Taksisti smislili rješenje koje je "najbolje za sve", žele taksimetar koji bi nadzirala država

Foto: Hina, Index

BOŽO MILETIĆ, predsjednik Udruge taksista pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, za Index komentira nacrt novog Zakona o cestovnom prijevozu.

> Taksisti i njihovi fanovi ratuju protiv zakona o Uberu: "Gori ste od Miloševića i Mladića"

Miletić ističe kako on osobno, a i udruženje koje vodi, nisu za monopol.

"Dapače, u samom je udruženju 2500 taksi obrta. Dakle, prisutni smo na tržištu u velikom broju i konkurencija itekako postoji. Glede samog Ubera, jedino što tražimo jednaki su uvjeti u smislu regulacije i poštivanja propisa usklađenih s direktivama Europske unije. Mi se ne zalažemo za jedinstvenu aplikaciju koju će naložiti država, već da se zakonom osigura da sve aplikacije, pa i ona Uberova, budu povezane s Poreznom upravom. Mi se zalažemo da se uz aplikaciju, koja i dalje može služiti za naručivanje prijevoza i kontakt s putnicima, i dalje koristi taksimetar jer se jedino tako mogu zaštiti prava potrošača. 

Naime, putem aplikacije i softvera možete proizvoljno odrediti cijenu kakvu želite i kriteriji za formiranje cijena za putnike nisu isti. Ukoliko se prijedlog novog Zakona o cestovnom prometu usvoji u ovakvom obliku, Hrvatska će morati upozoriti sve države članice Europske unije da nije u stanju zaštititi prava potrošača. Niti jedna druga članica EU nema zakon usvojen u ovakvom obliku kako ga je predložilo Ministarstvo mora,prometa i infrastrukture iz vrlo jednostavnog razloga - koristi se mjerni instrument, odnosno, taksimetar koji jedini može osigurati pravilan izračun cijene. Dakle, nije riječ o kočenju digitalizacije, modernizacije i svega ostalog, što se često može iščitati kao najveća zamjerka taksistima, već o poštivanju zahtjeva struke i propisa koje donosi Europska unija", tvrdi on.

Koje su vaše glavne primjedbe na novi Zakon o cestovnom prometu?

"Ovim se nacrtom novog zakona uvodi anarhija u autotaksi prijevoz, licencije za autotaksi prijevoz besmislene su bez vođenja njihove evidencije od strane nadležnih tijela, srozavaju se kriteriji strukovnog obrazovanja vozača, prekršajne odredbe su nejasne dok su kaznene odredbe izostale, ohrabruje se kršenje tržišnih pravila, a jedinicama lokalne i regionalne samouprave oduzima ovlast uređenja autotaksi prijevoza te ih se izlaže troškovima te prometnim i ekološkim opterećenjima. Kvaliteta i sigurnost tvorcu nacrta ovog Zakona nisu bili na prvom mjestu tako da je nama i u ovom trenutku nejasno tko je uopće pisao ovaj zakon. Struka sigurno nije."

Bunite se zbog dvostrukih kriterija, nepovoljnog položaja u odnosu na vozače Ubera. Kakve ste prijedloge poslali ministarstvu? Koji su bili vaši zahtjevi?

"Uber ne ugrožava samo taksiste, već i vlastite vozače jer im ne omogućuje niti minimalna primanja i doprinose. Poslali smo brojne prijedloge koji se temelje na stručnim mišljenjima, ali i iskustvu samih taksista. Primjerice, predlaže se jedinicama lokalne i regionalne samouprave vrednovanje zahtjeva po lokalnim kriterijima, a izbrisati automatsku dodjelu dozvola. Rokovi za donošenje rješenja propisani su ZUP-om te ih nije moguće na predloženi način propisivati, a zahtjev nikako ne može zamijeniti dozvolu. Na taj način ostaje mehanizam usklađivanja lokalnih potreba s brojem pružatelja usluga autotaksi prijevoza.

Davanja za sve pružatelje autotaksi usluga moraju biti jednaka, no pitanje je hoće li i kako RH zaštititi novi zakon kada to propušta činiti s postojećima koje Uber krši od kada je stigao na tržište. Uz to, kao preduvjet za obavljanje usluga autotaksi prijevoza mora se propisati uvjerenje o kaznenom i prekršajnom nekažnjavanju, u suradnji s Ministarstvom pravosuđa definirati modalitete izdavanja uvjerenja i točno navesti prekršaje počinjenjem kojih se gubi pravo na licenciju i dozvolu. Osim toga, izdavanje licencije vezano je i uz ispunjavanje dodatnih uvjeta koji će tek biti propisani Pravilnikom kojeg će samostalno bez ikakvog nadzora donositi resorni ministar, što otvara prostor propisivanju posve neobjektivnih, diskriminatornih ili pogodujućih kriterija. Naše primjedbe kao prioritet postavljaju sigurnost svih sudionika u prometu."

Bi li rješenje bilo jedna aplikacija za sve?

"Rješenje za koje se mi zalažemo, a za koje smatramo da će omogućiti najbolju razinu kontrole i zaštitu potrošača, jest taksimetar koji nadziru inspektori Državnog zavoda za mjeriteljstvo i s kojim se ne može manipulirati. Da se razumijemo, nije problem u aplikaciji, većina od 2500 taksi obrta ima aplikaciju putem koje možete naručiti prijevoz, pratiti i komunicirati s vozačem. Međutim, vozač putem te iste aplikacije može unijeti cijenu koju god želi i ne snosi za to ikakve sankcije.''

Kako gledate na ukidanje ograničenja za dozvole za vožnju i mogućnost da svi voze svugdje?

"Nikako ne podržavamo ograničenje, kao i mogućnost da svi voze svugdje. Ne zato što želimo zadržati monopol, već zato što je to prometno neodrživo. Čak i strani mediji prenose vijesti o gužvama u mom rodnom gradu Dubrovniku. Možete li zamisliti situaciju ljeti kada će se tisuće i tisuće taksista uputiti u turistička odredišta? Kakav će to nered na cestama nastati? Svi neprestano pričaju o decentralizaciji, o važnosti koju lokalne samouprave moraju imati u upravljanju i donošenju odredbi i onda im ovakvim prijedlogom zakona oduzimamo sve ovlasti.

Vjerujte, nisu se gradonačelnici Dubrovnika i Splita usprotivili ovakvom zakonu jer su im taksisti posebno simpatični, već zato što dobro poznaju svoje gradove i žele spriječiti kaos u turističkoj sezoni i zaštititi radna mjesta svojih stanovnika, što je posve legitimno. Dakle, imate situaciju da svatko može voziti gdje hoće i koliko hoće. Bi li itko pri zdravoj pameti sjeo u vozilo osobi koja 20 i više sati u komadu provodi na cesti? Vjerujem da ne bi. A ovim prijedlogom zakona to se ne kontrolira ni na koji način, vi ne znate kome sjedate, je li osoba osposobljena i koliko je radila prije. Po tome, zašto ne ukinu tahografe vozačima kamiona?"

Namjeravate li poduzeti kakve pravne korake ili druge akcije ako prođe ovakav zakon?

"Mi smo putem e-savjetovanja i osobno uložili pet tisuća primjeraka prigovora na ovaj zakon. Ministar Butković je u nekoliko navrata izjavio da će sve prigovore detaljno pregledati i da je ovo samo prijedlog zakona, dakle, da se mogu očekivati izmjene. Nadam se kako će Ministarstvo imati na umu korisnike i zakon prilagoditi njima, ali i nama obrtnicima koji godišnje uplaćujemo 150 milijuna u državni proračun. Međutim, ako do toga ne dođe, spremni smo na sve potrebne pravne korake i tužbe protiv nadležnih. Vidjeli ste i sami da je Europski sud pravde donio presudu da je Uber pružatelj usluge autotaksi prijevoza, jasno je kako razmišlja europsko zakonodavstvo i nadamo se da će se ministar i njegov tim voditi time."

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.