HRVATSKE autoceste objavile su javni natječaj za odabir izvođača za elektronički sustav naplate cestarine, pri čemu procijenjena vrijednost nabave novog sustava iznosi 100 milijuna eura. Natječaj je od danas dostupan u Europskom oglasniku javne nabave i Elektroničkom oglasniku javne nabave Narodnih novina te će trajati 60 dana.
Stvoreni su uvjeti za objavu javnog natječaja
Natječaj za uvođenje novog sustava naplate cestarine financira se iz sredstava Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO), a pokrenut je nakon provedenog postupka savjetovanja sa zainteresiranim gospodarskim subjektima, koje je završeno 17. ožujka, čime su se stekli uvjeti za objavu javnog natječaja, naveli su iz HAC-a.
Uvođenje novog sustava najavljuje se krajem 2024. godine.
Index je prije nekoliko mjeseci pisao o novom načinu naplate cestarina. Na ceste stižu rampe, takozvani portali koji će očitavati podatke s vozila, čime će automatski obračunavati i naplaćivati cestarinu. Koliko kilometara prođete, toliko ćete i platiti.
Ili kupite ENC ili upišite model naplate i tablice vozila u sustav HAC-a
Iz HAC-a poručuju da će građani trebati odabrati ili ENC ili registraciju tablica, no taj ENC nije više onaj stari ENC, već stiže novi, moderniji uređaj prilagođen skenirajućoj rampi. Hrvatske autoceste upitali smo da nam opišu kako ćemo 2024. godine doći od Splita do Zagreba.
"Odaberete želite li da rampa očitava vaše tablice ili da očitava moderniju inačicu ENC-a, koji ćete trebati kupiti ako ne želite očitavanje tablica. Registracija će se moći obaviti online. Bit će i fizički punktovi, ali sada još nemamo sva konkretna rješenja jer će se ona odrediti u dogovoru s ponuđačima, putem javnog natječaja.
Sve će biti user friendly, sustav će definitivno biti protočniji, smanjit će se gužve. Kroz naplatnu kućicu u sat vremena može maksimalno proći 300 vozila, a s rampama podižemo broj na 3000 vozila na sat", pojašnjavaju iz HAC-a. Valja naglasiti da birati mogu jedino vlasnici lakih vozila, dok će teška vozila morati uzeti ENC.
Sada su objavljeni svi detalji.
Kako će se naplaćivati cestarina?
Cilj ovog projekta je potpuna obnova postojećeg sustava naplate cestarine u Hrvatskoj, uključujući uvođenje novog sustava elektroničke naplate cestarine na temelju rješenja slobodnog protoka s više voznih trakova (MLFF)1 bez zaustavljanja vozila s beskontaktnim načinima plaćanja.
U novom sustavu cestarina će se naplaćivati ovisno o prijeđenoj udaljenosti i skupini vozila. To će se rješenje uvesti u postojeću mrežu autocesta subjekata za naplatu cestarine s naplatom za sva vozila, s istim pravima na oslobađanje plaćanja cestarine koja su definirana danas. Na svakoj će lokaciji na autocesti na kojoj je vozila potrebno prepoznati (na naplatnim točkama na autocesti i izvan autoceste) postojati portal s ugrađenim DSRC čitačima, koji će omogućiti komunikaciju s ENC uređajima ugrađenima u vozila. Portali će na naplatnim točkama imati i kamere za detekciju prolaza vozila povremenih korisnika autocesta.
Tehnologije novog sustava imat će sljedeća glavna obilježja:
- DSRC tehnologija za naplatu cestarine korisnicima ENC uređaja (5,8 GHz);
- ALPR tehnologija za naplatu cestarine povremenim korisnicima za laka vozila i nadzor plaćanja cestarine svih vozila.
U novom sustavu ENC uređaji bit će vezani za vozilo (registarsku oznaku dotičnog vozila), što znači da će se cestarina naplaćivati samo za transakcije dotičnog vozila. Uređaj i registarska oznaku vozila neće se vezati uz kategoriju vozila, već se kategorija određivati na svakoj naplatnoj točki. Uz jedan ENC uređaj moguće je vezati maksimalno tri registarske (sukladno pravilima koje odrede subjekti za naplatu cestarine). Korištenje ENC uređaja obavezno je za teška vozila.
Cjenik cestarine
U novom sustavu naplate cestarina će se korisnicima naplaćivati ovisno o prijeđenoj udaljenosti i skupini vozila, kao i u postojećem sustavu. Cijene će se stoga temeljiti na određenim referentnim vrijednostima jedinične cijene po kilometru za različite skupine vozila, koje utvrđuje svaki upravitelj i koncesionari te na nekim dodatnim parametrima:
- Dodatne naknade u određenim razdobljima (npr. u ljetnoj sezoni, vikendom, razdobljima zagušenja prometa).
- Naknada za onečišćenje zraka koja se razlikuje ovisno o emisijskom razredu vozila (Euro). Direktiva 2022/362 od 24. veljače 2022. o izmjeni direktiva 1999/62/EZ i (EU)2019/520 u pogledu naknada koje se naplaćuju za korištenje određenih infrastruktura za vozila, koji će se primjenjivati ovisno o odgovarajućem Euro emisijskom razredu. U budućoj perspektivi, naknada za onečišćenje zraka može se temeljiti na razini onečišćenja izazvanog emisijom CO2 vozila ili nekim drugim sličnim mjerilima u skladu s politikama EU-a.
- Popusti za učestale korisnike. Učestali korisnik je korisnik s ENC uređajem čiji je broj prolazaka u mreži autocesta u mjesecu veći od konfigurabilnog praga
- Popusti vezani za upotrebu ENC uređaja radi poticanja kupnje uređaja za laka vozila
"Novi sustav prema potrebi treba omogućiti podešavanje cijena u skladu s raznim prethodno navedenim parametrima, uključujući referentne jedinične cijene po kilometru po skupini vozila koje određuju subjekti za naplatu cestarine, popuste vezane za upotrebu ENC uređaja i učestale korisnike, naknade zbog zagušenja i povećanja koja proizlaze iz emisijskog razreda vozila (Euro). Pri određivanju cijena u obzir se može uzeti i vrijeme, pa se mogu definirati različite cijene ovisno o razdoblju godine, danima ili dijelovima dana", objavljeno je.
Naplatne točke
U novom sustavu naplate cestarine naplatne točke bit će portali s cjelokupnom opremom potrebnom za naplatu cestarine, kontrolu i nadzor plaćanja cestarine, uključujući ormar (kabinet) s električnom i komunikacijskom infrastrukturom potrebnom za napajanje opreme portala i povezivost sa središnjim sustavom (pozadinskim uredom).
Naplatne točke bit će postavljene na autocesti, u svakoj dionici raznih prometnica unutar definiranog naplatnog područja te izvan autocesta (na bivšim naplatnim postajama). Dionica je dio prometnice između dvaju čvorišta (što obično znači između dviju današnjih naplatnih postaja). Međutim, postoje i neke iznimke u kojima se dijelovi prometnice spajaju u jedinstvenu dionicu zbog posebnosti vezanih za kompleksnu topologiju prometnica.
Svaka će naplatna točka pokrivati oba smjera prometnice.
Korisnici
U novom sustavu naplate cestarina će se naplaćivati svim skupinama vozila, ali će postojati dvije različite vrste korisnika:
Korisnici DSRC ENC uređaja - DSRC ENC uređaj bit će obvezan za teška vozila, a neobvezan za laka vozila.
Korisnici ALPR sustava - ALPR tehnologija će se koristiti za laka vozila bez ENC uređaja, a predstavlja praktično rješenje za povremene i strane korisnike.
To znači da će se svi korisnici u novom sustavu naplate, uključujući korisnike ENC uređaja i ALPR sustava, morati registrirati u sustav, pri čemu će morati dostaviti podatke barem o broju registarske oznake vozila, nacionalnost države izdavanja registarske oznake i načinu plaćanja, a ukoliko će postojati popusti i podatak o euro emisijskom razredu vozila, presliku prometne dozvole i sl. Važno je naglasiti da obje skupine korisnika mogu imati uslugu s uplatom sredstava unaprijed (pre-paid) i račun s naknadnim terećenjem na bankovnu karticu (post-paid). Pre-paid korisnici ne smiju biti anonimni, već njihovi podatci moraju biti poznati sustavu.
Opća arhitektura
Arhitektura novog sustava naplate cestarine obuhvaća sve podsustave potrebne za naplatu cestarine u sustavu slobodnog protoka, bez zaustavljanja vozila, kao i prisilnu naplatu cestarine onim korisnicima koji se nisu registrirali ili nisu podmirili cestarinu unatoč tomu što su registrirani u sustavu.
Korisnici će se registrirati u novi sustav naplate cestarine s registarskom oznakom vozila ili će biti vezani za DSRC ENC uređaj, koji će im izdati subjekti za naplatu cestarine. Registrirana vozila će koristiti infrastrukturu definiranog naplatnog područja dok budu prolazila dionicama na kojima će biti postavljeni portali (naplatne točke na autocesti i izvan autoceste) sustava slobodnog protoka s više voznih trakova koji će detektirati parametre vozila, identificirati i kategorizirati vozilo te ishoditi podatke o samom prolasku vozila (transakciji):
- parametri vozila: registarska oznaka, skupina vozila, nacionalnost države izdavanja registarske oznake,
- proizvođač i model vozila, boja vozila, obujam vozila i srodni kategorizacijski parametri
- podaci o transakciji: broj ENC uređaja, vrijeme, staza i portal, brzina.
Svi se navedeni parametri šalju u središnji sustav u kojem se prikupljaju podaci o svim transakcijama od svih naplatnih točaka u MLFF sustavu i obavljaju sljedeće radnje:
- pohranjuju transakcije
- ručno pregledavaju snimke
- obrađuju prekršaji za transakcije neregistriranih vozila ili registriranih korisnika s nepodmirenim dugovanjima
ERP sustav subjekta za naplatu cestarine zadržava sadašnju arhitekturu i ne ulazi u opseg radova.
Kako će sve skupa izgledati?
Nova će arhitektura naplate cestarine sadržavati sljedeće glavne sustave:
- Korisnici će moći ući na autocestu s registriranim ENC uređajem ili brojem registarske oznake. Vozač plaća cestarinu za objekte s naplatom pomoću ENC uređaja. ENC uređaj je obvezan za teška vozila, a neobvezan za laka vozila. Laka vozila bez ENC uređaja u sustavu se identificiraju pomoću registarske oznake.
- Naplata cestarine vozilima ili detekcija vozila koja mogu koristiti autocestu odvijat će se putem sustava uz prometnicu. Taj će sustav podatke o transakcijama slati u središnji sustav, a uključuje i jedinice mobilnog nadzora plaćanja i prisilne naplate cestarine koje će otkrivati prekršaje. Komunikacija između jedinica mobilnog nadzora i središnjeg sustava odvija se dvosmjerno.
- Transakcijama će upravljati središnji sustav koji će odlučivati jesu li prolasci regularni ili ne. Prolaz je regularan ako vozilo prolazi kroz sustav s prijavljenim ENC uređajem ili registarskom oznakom. Središnji sustav upravlja plaćanjima (putem payment gateway-a za post-paid račune) ili terećenjem računa (za pre-paid korisnike). Ako prolazak nije regularan, transakcijom upravlja središnji sustav, koji će prikupiti podatke o korisniku i pokrenuti postupak obrade prekršaja.
- Sustav daljinskog nadzora (RMS). Taj će sustav upravljati cjelokupnim statusnim podacima sustava (sustava uz prometnicu i središnjeg sustava) te obavljati usluge nadzora i održavanja. RMS omogućuje nadzor svih aspekata sustava naplate cestarine i upravlja održavanjem. Na taj način mora osigurati kvalitetnije i efikasnije upravljanje i održavanje cjelokupne imovine novog sustava naplate cestarine kroz brojne opcije koje uključuju preciznu i točnu evidenciju stanja elemenata sustava, upravljanje radnim nalozima i preventivnim održavanjem te nadzor nad svim komponentama infrastrukture sustava naplate. Zahvaljujući brzoj dostupnosti svih relevantnih podataka, sustav omogućuje efikasnije planiranje i kvalitetno izvještavanje u svakom trenutku.
- Usluge za prodaju i podršku korisnicima Usluga za prodaju i podršku korisnicima odvija se putem središnjeg sustava. Usluga se odnosi na upravljanje korisničkim računima i plaćanjima, Naručitelj posjeduje uređaje za registraciju korisnika i plaćanje koji se moraju povezati sa središnjim sustavom (sa svakim subjektom za naplatu cestarine).