Što će biti s Uberom?

Foto: Hina

POSLJEDNJIH dana, pomalo u sjeni ljetnih vrućina, otvoreno je pitanje regulacije rada Ubera koji je zasad, kako su u više navrata govorili ministar Butković i Andrej Plenković, nelegalan.

Radna skupina sastavljena početkom ove godine, a u koju ulaze predstavnici četiriju gradova (Zagreb, Rijeka, Split i Velika Gorica), Ubera, taksista, Ministarstva prometa i Ministarstva gospodarstva, trebala bi dogovoriti kako će izgledati novi zakon. To bi trebalo biti poznato ovu jesen.


Sve se ovo događa u sjeni višemjesečnih prosvjeda taksista, koji su kulminirali s dvije nelegalne blokade prometa ovog ljeta. Jedna se odvila u Zagrebu, a druga diljem Hrvatske. U međuvremenu je Ministarstvo prometa zatražilo od suda zabranu aplikacije Uber, što je izazvalo dosta reakcija, da ne kažemo podsmijeha, u javnosti.

Blokade koje su radili taksisti eskalirale su i nasiljem nakon što su navijači Hajduka, iznervirani kolonama i blokadom prometa na nesnosnim vrućinama, istukli trojicu taksista. Četiri osumnjičenika predala su se prije nekoliko dana policiji. U sjeni svih tih događaja i u situaciji koja je stalno na rubu incidenta, budući da taksisti ne odustaju od novih prijetnji blokadama, radna skupina trebala bi uskoro, a to znači u idućih nekoliko tjedana, dogovoriti kako će izgledati novi zakon.

Tako Slobodna Dalmacija danas saznaje da će Uber ostati na tržištu i da će se tretirati kao drugi taksi prijevoznici, s dozvolama i licencama do kojih će se lakše dolaziti.

 

"Ministarstvo je još na početku"


No, kako Index saznaje iz dobro upućenog izvora, takav scenarij je izgledan, ali zapravo se još ništa ne zna.

"Sve što se pisalo do sada u medijima spinovi su i jedne i druge strane. Ministarstvo je, što se tiče novog zakona, još uvijek na samom početku. Ono je prije deset dana zatražilo od Prometnog fakulteta u Zagrebu da izradi studiju o tome kako novi zakon treba izgledati, odnosno da daju prijedloge kako bi novi zakon trebao izgledati uspoređujući legislativu EU-a i stvarne potrebe domaćeg tržišta. Rok za Prometni fakultet je 1.9. Uzgred rečeno, do 1.9. je više-manje cijelo Ministarstvo prometa na godišnjem", govori naš izvor. Dakle, ukratko, ne da još nije doneseno rješenje, nego Ministarstvo tek sad traži studiju Prometnog fakulteta.

Naš izvor se slaže da će najvjerojatnije zaista doći do liberalizacije taksi usluga. No, to je još uvijek u fazi nagađanja, pa stoga nije moguće ni približno znati kako će sve skupa izgledati.

"Iz razgovora s Prometnim fakultetom, ali i predstavnicima Ministarstva, može se zaključiti da će se tržište liberalizirati. Bit će više taksija na cesti, uvjeti će biti jednostavniji. Isto tako, načelni stav Ministarstva prometa i Prometnog fakulteta je da će Uber morati postati taxi, morat će se tako registrirati. Prijedlog zakona će izaći možda krajem devetog mjeseca", kaže naš sugovornik koji ipak smatra da će prijedlog zakona izaći nešto kasnije, u listopadu.

"Onda će do nove godine prolaziti javnu raspravu, a oko nove godine bi zakon mogao stupiti na snagu. Sigurno je da će se uvjeti za taksi donekle pojednostaviti, ali teško je reći kako će to točno izgledati", kaže naš sugovornik.

"Iako neki mediji pišu drugačije, činjenica je da je stvar još uvijek na početku", podvlači crtu naš sugovornik koji je želio ostati anoniman.

Prokomentirao nam je i odluku Ministarstva prometa da zatraži od suda zabranu Uberove aplikacije. To je, smatra naš sugovornik, jednostavno kupovanje vremena kako bi se umirilo taksiste.

"Taksisti su napravili veliki pritisak na Ministarstvo koje je onda tražilo zabranu aplikacije. No u Ministarstvu su svjesni da cijeli taj proces traje dovoljno dugo da od toga neće biti ništa. Oni su tako osigurali mir do donošenja novog zakona", zaključuje naš sugovornik.

Iz Ubera nezadovoljni medijskim najavama

Iz Ubera, pak, pričaju drugačiju priču. Iako je dio medija objavio da će Uber iz cijele ove priče izaći kao pobjednik, oni su nezadovoljni činjenicom da se u igri zadržavaju gradske dozvole.

"Neslužbeni prijedlog kakvog je Ministarstvo iznijelo u medijima na prvi pogled pokazuje dobar smjer, ali služi više kao kozmetička mjera, a manje kao liberalizacija tržišta koju stotine tisuća naših sugrađana želi.


Primjerice, i dalje ostaje dvostruka administracija s licencama i dozvolama. Prve se izdaju na razini države, druge u gradovima. To je nepotrebno, a budući da je dugotrajan proces, ostavlja prostor za lokalnu korupciju i ograničava poduzetništvo, što u konačnici znači veće cijene prijevoza za građane.

Nadalje, za uspješan rast cjelokupne industrije potrebno je ukloniti zastarjela pravila poput ograničavanja cijene. Minimalna ili maksimalna cijena dugoročno su štetne za korisnike jer s jedne strane smanjuju izbor, a s druge strane dovode do apsurda, gdje se vožnja u starom potrošenom vozilu naplaćuje isto kao vožnja u novoj limuzini.

Također, nova regulativa mora omogućiti izbor metode obračunavanja cijene, bilo to GPS-om ili predugovaranjem cijene s ponuđačima usluge. Nije dovoljno samo vezati određivanje cijene na zastarjeli uređaj koji samo mjeri okretaje kotača - taksimetar - ne predlaže optimalnu rutu i podložan je manipulaciji.

Nadalje, potrebno je ukloniti postojeći uvjet stručne osposobljenosti prijevoznika, odnosno potrebu za stjecanjem kvalifikacije za vozače (KV vozač - trogodišnja škola). Postojeći uvjet nije relevantan za pružatelje usluga prijevoza osobnim automobilom, već za vozače kamiona i autobusa. Dovoljno je posjedovati vozačku dozvolu B kategorije te iskustvo vožnje od najmanje 3 godine. K tome treba dodati i redovni liječnički pregled i napredni tečaj sigurne vožnje.

Trenutno stanje u svim gradovima ukazuje na nedostatak adekvatnog broja vozila i vozača koji nude usluge prijevoza. Tako, primjerice, u Splitu posluje tek 180 registriranih autotaksi prijevoznika, a postoji potreba za najmanje 5,000 dodatnih ponuđača. U Zagrebu ima svega 1,200 taksista, a prema trenutnoj potražnji postoji potreba za najmanje 10,000 dodatnih vozača.

Dolaskom Ubera u Hrvatsku, stvoreno je više od 2,000 novih radnih mjesta u tvrtkama i obrtima partnera-vozača. Isto tako, Uber u Hrvatskoj danas koristi više od 100 tisuća korisnika kojima je na takav način omogućeno sigurno, povoljno i pouzdano kretanje gradovima.

Zato smatramo da je potrebno što prije modernizirati postojeću regulativu sukladno preporukama Europske komisije koja zagovara liberalizaciju i razvoj, jer se jedino na takav način povećava izbor za krajnjeg korisnika, stvara najmanje 15,000 novih radnih mjesta, smanjuje vrijeme čekanja vozila i ne ograničava sloboda kretanja", stoji u odgovoru Ubera na pitanje Indexa.

Sve u svemu, bit će zanimljivo vidjeti kako će novi zakon izgledati.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.