Foto: Žarko Bašić/ Pixsell, Screenshot: HRT
STRAŠNA prometna nesreća dogodila se jučer popodne u Zagrebu. Poginula je mlada žena. Policija je danas objavila kako je do nje došlo. Žena je čekala da joj se na semaforu upali zeleno svjetlo kada je na nju naletio kombi i usmrtio je na licu mjesta.
Za nove aute s pet zvjezdica za sigurnost po Euro NCAP testu, treba ukinuti trošarinu i godišnji porez, u raskrižjima treba mjeriti brzinu koju su vozači dužni prilagoditi uvjetima, a najteže prekršitelje treba kažnjavati još oštrije, piše Marušić.
Zbog stravičnih snimki i posljedica nesreće, na križanju Slavonske avenije i Savske ceste-Novi Jelkovec, kod Ivanja Reke, u kojoj je u sudaru Fiat Punta druge generacije (prve serije, 1999. - 2002.) i lakog gospodarskog vozila Volkswagen Transporter Double Cab pete generacije (T5, druge serije, 2010. - 2015.), u hrpi lima u koju se pretvorio nekadašnji talijanski adut niže klase, poginula jedna osoba, trebao bi se konačno upaliti alarm, navodi Marušić.
Ukratko, Marušić veliki problem, osim u divljačkoj vožnji, vidi i u činjenici što je hrvatski vozni park izrazito star, a time i nesiguran.
Marušić: Sva važna raskrižja premrežiti kamerama
"Sva važna raskrižja treba čim prije premrežiti kamerama, koje osim prolaska kroz crveno svjetlo mjere i brzinu vožnje. Ona je u konkretnom slučaju zasigurno bila previsoka, ako ne apsolutno, onda zasigurno čl. 51 st. 1., koji propisuje da je vozač dužan brzinu prilagoditi uvjetima na prometnici, pa najveća dopuštena brzina zasigurno ne vrijedi u samom raskrižju, gdje postoje druga vozila u paralelnim trakama, zaustavljena ili u kretanju, a mogu se očekivati neodgovorni pješaci, drugi vozači. Dakle, vozač je raskrižjem dužan proći prilagođenom brzinom", piše Marušić.
"Treći se zaključak nameće iz prethodnog. Postojeće odredbe, čak i o poništenju vozačke dozvole nisu dovoljno oštre za najteže prekršitelje, koji neodgovornom vožnjom pogibeljno ugrožavaju ostale sudionike. Raskrižja su posebno neuralgična područja prometnog sustava, gdje se mogu očekivati nepredviđene okolnosti, pogotovo kad ima i drugih vozila iza kojih mogu proviriti neodgovorni pješaci. Zbog toga je krajnje neodgovorno, a po čl. 51. st. 1 i kažnjivo kroz takvo raskrižje protutnjati punom brzinom. Time se povećavaju rizici da se malom nepažnjom zabije u vozilo koje je zaustavljeno čekajući zeleno svjetlo za skretanje, u paralelnoj traci", zaključuje.
Stari automobili na hrvatskim cestama
Veliki problem je, smatra ovaj stručnjak, starost autobomila na hrvatskim cestama. Tako je bilo i u ovom slučaju.
"Poprište prometne tragedije pokazalo je žalosnu sliku do neprepoznatljivosti smrskanog Fiat Punta druge generacije, uvedenog 1999. Koliko je nesiguran, pokazuje činjenica da je njegov znatno čvršći i sigurniji nasljednik, koji se još uvijek proizvodi, nedavno osvojio nula zvjezdica za sigurnost po Euro NCAP testu! Dakle, riječ je o automobilu bez bitnih elemenata aktivne i pasivne sigurnosti, 'lijesu na kotačima', kakvi su, po današnjim mjerilima, više ili manje nagrizeni korozijom, i ostali automobili niže klase iz 1990-ih", piše Marušić.
"A zamislimo da je zlosretna osoba, koja je skončala u toj hrpi lima, prethodno odlučila kupiti bilo koji auto niže klase s pet Euro NCAP zvjezdica. Državi bi trebala platiti četiri poreza! Prvo u netto prodajnoj cijeni auta, u koju su, prodajnom maržom, uključena brojna davanja državi: za objekt, režije, osiguranja, plaće djelatnika... Drugo, potom se odrezuje jedan od najvećih PDV-a na svijetu (25%). Treće, usto treba platiti i 'trošarinu', odnosno PPMV. Na koncu i četvrto, nakon kupnje slijedi godišnji porez, koji se, eto, sada može platiti pri registraciji", zaključuje stručnjak u svojoj analizi.