Što je sve Rimac obećao napraviti za milijardu i pol kuna

Foto: FaH

EUROPSKA komisija je danas odobrila hrvatsku državnu pomoć Mati Rimcu za projekt robotaksija u iznosu od 179.5 milijuna eura, odnosno gotovo milijardu i pol kuna.

Kako je objavljeno, pomoć će biti u obliku izravne bespovratne potpore i pokrit će oko 45 posto prihvatljivih troškova. Ako se projekt pokaže vrlo uspješnim i ostvari dodatnu zaradu, korisnik će dio primljene pomoći vratiti državi.

Radi se o projektu šire urbane mobilnosti u Zagrebu koji će korisnicima omogućiti kombiniranje više načina prijevoza putem jedinstvene platforme. Bude li uspješan, model bi se mogao proširiti na druge gradove EU.

Cilj potpore je podržati tvrtku P3M (Project 3 Mobility LLC) u razvoju usluge koja se temelji na potpuno autonomnom električnom vozilu, tzv. robotaksiju.

Iz EK su ustvrdili da je mjera potrebna i prikladna za potporu razvoju inovativnih rješenja za urbanu mobilnost, čime se pridonosi strateškim ciljevima EU povezanima s digitalnom tranzicijom.

Provjerili smo službeni dokument Plan oporavka i otpornosti objavljen u srpnju 2021. godine, kojim je vlada predstavila kako planira potrošiti prvih 819 milijuna eura iz Mehanizma za oporavak i otpornost EU, koji su sjeli na račun hrvatskog državnog proračuna prije dvije godine. 

Među pet velikih projekata našao se i Rimčev o robotaksijima, pa smo se prisjetili što su se to vlada i Rimac obvezali napraviti s europskim novcem koji je dobila Hrvatska. 

Plan Oporavka i Otpornosti, Srpanj 2021. by Index.hr on Scribd

 

Tri ključne komponente

U službenom dokumentu Rimčev projekt nosi naziv "Istraživanje, razvoj i proizvodnja vozila nove mobilnosti i prateće infrastrukture" te je označen kodom C1.4. R5-I2. Za cilj se navodi "razviti i implementirati u potpunosti novi ekosustav urbane mobilnosti (odnosno tzv. MaaS - mobilnost kao usluga), usko integriran s javnim gradskim prijevozom koji će se sastojati od 3 ključne komponente nužne da bi potpuno autonomna vozila mogla funkcionirati i sudjelovati u prometu". 

Te tri ključne komponente su, kako se navodi u dokumentu, potpuno autonomno električno vozilo pete razine autonomije, razvoj i izgradnja specijalizirane infrastrukture za autonomna i električna vozila integrirane s javnim gradskim prijevozom i razvoj softverske platforme za upravljanje kompletnim sustavom.

Dodaje se da će se realizacijom ovog projekta u Zagrebu postići znatno povećanje sigurnosti u prometu, povećanje efikasnosti svih sudionika te smanjenje prometnih gužvi. 

Primarni je cilj, stoji u dokumentu, postići značajan pozitivan utjecaj na okoliš kroz smanjenje ukupne emisije štetnih plinova uzrokovane prometom motornih vozila, kroz istraživačke i inovacijske procese, prijenos tehnologije i suradnju između firmi usmjerenih na nisko-ugljično gospodarstvo, otpornost i prilagodbu na klimatske promjene.

Što točno Rimčeva firma tvrdi da će biti robotaksi?

Nadalje, u dokumentu je detaljno opisano što se točno misli pod "potpuno autonomnim električnim vozilom" pa stoji da će se "konstruirati u potpunosti novo električno vozilo pete razine autonomije, koje će biti sposobno izvršavati sve dinamičke funkcije vožnje bez ikakve asistencije vozača-osobe, čiju funkciju će u potpunosti preuzeti umjetna inteligencija, odnosno autonomni sustav vožnje". Dodaju da je ovo najkompleksniji dio projekta.

Što se autonomnog sustava vožnje tiče, odnosno umjetne inteligencije koja će upravljati senzorima i kamerama, kažu da su odabrali firmu koja je među tri vodeće u svijetu u tom području. 

Kad je riječ o infrastrukturi, u dokumentu se navodi da će biti razvijena infrastruktura specijalne namjene u kojoj će se navedena vozila održavati i čistiti te provjeravati rade li svi sustavi na njima ispravno. 

"Navedena građevina bit će razvijena kao dio cjelokupnog multimodalnog rješenja odnosno terminala, dogovorenog u suradnji s Gradom Zagrebom", navodi se u vladinom dokumentu. To je tzv. Centar mobilnosti na Savi za punjenje Rimčevih robotaksija koji bi trebao biti na zelenoj površini kod Studentskog doma Stjepan Radić. Trebao je biti izgrađen do kraja 2022. godine, ali radovi na njemu, koliko nam je poznato, još nisu ni počeli.

I pod trećom komponentom navodi se softverska platforma za koju se, piše u dokumentu, planira integracija s javnim gradskim prijevozom te željeznicom. Navode se i vaučeri za besplatne vožnje za osobe s invaliditetom koji će vrijediti najmanje pet godina nakon izdavanja.

U dokumentu stoji da će centar za punjenje robotaksija biti gotov do kraja 2022.

U dijelu dokumenta u kojem se spominje provedba stoji da je "projekt trenutno u fazi razvoja autonomnog vozila koju karakterizira dovršen inicijalni prototip te započet rad na razvoju verifikacijskih prototipova koji će imati sve karakteristike finalnog vozila". Podsjećamo, taj dokument objavljen je u srpnju 2021. godine.

Nadalje, navodi se da će u narednom razdoblju, od tog srpnja 2021. godine, "glavne aktivnosti biti fokusirane upravo na nastavak razvoja navedenih prototipova kojih je planirano 60 te razvoj autonomne električne platforme vozila i baterijskog sustava prilagođenog specifičnostima autonomnih vozila".

Isto tako, u dokumentu Plana oporavka i otpornosti piše da se u Hrvatskoj kasnije planira serijska proizvodnja robotaksija. 

I onda dolazimo do rokova, odnosno, kako stoji u dokumentu, "indikativnog vremenskog tijeka projekta". 

  • 2021. Pripremanje novog prezentacijskog prototipa, rad na pripremi za početak gradnje specijalizirane infrastrukture, odabir svih parametara za integraciju autonomnog sustava vožnje i senzora na vozilo, izrada softverske platforme
  • 2022. Izgradnja specijalizirane infrastrukture, dovršetak prezentacijskog prototipa i početak izrade verifikacijskih prototipa, integracija sustava autonomne vožnje i senzora na vozilo, projektiranje linije za serijsku proizvodnju, izrada softverske platforme
  • 2023. dovršetak proizvodnje verifikacijskih prototipova, njihovo testiranje, testiranje sustava autonomne vožnje, testiranje specijalizirane infrastrukture, izrada kalupa za serijsku proizvodnju, instalacija linije za serijsku proizvodnju, integracija softverske platforme s vozilima i infrastrukturom te povezivanje s ostalim pružateljima usluga
  • 2024. testiranje svih sustava i pokretanje pilota usluge u Zagrebu
  • 2025. pokretanje komercijalne usluge s punom funkcionalnošću u Zagrebu.

Koliko znamo, specijalna infrastruktura nije izgrađena, a o prototipovima se nikada službeno nije govorilo.  

Planirani ukupni troškovi ovog Rimčevog projekta, stoji u dokumentu, iznose tri milijarde i 411 milijuna kuna. Kroz Instrument za oporavak i otpornost (RRF) planirana je dodjela sredstava u iznosu od 1.485.000.000 kuna, što je upravo ovo što je danas Europska komisija potvrdila da će Hrvatska dati Mati Rimcu za njegov projekt robotaksija. Potom je objavljena tablica s detaljnim troškovima i kako su oni raspoređeni. 

U dokumentu se spominje inicijalna flota od 700 autonomnih električnih vozila koja je planirana za Zagreb, a čija je proizvodnja planirana za 2024., te dodaje da neće biti financirana iz ovog projekta, već iz drugih izvora sredstava tvrtke koja će projekt provesti, a to je Project 3 Mobility, čiji su osnivači Mate Rimac, Marko Pejković, direktor za strategiju u Rimac Automobilima, i Adriano Mudri, glavni dizajner u Rimac Automobilima.

Potom se opet spominje razvoj infrastrukture, rad na početku njezina razvoja odnosno gradnje te navodi da je isti planiran za početak 2022., dok bi svi sustavi na njoj bili instalirani i spremni za testiranje početkom 2023. godine.

Na koncu se navodi da je firma Project 3 Mobility (P3M) samostalni nositelj svih aktivnosti vezanih uz realizaciju ovog projekta te je odvojena pravna osoba od tvrtke Rimac Automobili, a vlasnički će biti povezane kroz udio koji će Rimac Automobili steći temeljem ulaganja kapitala u dogledno vrijeme.

Ističe se da neće biti povezanosti na razini operativne suradnje, ali da ona nije isključena u budućnosti na razini pojedinih komponenti samog vozila koje će P3M razviti budući da se Rimac Automobile gleda isključivo kao potencijalnog dobavljača, primjerice, baterijskih i pogonskih sustava. 

P3M u svibnju 2022.: Stotinjak robotaksija do kraja 2024. u Zagrebu

Index je u svibnju prošle godine pisao o Rimčevim robotaksijima, kada je poslao niz upita P3M-u. Pitali smo tada što će biti s robotaksijima, kad ih možemo očekivati na zagrebačkim ulicama. Kazali su nam da su komponente u razvoju te da zato projekt ne može biti predstavljen. 

Mate Rimac nam je 2021. godine rekao da će projekt biti predstavljen u srpnju ove godine, što je za nešto više od mjesec dana. 

I kad je predsjednica Europske komisije, tijela koje je sada potvrdilo državnu pomoć Rimčevom projektu, bila u posjetu Zagrebu, Rimac je rekao da sve oko projekta želi dovesti do više razine te da će ga prikazati vjerojatno početkom 2023. godine.

Firma Project 3 Mobility nam je u svibnju prošle godine rekla da je ukupna vrijednost razvojne faze projekta procijenjena na 3.4 milijarde kuna te da je kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti osigurano 1.485 milijardi kuna, dok će se ostatak financirati od privatnih investitora. 

Kazali su nam da ovaj projekt ima veliki potencijal za smanjenje prometnih gužvi i oslobađanje parking prostora. Spomenuli su istraživanja koja ukazuju da 9500 robotaksija u gradu veličine Milana mogu osloboditi oko 30 posto parking prostora.

Također tvrde da su u pregovorima s 25 gradova koji su zainteresirani za implementaciju robotaksija te istaknuli da je plan pokrenuti ovu priču u više od 100 svjetskih metropola. Iz Project 3 Mobilityja su kazali da su u pregovorima s gradovima iz Velike Britanije, Njemačke i s Bliskog istoka.

Na koncu, tvrde da na zagrebačkim cestama planiraju imati stotinjak robotaksija do kraja 2024., a onda ih značajno povećati dugoročno nekoliko puta do oko 700. 

Mjesec dana nakon toga, u lipnju 2022. godine Financial Times je objavio informaciju iz koje je proizlazilo da je Mate Rimac rekao da će za projekt robotaksija biti potrebno još pet godina. Iz Rimca su se tada javili demantijem i kazali da je riječ o pogrešnoj interpretaciji FT-a te da se taj vremenski rok odnosio na drugi projekt. Kazali su tada i kako odvojena Rimčeva kompanija P3 Mobility i dalje tvrdi da je cilj za lansiranje projekta robotaksija u Zagrebu 2024. godina. 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.