Izravna šteta zbog "operativnih razloga odvijanja prometa u ovim uvjetima, kao i otkazivanja putovanja i skrbi o putnicima, na razini četiri dana iznosi 29,000.000 kuna", a "putnici s izravnih međunarodnih letova iz jadranskih zračnih luka do krajnjih će odredišta biti prevezeni preko Zagreba, čime će im biti produženo vrijeme putovanja", javlja kompanija.
"Croatia Airlines dužan je plaćati i troškove prihvata i otpreme zrakoplova kao da se redovno leti. Također, Croatia Airlines plaća troškove hotelskog smještaja za posade koje su trebale letjeti, a ostale su prizemljene. Štrajk izaziva golemu štetu hrvatskom turizmu i ruši ugled Republike Hrvatske kao izrazito turističke zemlje. Trpe i jadranski hoteli kojima su turisti otkazali rezervacije zbog nemogućnosti da stignu do svojih odredišta. Zračne luke gube prihode od putničkih taksi, a kontrola leta prihode od terminalnih naknada", navodi kompanija.
Poletjeli neki od zrakoplova
Dodaje se kako su, unatoč štrajku, danas iz Zagreba poletjeli zrakoplovi za Zürich, Kopenhagen, London, Frankfurt, Amsterdam, Pariz, Bruxelles i München, domaći letovi iz Splita i Dubrovnika te iz Sarajeva i Skopja za Zagreb.
Croatia Airlines će od danas do kraja štrajka na internetskim stranicama objavljivati listu planiranih letova u vrijeme štrajka. Putnicima i korisnicima usluga na raspolaganju je besplatni telefon 0800 7777 za pozive iz Hrvatske i telefon Kontakt-centra (+385 – 1) 6676 555 na kojima se mogu dobiti detaljnije informacije o letovima i uvjetima putovanja tijekom štrajka.
Prvi dan
Članovi Sindikata kabinskog osoblja zrakoplova danas su započeli svoj četverodnevni štrajk, okupivši se ispred upravne zgrade Croatia Airlinesa u Buzinu. Štrajk bi trebao ukazati na loše upravljanje zrakoplovnom tvrtkom i nepoštovanje zakonskih prava osoblja.
Oko 130 članova Sindikata okupilo se ispred upravne zgrade, a podršku su im pružili i kolege piloti. Svoje mišljenje o upravljanju Croatia Airlinesom iskazali su natpisima kao "Leti, leti, leti… uprava", "Prizemljite upravu da bi avioni letjeli“ i "USKOKnite malo i kod nas“.
Zahtjevi
Sindikat navodi kako je bio prisiljen na štrajk jer od kraja prošle godine s upravom kompanije ne uspijeva sklopiti dogovor o uvjetima potpisivanja kolektivnog ugovora. Ključni zahtjevi vežu se za potpisivanje zakonom propisanih nematerijalnih prava, navodi Sindikat.
Za ispunjavanje tih prava Croatia Airlines bi trebao zaposliti 20 novih stjuardesa ili restrukturirati kompaniju tako da višak administrativnog osoblja uposli u tom sektoru, no uprava tvrtke to čvrsto odbija.
Sindikati navode kako je tvrtka svoj odnos prema radnicima pokazala angažiranjem stjuardesa ČSA, BH, Dubrovnika i Adria Airlinesa tijekom štrajka. Naime, radije će platiti tuđe nego vlastite radnike, ističu prosvjednici.
Iz Sindikata ističu kako su uvjeti rada u kompaniji nemogući. Kažu da znaju raditi do 20 sati, a kada slete im jave da drugi dan raditi dođu ujutro od 8 iako su trebali raditi popodne. Ne traže veće plaće, nego bolju organizaciju rada. Štrajkaši su poslijepodne napustili zgradu uprave Croatia Airlinesa. Zatražili su nastavak pregovora s Upravom, jer žele da šteta bude što manja.
Dopredsjednik Sindikata kabinskog osoblja Hrvoje Humek rekao je za Index da su, nakon što je sud potvrdio da je štrajk legalan, poslali poruku predsjedniku uprave Croatia Airlinesa da žele nastaviti razgovore. "Mi smo spremni pregovarati o našim zahtjevima i doći do dogovora prije najavljenog kraja štrajka u utorak", kazao je Humek te dodao kako su u Croatia Airlinesu cijelo vrijeme očekivali da će se štrajk proglasiti nezakonitim. Članovi sindikata su već danas počeli nove pregovore s upravom Croatia Airlinesa koji će se nastaviti u subotu u 8 sati.
Kaznena prijava protiv Mišetića?
Iz Sindikata demantiraju i podatke s kojima uprava izlazi u javnost. Primjerice, ona tvrdi da se na račun štrajka stvara gubitak od milijun dolara dnevno. Da tvrtka toliko zarađuje, ne bi bila u gubicima, odgovaraju njezini zaposlenici koji su spremni ustrajati na štrajku do njegova kraja u utorak u 6 sati ili eventualne sudske zabrane štrajka.
Prosvjednici smatraju da imaju osnove za podizanje kaznene prijave protiv predsjednika uprave CA Ivana Mišetića, koji je štrajk proglasio ilegalnim. Mišetić je time prejudicirao sudsku presudu, navodi sindikat.
Putnike koji će zbog štrajka otežano putovati, Sindikat kabinskog osoblja zrakoplova moli za razumijevanje dodajući da se štrajkom bori i za njihovu veću sigurnost te bolju uslugu tijekom leta.
Sud odbio zabranu štrajka
Sud je danas odbio zahtjev uprave Croatia Airlinesa da se štrajk zabrani. Zahtjev za zabranom štrajka i naknadom štete je podnio predsjednik uprave Croatia Airlinesa Ivan Mišetić, ali je sud takav zahtjev proglasio neosnovanim, a štrajk zakonitim.
Štrajk kabinskog osoblja su danas podržali i iz pet hrvatskih sindikalnih središnjica, a toj podršci se pridružila i Međunarodna konferencija sindikata. "Sindikalne središnjice podržale su i najavu štrajka solidarnosti Hrvatskog sindikata prometnih pilota. Ponašanje uprave tvrtke Croatia Airlines tijekom procesa kolektivnih pregovora ocijenili smo neprihvatljivim i za tvrtku u vlasništvu RH potpuno neprimjerenim", stoji u priopćenju koje potpisuje pet sindikalnih središnjica.
Javni apel pilota
Piloti iz Croatia Airlinesa su izdali javni apel da Vlada učini hitne mjere kako bi spasila Croatia Airlines. Kao hitne mjere navode hitnu smjenu direktora Ivana Mišetića, smjenu članova nadzornog odbora Biance Matković i Miomira Žužula, dopuštanje MUP-u i Uskoku da uđu u tvrtku i započinjanje istrage o poslovanju.
Žele i da se preispitaju ugovori koje je Croatia Airlines sklopila o code-share ugovorima, ugovor o pristupanju Star Alliance te ugovore o nabavi aviona Dash-8 Q400. "Preispitati zadržavanje aviona Dash u floti jer se pokazao katastrofalno neispravnim, čime neprestano generira goleme i nepredviđene gubitke, i to 2 godine nakon njegovog uvođenja u operacije", piše u zahtjevima pilota te se traži da se preispitaju razlozi odbijanja ponude proizvođača Embraer.
Traže da se preispitaju kako je CA u posljednje dvije i pol godine uz državne subvencije napravio 400 milijuna kuna gubitaka. Piloti predlažu da se novi direktor pronađe u inozemstvu. "S ovim menadžmentom, dugogodišnjim svjesnim upropaštavanjem tvrtke i njegovim snažnim zagovaranjem prodaje kompanije Lufthansi, Croatia Airlines više neće biti kompanija u službi Hrvatske, nego feder koji će malim turboprop avionima kratkog doleta puniti tuđe avione", zaključuje se u pismu pilota Croatia Airlinesa.
Uoči štrajka Mišetić zaposlenicima poslao mail
Piloti objašnjavaju da je sinoć, uoči štrajka, Ivan Mišetić svim zaposlenicima poslao mail u kojem je postavljao u pitanje legalnost štrajka te doveo u pitanje i navode iz dokumenta koje su piloti naveli na svojim stranicama. Podaci iz toga dokumenta su od udruge AEA, čiji je predsjednik bio baš Ivan Mišetić, koji sada osporava te podatke.
"Mi apeliramo na javnost da prepozna da se ispunjenjem zahtjeva djelatnika koji su u štrajku neće apsolutno ništa riješiti s tvrtkom. Croatia Airlines je na koljenima, pred potpunim financijskim kolapsom u koji ga je doveo nesposobni menadžment", pišu piloti.