"To su redovne letačke aktivnosti. Morate zadaće izvršavati, letačke aktivnosti se moraju odraditi, piloti moraju biti u treningu. Rafalei će to sve samo preuzeti. Ovi avioni su sad sve što imamo. Stari su, ali ispravni i obavljaju svoje zadaće", objasnio je.
"Postoje i obaveze prema NATO-u"
Govori kako, između ostaloga, svi ovi letovi imaju i svoju "pojavnu funkciju".
"Morate pokazati da možete izvršiti zadaće, ali napominjem da imamo obaveze prema NATO-u, kao i zadaće u sklopu sustava nacionalne sigurnosti. Zašto vojska vježba? Za slučaj rata. Mora biti spremna. Uostalom, što ako Rafalei budu kasnili? Morate raditi s MiG-ovima", napomenuo je.
Mnogi čitatelji u komentarima tvrde da su vježbe učestale zbog rata u Ukrajini, ali i da su češće nego prije.
"Vježbi ima kao i prije. Ali ljudi su zabrinuti. Svijet se pomjerio geopolitički, strah je što će biti. Pa kome je svejedno kad Medvedev ulazi u detalje nuklearne eksplozije? U strahu su velike oči, ali u ovom slučaju se ništa ne događa, samo psihološki percepcija je drugačija", naveo je Klasan.
Zašto vojni avioni ne lete iznad mora?
Index je nedavno nazvao umirovljenog pilota i brigadira Ivana Selaka i pitao ga zašto se baš zvučni zid probija iznad naseljenih područja poput Zagreba.
"Čujte, mi smo mala zemlja, negdje se mora letjeti. I ne bih rekao da je to uvijek iznad Zagreba, zvuk se može probiti i od 40 do 50 kilometara daleko od Zagreba, ali buka se čuje sve do Zagreba.
Taj zrakoplov leti na 14-15 tisuća metara, to je jako visoko. Zato se onda zvuk ne prostire samo ispod aviona, nego i bočno. Ako, recimo, dođe do probijanja zvučnog zida kod Karlovca, opet će se zvuk eksplozije čuti iznad Zagreba", rekao je.
Pitali smo ga i zašto vojni avioni ne lete iznad mora.
"Bilo bi moguće da je nasred Jadrana, ali trebalo bi doći i do tog teritorija pa naglo ubrzati, a i onda bi smetalo onima s platformi i otočanima. Uglavnom, rekao bih da je to tako, negdje se mora ispitati rad motora.
Rad motora se ne ispituje uvijek na povoljnim režimima, nego i na onima koji su nepovoljni, da se vidi hoće li raditi pri visokim brzinama i na ekstremnim visinama", zaključio je za Index umirovljeni pilot i brigadir Ivan Selak.